کد خبر: ۴۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016 June 20
این پردازشگر که KelioCore نام گذاری شده است در حالی که از میزان اندکی انرژی بهره میبرد قادر است بسیاری از پردازش ها را به شکل همزمان انجام دهد.

این پردازشگر که KelioCore نام گذاری شده است در حالی که از میزان اندکی انرژی بهره میبرد قادر است بسیاری از پردازش ها را به شکل همزمان انجام دهد.


به گزارش «تابناک» احتمالا پیش از این در مورد پردازشگرهای چندی هسته ای شنیده اید اما قطعا پیش از این هرگز پردازشگری نمونه KelioCore را ندیده اید. این پردازشگر توسط UC Davis طراحی شده است که از 1000 هسته مجزا بهره میبرد که از آن یک پردازشگر بسیار کاربردی برای اغلب پردازش های سنگین نیازمند فعالیت چندین هسته به شکل همزمان همچون رمزگذاری، داده کاوی علمی و انکد کرد ویدئو مناسب است.

محققان موفق به ساخت پردازشگری مجهز به هزار هسته شدند

مهمتر از همه این که نکته اساسی این پردازش تنها در حوزه عملکرد آن نیست. به لطف قابلیت آن برای خاموش کردن هرکدام از هسته ها به شکل مجزا، این پردازشگر قادر است 115 میلیارد دستورالعمل را در یک ثانیه و تنها با مصرف انرژی برابر با 0.7 وات انجام دهد. این به معنی آن است که KelioCore قادر است حتی با یک باتری AA نیز کار کند!

البته قرار نیست این پردازشگر به این زودی ها به تولید انبوه برسد. طراحی این پردازشگر به شرکت IBM گفته است که آن را بر مبنای پردازش تقریبا قدیمی 32 نانومتری تولید کند در حالی که اکنون پردازشگرهای جدید در بازار همگی بر اساس تکنیک های ساده تر و کارآمدتر 14 نانومتری ساخته میشوند.

اما ساخت این پردازشگر قدرتمند و بهینه در مصرف، نوید آینده ای روشن برای استفاده از چیپ های چندین هسته ای در موبایل را میدهد. البته این نوع از پردازشگر برای همه امور بهینه نیست زیرا بسیاری از پردازش ها بهتر است که با چیپ های کم هسته اما سریع انجام شوند، ولی تاثیر بسیار زیادی در پردازش های متعدد بر روی لپتاپ ها و گوشی های هوشمند موبایل خواهد گذاشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار