نخستین بار روزنامه ایندیپندنت بود که به نقل از کلی برنز، از
اساتید رشته ارتباطات جمعی دانشگاه فلوریدای جنوبی گزارشی را منتشر کرد که
مدعی می شد فیس بوک تبلیغاتی را براساس مکالمات تلفنی او نمایش می دهد.
البته خانم برنز هیچ سندی برای اثبات ادعای خود نداشت، اما بر این باور بود
که هر بار درباره موضوعی از طریق تلفن همراه خود صحبت می کند یا حتی
هنگامی که با دوستان خود در نزدیکی گوشی اش حرف می زند، بلافاصله تبلیغات
مرتبطی را در فیس بوک می بیند.
در حالی که این ادعا تازه ترین مورد از مجموعه اتهام ها به فیس بوک
در مورد شنود کاربران به منظور نمایش تبلیغات هدفمند است، اما پیش از این
نیز ادعاهای مشابهی مطرح شده است. فیس بوک در سال 2014 قابلیتی را رونمایی
کرد که به موجب آن این شبکه اجتماعی قادر بود موسیقی یا فیلمی که به صورت
پس زمینه در کامپیوتر هر شخص به هنگام بروزرسانی استاتوس فیس بوک اش در حال
پخش است را شناسایی کند. در آن زمان مخالفت های زیادی با این تصمیم فیس
بوک انجام شد و این شرکت اعلام کرد این کار را فقط با اجازه از کاربران
انجام می دهد.
اگرچه فیس بوک توانست در آن زمان صدای مخالفان را ساکت کند، اما به
نظر می رسد هنوز هم خیلی از کاربران بر این باور هستند که این شبکه اجتماعی
از مکالمات تلفنی آنها سوء استفاده می کند. البته فیس بوک این بار هم این
اتهامات را رد کرده و گفته "ما تنها در صورتی به میکروفون گوشی شما دسترسی
پیدا می کنیم که اجازه آن را بدهید، آن هم در حالتی که از قابلیتی در فیس
بوک استفاده می کنید که نیاز به استفاده از میکروفون داشته باشد."
تک شات