تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۲۳ تير ۱۳۹۵ - 2016 July 13
در یک عملیات امنیتی گسترده و البته مخفیانه که توسط FBI و با همکاری وزارت دفاع و مرزبانی ایالات متحده صورت گرفته، نزدیک به ۴۳۴ هزار اسکن عنبیه‌ی چشم از مردم تهیه و در آرشیو پلیس ذخیره شده است. پلیس فدرال دست‌کم سه سال است که بر روی این پروژه کار می‌کند ولی این اولین باری است که خبر آن به بیرون درز کرده است.

سرک کشیدن پلیس‌ها در زندگی روزمره‌ی مردم ظاهرا پایانی ندارد. در پروژه‌ای که از سپتامبر ۲۰۱۳ شروع شده، مجموعه‌ای بزرگ از اسکن چشم افراد گردآوری و در بایگانی‌های پلیس فدرال نگهداری شده است. بر اساس اخباری که از این پروژه به بیرون درز کرده، اصلی‌ترین ایالت‌هایی که در این پروژه با پلیس فدرال همکاری کرده‌اند عبارتند از تگزاس، میسوری و کالیفرنیا. تنها در منطقه‌ی سن‌برناردینو در ایالت کالیفرنیا حدود ۲۰۰ هزار اسکن به ثبت رسیده که این یعنی ۱۸۹ مورد در روز!

آن طور که مقامات FBI مطرح می‌کنند، این پروژه که Iris Pilot نام دارد، بیشتر برای ارزیابی این فناوری، مشکلات اساسی آن و مهم‌تر از همه، طراحی سیستمی که بتواند عنبیه‌ی افراد را بر اساس سوابق موجود شناسایی کند اجرا شده است. تهیه‌ی آرشیوی از تصاویر عنبیه‌ی چشم مجرمان نیز از دیگر اهداف اجرای این پروژه است.

پروژه‌ی Iris Pilot بخشی از پروژه‌ی گسترده‌تری است با عنوان «نسل جدید هویت‌یابی» یا NGI که توسط بخش خدمات اطلاعات اداره‌ی عدالت جزایی یا CJIS به اجرا درآمده است. هدف از این پروژه‌ی بزرگ و بلندپروازانه، جایگزین کردن بانک‌های اطلاعات اثر انگشت با اطلاعات به روزتر و کارآتری چون اثر کف دست، اسکن عنبیه‌ی چشم و شناسایی چهره‌هاست که در نوع خود، بزرگ‌ترین پروژه برای گردآوری اطلاعات زیستی و تاریخی مجرمان محسوب می‌شود.

البته گردآوری چنین بانک داده‌هایی هیچ‌گاه بدون معارض هم نبوده است. گروه‌های مختلف دفاع از حریم شخصیی و حقوق افراد به سرعت مخالفت خود را با اجرای چنین پروژه‌هایی اعلام کرده‌اند. یکی از فعال‌ترین این گروه‌ها، اتحادیه‌ی حقوق مدنی آمریکا یا ACLU است که خواهان بازنگری در سیاست‌های نظارتی و پایان دادن به دخالت‌هایی است که دولت و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در زندگی شهروندان اعمال می‌کنند.

درگیری میان دولت‌ها و فعالان و گروه‌های مدافع حقوق مدنی روز به روز شدیدتر و جدی‌تر می‌شود. وجود تهدیدات تروریستی و خطرات امنیت ملی بسیاری از دولت‌ها را به اتخاذ سیاست‌های امنیتی شدیدی وادار کرده، اما به نظر می‌رسد این سیاست‌ها خود به معضلی بزرگ‌تر از تروریسم تبدیل شده‌اند. سوالی که ذهن بسیاری از فعالان را به خود مشغول کرده این است که امروز کدام‌یک خطر بزرگ‌تری است: تروریسم یا نظارت دولتی؟

برسام
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار