تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۵ - 2016 June 25
گروهی از محققان با انجام آزمایش‌هایی نشان دادند می‌توان برای انتقال الکترون، نانوسیم‌هایی از جنس دی. ان. ای ایجاد کرد.

دی. اِن. ای، اصلی‌ترین مولکول برای زندگی بر روی زمین به حساب می‌آید و اطلاعات ژنتیکی موجودات زنده را در خود نگه‌داری می‌کند؛ اما ممکن است به‌زودی از آن برای تولید ابزارهای نانو الکترونیک نیز استفاده شود.

با توجه به گزارش منتشر شده از سوی محققان دانشگاه‌های دوک (Duke University) و ایالتی آریزونا آمریکا ( Arizona State University)، حالت و دنباله‌ی مولکول دی. ان. ای می‌تواند به عنوان یک بزرگ‌راه برای عبور راحت جریان الکترون‌ها به کار گرفته شود.

مولکول دی. ان. ای به صورت یک نردبان مارپیچ بوده و دارای دو جداره‌ی متفاوت است. این جداره‌ها توسط پایه‌هایی به نام نوکلئوتید (nucleotide) که 4 نوع هستند به یکدیگر متصل می‌شوند و یک زنجیر را ایجاد می‌کنند. بخش‌هایی از ای مولکول به عنوان ژن شناخته می‌شود که وظیفه‌ی ایجاد پروتئین را بر عهده داشته و اطلاعات عملکردهای خاص هر سلول را در خود نگه‌داری می‌کند.

الکترون‌ها می‌تواند به دو روش‌ها مختلف در دی. ان. ای حرکت کنند. حرکت الکترون در مسیرهای طولانی مانند پرش از یک‌پایه به پایه‌ی دیگر خواهد بود؛ اما در مسیرهای کوتاه از طبیعت موجی خودشان برای به اشتراک گذاشتن و حرکت در طول چند پایگاه در یک‌لحظه استفاده می‌کند.

نتایج آزمایش‌های انجام شده توسط محققان نشان می‌دهد می‌تواند حرکت موجی الکترون‌ها را به‌گونه‌ای تغییر داد که برای حرکت در مسافت‌های طولانی نیز از آن استفاده شود.

محققان از یک شبیه‌سازی رایانه‌ای و دست‌کاری ساختار دی. ان. ای، برای بررسی روش انتقال الکترون در طول آن استفاده کرده و موفق شدند، بهترین روش را برای انتقال الکترون‌ها در مسیرهای طولانی، از طریق نوکلئوتید پیدا کنند.

با توجه به نتایج آزمایش انجام شده، در آینده‌ی نزدیک، نوع جدیدی از ابزارهای نانوالکترونیک که سیم‌کشی آن‌ها توسط دی. ان. ای صورت گرفته است به وجود خواهد آمد. از این ابزارها می‌توان برای درک بهتر حرکت الکترون در سیستم‌های بیولوژیکی استفاده کرد. همچنین می‌توان از جریان‌های الکتریکی برای پیدا کردن ژن‌های آسیب دیده‌ی موجودات بهره‌مند شد.

سایربان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار