مسابقات استقامت در دنیای موتور اسپرت و صنعت خودروسازی از اهمیت ویژه ای برخودار است. این رقابت ها معمولا در قالب مسابقات شش، دوازده و بیست و چهار ساعته برگزار می شوند و در مهمترین رویداد حدود 160 میلیون بیننده را پای تلویزیون میخکوب می کند، بنابراین پر واضح است که مسابقات استقامت چه از دیدگاه تکنولوژیک و چه از دید تبلیغات برای خودروسازان بسیار با ارزش است، اما نیسان ظاهرا شکست را در این پروژه پذیرفته است.
دیروز صبح بود که حدود چهل نفر از کارمندان بخش موتور اسپرت نیسان شاغل در پروژه توسعه خودروهای مخصوص مسابقات استقامت (WEC) ایمیلی عجیب دریافت کردند. مدیران ارشد نیسان تصمیم گرفتند تا درست قبل از آغاز تعطیلات سال نو با چنین خبر تلخی کارمندان خود را شوکه کنند و خبر کنسل شدن پروژه لمانز سال 2016 را با ایمیل به اطلاع ایشان برسانند.
هرچند با توجه به نتایج ضعیف این تیم در رقابت های سال 2016، اکثر کارشناسان مسابقات انتظار چنین اتفاقی را داشتند. نام نیسان معمولا به عنوان یکی از خودروسازان موفق ژاپنی در زمینه ساخت خودروهای اسپرت و سریع شنیده می شود، اما اینبار ایده های جالب مهندسان کمپانی نتیجه ای جز شکست نداشت.
یکی از ایده ها که دو سال قبل باعث اتلاف سرمایه نیسان شده بود، به مشارکت در پروژه ای موسوم به "دلتا وینگ” مربوط می شد. در این پروژه هدف آن بود که یک خودرو آیرودینامیک با بدنه ای غیر متقارن ساخته شود و به لطف آیرودینامیک پیشرفته و وزن اندک شاسی، با مصرف سوخت کم و بهره وری فوق العاده بر رقبا غلبه کند، اما در عمل اینگونه نشد و نیسان از سرمایه گذاری مجدد در این پروژه خودداری کرد.
برای فصل 2015 این بار مهندسان بخش تیونینگ نیسان یا NISMO وارد گود رقابت شدند و ایده ای بسیار عجیب را برای ساخت یک خودرو مسابقه ای دیفرانسیل جلو مطرح کردند.
طبیعتا این ایده در شرایطی که تمامی خودروهای مسابقه ای حاضر در میدان از انواع دیفرانسیل عقب و هیبریدی هستند، بسیار عجیب و غیر معمول به نظر می رسید و در تست های پیش از مسابقه نیز مشخص شد که ماحصل کار از سرعت مناسبی برای رقابت با خودروهای پورشه، آئودی و تویوتا برخوردار نیست.
در جریان زمان گیری مسابقه پر بیننده لمانز، خودروهای نیسان در مرحله زمان گیری با اختلاف 16 ثانیه ای نسبت به رقیبان پورشه نشان در رده های آخر خط استارت برای خود جایی دست و پا کردند و در رقابت اصلی نیز برخلاف پیش بینی مهندسان بی عیب نبودند و با اشکالات متعدد فنی مواجه شدند و حتی به خط پایان نرسیدند.
این در حالی بود که پورشه پس از سال ها غیبت توانست با یک طرح منطقی خودرو هیبریدی ترکیبی از یک موتور چهار سیلندر توربو به همراه موتورهای برقی، به راحتی و با اقتدار مقام اول این مسابقات را از آن خود کند. بنابراین هیچ عجیب نیست که مدیران نیسان تصمیم گرفتند که در آخرین روزهای سال 2015 به این پروژه خفت آور با ارسال یک ایمیل پایان دهند.