تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۲۰ تير ۱۳۹۵ - 2016 July 10
کمپانی مایکروسافت به تازگی از دستیابی به موفقیتی بزرگ در زمینه ذخیره سازی 200 مگابایت اطلاعات بر روی رشته هایی از DNA مصنوعی خبر داد.
این غول دنیای فناوری که چند سالیست با توجه به گسترش تولید محتوا و نیاز به فضاهای ذخیره سازی بیشتر، به تحقیق و توسعه در زمینه یافتن راهکارها و تکنولوژی های جدید برای ذخیره اطلاعلات روی آورده است، اخیراً توانست به رکوردی جدید در این زمینه دست یابد و 10 برابر بیشتر از آن چه که قبلاً توسط محققان بر روی DNA ذخیره شده بود، اطلاعات را ذخیره سازی کنند.

اگر به یاد داشته باشید، مایکروسافت اوایل سال جاری میلادی قراردادی را با یکی از بزرگ ترین استارت‌اپ های فعال در این زمینه به نام Twist Bioscience به امضا رسانید تا در آینده ای نزدیک بتواند میلیون ها ترابایت اطلاعات خود را بر روی حجم بسیار کمی از DNA ذخیره و آن ها را تا هزاران سال، سالم نگه دارد.

در این دستاورد که با همکاری محققان دانشگاه واشنگتن به دست آمد، اطلاعاتی حاوی 100 کتاب برتر گوتنبرگ، اعلامیه های جهانی حقوق بشر به همراه ترجمه به بیش از 100 زبان، ویدیو موزیک اچ دی از گروه موسیقی OK Go و در نهایت دیتابیس دانه محصولات زراعی را که حجم آن ها به 200 مگابایت می رسید، بر روی رشته های دی ان ای ذخیره شد.

 

زمانی که از مایکروسافت در خصوص دلیل انتخاب این موزیک ویدیوی خاص پرسیده شد، این کمپانی در جواب عنوان کرد:"گروه Ok Go همواره نوآوری و خلق آثار جدید را سرلوحه کاری خود قرار می دهد و به همین دلیل، شباهت هایی را با ما دارد و فکر می کنیم که هر دو، در حال گام برداشتن در یک مسیر مشترک هستیم."

 

در چند ماه اخیر، کمپانی مایکروسافت، محققان و پژوهشگرانی را از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی معتبر به خدمت گرفته و قصد دارد خود را به عنوان یکی از پیشگامان عرصه معرفی کند.

 

گفتنی است این دستاورد مایکروسافت، تنها بخش کوچکی از کارهاییست که بشریت می تواند با DNA انجام دهد به طوری که می توان در آینده یک اگزابایت (یک میلیون ترابایت) اطلاعات را بر روی سطحی به مساحت نوک یک مداد ذخیره کرد.

 

البته برخی موانع و محدودیت هایی نیز در این زمینه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به هزینه بالا و همچنین تکمیل نشدند این تکنولوژی در مقطع کنونی اشاره کرد که قطعاً در آینده ای نزدیک و با ورود کمپانی های دیگر، برطرف خواهد شد.

مایکروسافت


تک شات
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار