کد خبر: ۵۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۲۸ تير ۱۳۹۵ - 2016 July 18
سازمان دارپا اعلام کرد با هدف نظارت بر سلامت سربازان، می‌خواهد اقدام به توسعه‌ی حسگرهای بیولوژیکی بکند
سازمان دارپا اعلام کرد قصد دارد با همکاری دفتر تحقیقات ارتش آمریکا1، به توسعه‌ی فناوری بافت یکپارچه‌ی حسگرهای بیولوژیکی2 بپردازد. به همین منظور سازمان دارپا 7.5 میلیون دلار به شرکت آمریکایی پرافوزا (Profusa)، کمک هزینه‌ی مالی  پرداخت کرد و رهبری پروژه‌ی مذکور را به آن‌ها داد. پروفوزا یک شرکت آمریکایی است که روی تولید نسل جدید حسگرهای زیستی یکپارچه تحقیق می‌کند. این حسگرها با هدف نظارت کامل بر وضعیت سلامت کاربر ایجاد می‌شوند.

ارتش آمریکا از مدت‌ها قبل به توسعه فناوری‌هایی که وضعیت سلامتی سربازان را به صورت زمان واقعی بررسی ‌کند، علاقه نشان می‌دهد. بن هوانگ (Ben Hwang)، مدیرعامل شرکت پروفوزا گفت: «چشم‌انداز ما، استفاده از حسگرهای بیولوژیکی برای ایجاد جریان پیوسته و بی‌سیم از داده و جایگزین کردن آن با پنل‌های شیمیایی نشانگر زیستی مانند اکسیژن و گلوکز است.»

ارتش آمریکا امیدوار است این فناوری به سربازان اجازه بدهد به صورت زمان واقعی اطلاعات سلامت خود را مشاهده کرده و مشکلاتی که می‌تواند در روند مأموریت تأثیر بگذارند را برطرف کنند. پرافوزا می‌خواهد حسگرهای بیولوژیکی تولید کند که با کاشته شدن در بدن به مواد خارجی واکنش نشان می‌دهد. این حسگرها از مواد هایدروژل هوشمند3 (smart hydrogel)، ساخته می‌شوند.

حسگرهای بیولوژیکی در 2 تا 4 میلی‌متر زیر پوست قرار گرفته و تنها 3 تا 4 میلی‌متر طول و 500 میکرومتر قطر دارند. این حسگرها از بافتی نرم و انعطاف‌پذیر که با بافت بدن سازگار هستند، ساخته می‌شوند.

حسگرها با رادار نوری که به یک برنامه‌ی تلفن‌های هوشمند متصل است، ارتباطات بر قرار می‌کند تا اطلاعات را با سرعت بسیار بالا برای کاربر آماده کند. از طرفی اطلاعات جمع‌آوری‌شده در یک شبکه‌ی دیجیتالی نیز به اشتراک گذاشته می‌شود تا مراکز درمانی و عمومی بتوانند روی آن‌ها تحقیقات بلندمدت انجام دهند.

عده‌ای از تحلیلگران معتقدند توسعه فناوری مذکور و مشابه آن، حسگرها را یک قدم دیگر به کاشته شدن در بدن انسان و نقض حریم خصوصی نزدیک‌تر می‌کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار