تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۵ - 2016 June 21
دکتر محمدهمايون صدر، معاون سازمان فضایی ايران، هدف نهایی تلاش های فعلی کشورمان در حوزه ی فناوری فضایی را «ساخت ماهواره ی بومی سنجشی حرفه‌ ای و در كلاس ماهواره‌ های جهانی» عنوان كرد.

ایشان تأکید کرده اند ماهواره هایی كه در حال حاضر در كشور ساخته و به فضا پرتاب می شوند، «آزمايشی و برای توسعه ی فناوری فضایی» هستند تا در نهايت در سال ۱۴۰۴ دو ماهواره ی حرفه‌ ای بومی از سوی ایران برای فرستاده شدن به فضا آماده شوند.

معاون سازمان فضایی ايران با اشاره به برنامه ريزی ۱۰ ساله برای ساخت این ۲ ماهواره ی سنجش از دور و مخابراتی ادامه داده است: «پروژه ی ماهواره ی سنجشی با هدف ساخت و بومی سازی ماهواره ای با تصاوير حرفه ای و دقت بالا در دستور كار قرار دارد و پروژه ی ماهواره ی مخابراتی نيز ماهواره ای حرفه ای در كلاس جهانی خواهد بود كه اميدواريم تا پايان چشم انداز (۱۴۰۴ ) به آن دست يابيم».

صدر در توضیح وضعیت کنونی کشورمان در حوزه ی فناوری های فضايی گفته است: «سال گذشته بخش بسيار خوبی از توسعه ی اين تكنولوژی انجام شده و هم اكنون در مرحله ی تثبيت فناوری فضايی در كشور هستيم».

وی در مورد برنامه های آتی برای پرتاب ماهواره قبل از اين هدف نهايی نیز اضهار داشته است: «در سال جاری شاهد پرتاب يك ماهواره ی سنجشی خواهيم بود و سال آينده نيز يك يا دو ماهواره را به فضا پرتاب می كنيم كه اينها به ما كمك می كنند تكنولوژی به دست آمده را تثبيت كنيم و در نهايت بتوانيم ماهواره ای را بيش از چند ماه در مدار داشته باشيم. در مراحل بعدی نيز بايد بتوانيم اين ماهواره ها را در ارتفاع بالاتر مدار قرار دهيم تا با دقت بالاتری تصويربرداری صورت گيرد».

معاون سازمان فضایی ايران با تأكيد بر پیگیری پر شتاب و جدی این مرحله از توسعه در کشور اضافه كرده است: «تا رسيدن به هدف نهایی، نبايد خودمان را محدود كنيم تا كاربرد های فضایی آن محصولاتی كه از توسعه ی سيستم فناوری داخل به دست خواهيم آورد، عملياتی شود. براين اساس با جديت تمام از ماهواره هایی كه در كشورهای دنيا در حال بهره برداری هستند در همان سطح، بهره برداری خواهيم كرد».

وزارت ارتباطات
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار