تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۹ تير ۱۳۹۵ - 2016 July 09
تلسکوپ قدرتمند هابل اخیرا اقدام به عکس برداری از یک ابر کهکشانی کرده است که به واقع یک تصویر فوق العاده و همراه با جزئیات از پدیده ای است که ستاره شناسان چینی آن را در سال 1056 میلادی کشف کرده بودند.

به گزارش «تابناک» نام این ابر کهکشانی Crab Nebula یا ابر خرچنگی است. این ابر کهکشانی واقع در فاصله 6500 سال نوری از زمین در صورت فلکی ثور – گاو – است و نام خود را حالت خرچنگ گونه ای که دارد، به خود گرفته. ابر خرچنگی باقی مانده انفجاری بزرگ از یک ستاره سالخورده است.

تصویر فوق العاده و با جزئیات تلسکوپ هابل از قلب تپنده یک ابر کهکشانی

اولین بار ستاره شناسان چینی در سال 1054 این انفجار را رصد و شناسایی کردند و 700 سال بعد ابر کهکشانی ناشی از آن رصد و شناسایی شد. ادوین هابل در سال 1928 ستاره کشف شده توسط چینی ها را با این پدیده نجومی حیرت انگیز ارتباط داد.

در دل این ابر خرچنگی یک ستاره نوترونی با تراکمی باور نکردنی وجود دارد. ستاره ای با تراکم خورشید ما اما به اندازه یک شهر کوچک با تنها چند کیلومتر وسعت! این ستاره نوترونی نیز از بقایای انفجار ستاره سالخورده ای است که چینی ها آن را کشف کردند.

نکته جالب آن که این ستاره نوترونی با دقت و در فواصل زمانی کاملا معین یعنی سی بار در یک ثانیه میتپد و همانند ساعت تشعشعات خود را با هر تپش منتشر میکند. این ستاره های منظم و دقیق به عنوان «پالسار» شناخته میشوند و به قدری از دقت در تپش های خود بهرمند هستند که ستاره شناسان میتوانند از آنها برای اندازه گیری و تخمین سایر پدیده ها استفاده کنند. برای مثال انقطاع در این تپش ها میتواند برای شناسایی و رصد امواج گرانشی مورد استفاده قرار بگیرد.

پالسار درون ابر خرچنگی در مرکز تصویر جدیدی که هابل ارسال کرده است قابل رویت میباشد (ستاره روشن بالا و سمت راست در مرکز پر نور تصویر). این ستاره با لایه های گازی خارجی ابر خرچنگی پوشیده شده است. بقایای ناشی از انفجار ستاره سالخورده تشکیل یک حلقه رو به گسترش در اطراف این ستاره نوترونی داده است که با سرعتی معادل نصف سرعت نور در حرکت است.

ابر خرچنگی یکی از پدیده هایی است که به کرات در کهکشان ما دیده میشود اما این برای اولین بار است که یک تصویر دقیق و همراه با جزئیات از قلب تپنده آن و ستاره پالسار حبس شده درون آن منتشر میشود.