کد خبر: ۴۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۳ تير ۱۳۹۵ - 2016 July 03
شاید تا کنون با نام Projection Mercator آشنا شده باشید. این پروژه در واقع همان نقشه ای است که گوگل از آن برای سرویس نقشه های خود استفاده میکند. نقشه هایی که بسیاری از کاربران از سراسر دنیا آن را استفاده میکنند و در کلاس های مختلف درسی برای دانش آموزان نمایش داده میشود. اما جالب آن است که بدانید این نقشه های به شدت اشتباه و گمراه کننده هستند!

اید تا کنون با نام Projection Mercator آشنا شده باشید. این پروژه در واقع همان نقشه ای است که گوگل از آن برای سرویس نقشه های خود استفاده میکند. نقشه هایی که بسیاری از کاربران از سراسر دنیا آن را استفاده میکنند و در کلاس های مختلف درسی برای دانش آموزان نمایش داده میشود. اما جالب آن است که بدانید این نقشه های به شدت اشتباه و گمراه کننده هستند!

به گزارش «تابناک» همه ما تقریبا با نقشه های گوگل آشنا هستیم و به کرات از آن ها استفاده میکنیم. این نقشه با استفاده از متد Mercator هستند که نقشه کش و جغرافی دانی فلاندرزی در سال 1569 بوده است و آنگونه که اکنون نشریه «بیزینس اینسایدر» در یک ویدئوی جالب نشان داده است، نقشه های Mercator اشتباه های فاحشی دارند.

تماشا کنید: اشتباه های بزرگ و گمراه کننده در نقشه های کره زمین / دلایل و توضیحات


این ویدئو با این مقدمه آغاز میشود که اغلب نقشه های محبوب دنیا گمراه کننده هستند. سپس به Mercator Projection اشاره میکند که محبوب ترین نقشه دنیا است و البته اشتباهات بزرگی را نیز در بر دارد. برای مثال در این نقشه «گرینلند» تقریبا به اندازه کل قاره آفریقا نمایش داده شده اما در واقع به سختی به وسعت کشور الجزایر میرسد!

همچنین در این نقشه آلاسکا به بزرگی کشور برزیل ترسیم شده در حالی که آلاسکا تقریبا یک پنجم وسعت کشور برزیل را دارد. البته این ویدئو توضیح میدهد که دلیل این اشتباهات بزرگ در اندازه بی دقتی تهیه کننده های آنها نیست بلکه ویژگی کروی زمین باعث میشود تا کشیدن نقشه های مسطح با یک چنین مشکلاتی مواجه باشد.

سپس این ویدئو توضیح میدهد که این انحراف را به وسیله اندیکاتریکس تیسوت به خوبی میتوان نشان داد. ابداع ریاضی دان فرانوسوی یعنی «نیکولاس آگوست تیسوت» در سال 1859 که برای مشخص سازی انحرافات در تولید نقشه های مشخص مطرح شد.

بر این اساس که اگر بر روی کل سطح زمین دایره هایی به اندازه های یکسان قرار دهید، و سپس آنها را بر اساس متد Mercator مسطح کنید، متوجه میشوید که دوایر نواحی نزدیک به دو قطب به شکلی اغراق گونه بزرگتر خواهند بود، در حالی که نواحی نزدیک به خط استوا کوچکتر از اندازه اصلی هستند.

مشکل دیگر Mercator این است که معمولا در نواحی پایینی دچار یک برش ناخواسته میشود که منجر به آن میشود که خط استوا از مرکزیت خود خارج شده و نواحی قطب شمال بیشتر در حالت مسلط بر نقشه قرار بگیرند.

این ویدئو توضیح میدهد که تلاش های دیگری برای نشان داد نقشه کره زمین به شکلی دقیق تر صورت گرفته است که عبارتند از Robinson Projection، Goode-Homolosine Projection و Gale-Peters Projection که این آخری، دقیق ترین و مشابه ترین نقشه جهان به اندازه های واقعی را ترسیم میکند، اما مشکل اساسی آن نیز این است که قاره ها را از شکل واقعی خود خارج میکند.

همچنین Winkle Triple Projection اخیرا محبوبیت بسیاری یافته است که از سوی «نشنال جئوگرافیک» در سال 1998 به عنوان نقشه استاندارد تعیین و اکنون در بسیاری از نهادهای آموزشی مورد استفاده است.





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار