تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۲۲ تير ۱۳۹۵ - 2016 July 12
به اعتقاد کارشناسان، صنعت ریلی انگلستان از آسیب‌پذیری بالایی در برابر حملات سایبری برخوردار است.
به ادعای برخی رسانه‌های غربی، شبکه ریلی انگلستان تنها در یک سال گذشته، هدف حداقل چهار حمله سنگین سایبری قرار گرفته است. به اعتقاد کارشناسان، سامانه‌های کنترلی خطوط ریلی این کشور در برابر حملات سایبری، بسیار آسیب‌پذیر هستند و میزان خطر این آسیب‌پذیری‌ها به قدری بالا است که حتی ممکن سبب بروز خسارات جانی در دنیای واقعی نیز بشوند. این چهار حمله، توسط شرکت امنیت سایبری خصوصی دارک تریس (Dark trace) که مسئولیت حفاظت از زیرساخت‌های ریلی در انگلیس را بر عهده دارد، کشف شده است. البته برخی معتقدند که این شرکت امنیت سایبری، از جانب بخش دولتی در این کشور حمایت می‌شود. یکی از کارشناسان امنیتی دراین‌باره معتقد است که هکرهای با پشتوانه دولتی، اکنون به داخل سامانه‌های کنترل صنعتی نفوذ کرده‌اند و این یک تهدید بزرگ برای امنیت جهان قلمداد می‌شود.

البته مسئولین شبکه ریلی انگلستان مدعی هستند که انگلستان، یکی از امن‌ترین خطوط ریلی را در اروپا دارد و امنیت سایبری، یکی از بخش‌های کلیدی برای معرفی فناوری دیجیتال کنترل ترافیک این کشور به کل دنیا است.

این اولین هشدار کارشناسان درباره آسیب‌پذیری بالای خطوط ریلی نیست و پیش از نیز، شرکت امنیت سایبری کسپرسکی، خطر بروز آسیب‌پذیری در سامانه‌های ریلی را گوشزد کرده بود. محققین شرکت امنیت سایبری کسپرسکی در گزارشی دراین‌باره اعلام کرده‌اند که تاکنون موفق به کشف چندین آسیب‌پذیری عمده در سامانه‌های ریلی دنیا شده و آن‌ها را به مسئولان امر گزارش کرده‌اند.

در بخشی از گزارش این شرکت امنیتی آمده است: «هکرها در حال حاضر، توانایی دسترسی به سامانه‌های مدیریتی خطوط آهن را دارند. خطر دسترسی به چنین تجهیزاتی، به هیچ عنوان قابل قیاس با دسترسی یک هکر به سامانه اطلاعات حرکتی یا سرگرمی ایستگاه‌های راه‌آهن نیست و ممکن است سبب بروز خسارت‌های مالی برای انسان‌ها شود. چنانچه هکری اطلاعات کافی درباره نحوه عملکرد آن‌ها به دست بیاورد، این برای این خطوط، یک فاجعه خواهد بود.»

به نظر می‌رسد که خطرات امنیت سایبری، تنها سامانه‌های کنترل ترافیک هوایی را تهدید نمی‌کنند و این خطرات در صنایع ریلی نیز، قابلیت تبدیل شدن به یک فاجعه را نیز دارند. لازم به ذکر است که با توسعه صنعت خودروهای هوشمند و سامانه‌های هوشمند کنترل ترافیک دریایی، روزی برسد که هیچ فضایی دیگر برای هکرها غیرقابل نفوذ نباشد و هکرها از زمین، دریا و هوا، قابلیت حملات سهمگین را در اختیار داشته باشند.

سایبربان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار