کد خبر: ۴۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۱۹ تير ۱۳۹۵ - 2016 July 09
برای اولین بار دانشمندان شواهدی جدی از کشف ابرهای حاوی آب در کوتوله قهوه ای خارج از منظومه شمسی به دست آورده اند. این سیاره کوتوله قهوه ای جسمی بزرگتر از یک ستاره و کوچکتر از یک ستاره است.

برای اولین بار دانشمندان شواهدی جدی از کشف ابرهای حاوی آب در کوتوله قهوه ای خارج از منظومه شمسی به دست آورده اند. این سیاره کوتوله قهوه ای جسمی بزرگتر از یک ستاره و کوچکتر از یک ستاره است.

به گزارش «تابناک» محققان بر این باور هستند که شواهد جدید از رصد یک جسم نجومی منجمد و بسیار سرد به نام WISE 0855 نشان میدهد که این ستاره کوتوله که 7.2 سال نوری با زمین فاصله دارد نشان میدهد که این جسم ابرهایی حاوی آب یا یخ آب در جو خود دارد.

«اندرو اسکمر» رهبر تیم تحقیقاتی این مطالعه و استاد نجوم و فیزیک نجومی در دانشگاه کالیفرنیا در اطلاعیه ای که توسط این دانشگاه منتشر شده است نوشته: ما جسمی نجومی را کشف کرده ایم که به قدری سرد است که در جو خود ابرهای حاوی آب دارد.

سیاره WISE 0855 پنج برابر بزرگتر از سیاره مشتری یعنی بزرگترین سیاره منظومه شمسی است که آن را تبدیل به یک کوتوله قهوه ای کرده است – جسمی بزرگتر از یک سیاره و کوچکتر از یک ستاره. منجمان این جسم را در سال 2014 کشف و رصد کردند و در همان زمان نیز بر اساس داده های فوتومتری حدس زدند که در جو این سیاره آب وجود دارد (رنگ این سیاره در طیف های خاصی از نور روشن تر از باقی سیارات است).

تماشا کنید: برای اولین بار کشف ابرهای حاوی آب خارج از منظومه شمسی در یک «کوتوله قهوه ای»


در مطالعه جدیدی که صورت گرفته است اسکمر و همکارانش از تلسکوپ Gemini North واقع در هاوایی برای مطالعه دقیق این کوتوله قهوه ای برای 13 شب متوالی استفاده کرده اند. تلسکوپ Gemini North در بلند ترین نقطه در کوهستان های هاوایی (مائونا کیا) و در ارتفاعی قرار دارد که کمترین بخار آب برای دخالت در مشاهدات تلسکوپ وجود دارد.

این شرایط به منجمان کمک کرده است که اولین طیف نمایی را از WISE 0855 صورت دهند. از این طریق دانشمندان موفق به رصد بخار آب در جو این سیاره شده و همچنین توانستند دمای جو این سیاره را اندازی گیری کنند که برابر با منفی 225 درجه فارنهایت یا منفی 143 درجه سلیسیوس است. در نهایت به گفته تیم مطالعاتی این مشاهدات حاکی از آن است که این ستاره کوتوله واجد آب و ابرهای حاوی آب در جو خود است و شرایط جوی مشابه سیاره مشتری دارد.

ویدئوی زیر توضیحاتی در مورد رصد این کوتوله قهوه ای و مشاهدات دانشمندان در مورد وجود آب در جو آن در بر دارد:




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار