تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۲۰ تير ۱۳۹۵ - 2016 July 10
فناوری با سرعت بسیار زیادی در تمامی صنایع در حال پیشرفت است اما باتری‌های نسل جدیدی که بتوانند انرژی مورد نیاز تمامی این فناوری‌های جدید را تامین کنند آن چنان که باید، روی کار نیامده‌اند. محققان به صورت پیوسته در تلاش هستند تا فناوری‌های فعلی مورد استفاده برای طراحی و تولید باتری‌ها را متحول کنند و باتری‌های جدیدی را نیز تولید کرده‌اند که در آینده نزدیک به مرحله تولید انبوه خواهند رسید. اکنون محققان موسسه Massachusetts Institute of Technology به راهکار قابل توجهی برای ساخت گونه‌ای جدید از باتری‌های مایع دست پیدا کرده‌اند، در این روش جدید برای تولید انرژی از نیروی جاذبه زمین استفاده می‌شود.

دستاورد این محققان به تازگی در قالب مقاله‌ای با عنوان "یک باتری مایع کم اتلاف و بدون نیاز به پمپاژ با جریان ناشی از گرانش" در مجله Energy and Environmental Science منتشر شده است. این مقاله روشی جدید برای تولید باتری‌های مایع را پیشنهاد می دهد که در آن برای تولید انرژی از گرانش استفاده می‌شود.

 باتری‌های نسل آینده از نیروی جاذبه برای تولید انرژی استفاده خواهند کرد

باید بدانید که تولید باتری مایع ایده جدیدی نیست. در حقیقت سابقه تولید اولین باتری‌های مایع به دهه 1970 میلادی بر می‌گردد. ایده اصلی طراحی باتری‌ مایع وجود الکترودهای منفی و مثبت به صورت مایع و استفاده از یک غشا برای جدا کردن آنهاست. حرکت ذرات از یک سو به سوی دیگر در یک ماده مایع موجب تولید برق می‌شود. در هر حال تمامی طراحی‌های اولیه مورد استفاده برای باتری‌های جریان مایع دارای یک مشکل مشترک هستند، این باتری‌ها برای جا به جایی ترکیب‌های شیمیایی موجود به سیستم‌های پیچیده و گران قیمتی از شیرها، پمپ‌ها و مخازن نیاز دارند.

 

اما این باتری جدید که توسط کارشناسان MIT طراحی شده است، نیازی به سیستم‌های پمپاژ پیچیده ندارد. این باتری در عوض برای جا به جایی مایع درون یک کانال باریک و تولید انرژی از نیروی جاذبه استفاده می‌کند. این باتری جریان مایع جدید دارای ویژگی جالب توجه دیگری نیز هست، محققان می‌توانند با تغییر زاویه باتری و کم یا زیاد کردن سرعت جریان مایع، میزان انرژی تولیدی را کم یا زیاد کنند.

 

البته این باتری در حال حاضر در مرحله ساخت نمونه اولیه قرار دارد و تا تولید انبوه و تجاری سازی آن زمان زیادی باقی مانده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار