کد خبر: ۴۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۵ - 2016 July 12
یک کارشناس علوم اعصاب به تازگی راهکار جدیدی را برای پرورش سلول‌های مغزی به صورت سه بعدی پیشنهاد داده است. این راهکار جدید می‌تواند جهش بزرگی در شناسایی چگونگی واکنش نشان دادن مغز نسبت به روش‌های درمانی باشد.

این راهکار جدید به دانشمندان امکان می‌دهد تا یک مغز روی تراشه (Brain on a chip) را به صورت سه بعدی پرورش دهند. محصولی که پلتفرمی جدید را در اختیار محققان قرار می‌دهد تا بتوانند در شرایط واقعی تشخیص دهند که مغز نسبت به برخی از روش‌های درمانی خاص چگونه عمل می‌کند.

 

اگرچه پرورش سلول‌ها به صورت سه بعدی فناوری جدیدی نیست، اما این روش در حال حاضر در علوم اعصاب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و سلول‌های مغزی هم چنان به صورت دو بعدی در یک پتری دیش (ظرفی بشقاب مانند از جنس شیشه یا پلاستیک کم عمق که برای کشت سلول استفاده می‌شود) پرورش داده می‌شوند.

 

اکنون Bart Schurink، یک محقق از دانشگاه Twente در هلند، روش جدیدی را برای پرورش سلول‌های سه بعدی روی یک تراشه پیشنهاد داده است.

 

این محقق با انجام آزمایش‌های مختلف و ارزیابی سیگنال‌های الکتریکی و قرار دادن یک میکروراکتور در بخش بالایی، به این نتیجه رسیده است که می‌توان سلول‌های مغزی را هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی پرورش داد. محیط این سلول‌های سه بعدی اطلاعات دقیق‌تری را برای مطالعه درباره اثرات روش‌های درمانی روی آنها ارایه می‌کنند.

 

تا به امروز برای بررسی تاثیر روش‌های درمانی از سلول‌های زنده مغز موش‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شد اکنون محققان امیدوارند که بتوانند با استفاده از داده‌های بدست آمده از این فرآیند، روش جدیدی را برای تحلیل اثرات بیماری‌ها و درمان‌ آنها ارایه کنند.

تک شات
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار