تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۱۵ تير ۱۳۹۵ - 2016 July 05
پارلمان کشور بلغارستان طرح الحاقی قانون دلت الکترونیک این کشور را مبنی ضرورت متن باز بودن تمامی نرم افزارهای مورد استفاده دولت برای دولت الکترونیک، به تصویب رساند.

پارلمان کشور بلغارستان طرح الحاقی قانون دلت الکترونیک این کشور را مبنی ضرورت متن باز بودن تمامی نرم افزارهای مورد استفاده دولت برای دولت الکترونیک، به تصویب رساند.

به گزارش «تابناک» ماده 58 از این قانونی تاکید میکند که تمامی نهادهای اجرایی باید شرایط زیر را در مناقصه های مربوط به تولید نرم افزار برای پروژه دولت الکترونیک رعایت کنند:

وقتی موضوع قرارداد تولید یک نرم افزار رایانه ای است، این نرم افزارها باید مطابق با معیارهای نرم افزارهای متن باز باشد، همه حقوق معنوی و سایر حقوق مرتبط با این نرم افزارها، کد منبع آنها، طراحی واسط کاربری و پایگاه های داده مرتبط با آن باید بدون هیچ محدودیتی در استفاده، تغییر و توزیع در اختیار سفارش دهنده قرار گیرد... .

اقدام جالب توجه بلغارستان در خصوص استفاده از نرم افزارهای متن باز برای دولت الکترونیک


«بوژیدار بوژانوف» مشاور نخست وزیر بلغارستان در یک پست وبلاگی اشاره کرده است که معنی این الحاقیه آن است که: هر گونه نرم افزاری که از سوی دولت استفاده میشود برای همه در دسترس خواهد بود. به هر حال این نرم افزارها به واسطه پرداخت مالیات از سوی مردم تولید شده و بنابراین باید مردم بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و از مزایای آن بهرمند شوند.

این یک رهیافت قابل توجه و هوشمندانه است که باید از سوی بسیاری دیگر از کشورها در دنیا نیز دنبال شود، آن هم به چند دلیل اساسی. اول آنکه در این شرایط میزان امنیت نرم افزارها افزایش خواهد یافت. متخصصان امنیتی میتوانند با رصد و مطالعه کد نرم افزارها باگ ها و حفره های امنیتی موجود در آنها را شناسایی و به دولت گزارش دهند و یا حتی خود اقدام به ایجاد وصله های امنیتی برای آن کنند.

همچنین نرم افزارهای متن باز میتواند برای مقاصد و اهداف مختلف تغییر داده شود که این کار تقریبا بدون هزینه و یا با حداقل هزینه ممکن قابل انجام است. بر خلاف اتفاقی که معمولا برای بروزرسانی یا تغییر نرم افزارها در بنگاه های خصوصی صورت میگیرد.

از سوی دیگر دولت هایی که روی به استفاده از نرم افزارهای متن باز می آورند نیاز ندارند که برای اهداف و مقاصد خود تنها به یک یا تعدادی محدود از سازندگان نرم افزار مراجعه کنند. به این دلیل که نرم افزارهای مورد استفاده آنها به شکل عمومی در دسترس است، میتوانند در هر زمان که لازم باشد تولید کننده و طراح نرم افزار را برای خدمات بهتر یا هزینه های کمتر برای پشتیبانی تغییر دهند.

در حال حاضر دولت های فرانسه، برزیل، ایالات متحده و نروژ برای مقاصد مختلف از نرم افزارهای متن باز بهره میگیرند و اقدام اخیر بلغارستان این امید را به وجود آورده است که به تدریج کشورهای بیشتری به این فهرست اضافه شوند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار