کد خبر: ۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - 2016 May 29
عده‌ای از محققان باهدف آموزش برنامه‌نویسی و طراحی مدارهای الکترونیک اقدام به ایجاد یک رایانه با سخت‌افزار متن‌باز کردند.
بسیاری از رایانه‌های امروزی از قدرت محاسباتی بسیار بالایی بهره‌مند هستند و می‌توانند محاسبات بسیار پیچیده‌ای را انجام دهند؛ اما در بسیاری از موارد از تمام توان آن‌ها استفاده نمی‌شود. امروزه ایجاد رایانه‌های قوی‌تر و سریع‌تر به یک رقابت انکارناپذیر تبدیل شده است. این موضوع حتی برای رایانه‌هایی با اهداف آموزشی نیز تکرار می‌شود بدون آنکه نیازهای واقعی آن‌ها موردتوجه قرار بگیرد.
بسیاری از محققان معتقدند، باوجود پیشرفت بسیار، رایانه‌های 8 و 16 بیتی هنوز هم بهترین گزینه برای آموزش افراد هستند؛ زیرا برخلاف رایانه‌های امروزی از رابط کاربردی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بسیار ساده‌ای استفاده می‌کنند.

به تازگی یک رایانه‌ی کوچک به نام «اِلو 2ام» (Ello 2M) معرفی شده است که خود کاربر وظیفه‌ی مونتاژ و راه‌اندازی قطعات آن را بر عهده دارد. همچنین این رایانه با هدف آموزش مباحث برنامه‌نویسی، طراحی الکترونیک و هک ایجاد شده و بستری مناسب برای آن‌ها به‌حساب می‌آید.
الو از 6 برد الکترونیکی جدا از هم تشکیل شده است و کاربر برای راه‌اندازی آن باید آن‌ها را مونتاژ کند. ضخامت این رایانه بعد از من تاز به 6.4 میلی‌متر خواهد رسید. این رایانه دارای یک نمایشگر لمسی 7 اینچی و یک صفحه‌کلید کامل برای آسان شدن روند تایپ کردن است.
از آنجا که الو 2ام یک رایانه‌ی با سخت‌افزاری معمولی است؛ سیستم‌عامل پیچیده‌ای روی آن قرار ندارد. الو قابلیت اجرای زبان برنامه‌نویسی بیسیک و به طور خاص نگارش ام. ام. بیسیک (MMBasic) را دارد. آموزش این زبان، می‌تواند نقطه‌ی آغاز خوبی برای یادگیری برنامه‌نویسی باشد.

با استفاده از الو 2ام می‌توان به برنامه‌نویسی با زبان‌های «C» و «Basic» پرداخت. نمونه‌های اولیه‌ی مدارهای الکتریکی را ایجاد کرده و آن را مستقیماً بررسی کرد.

از آنجایی که اِلو قرار است نرم‌افزارهای سبک را اجرا کند سخت‌افزار قدرتمندی نیز ندارد. این سخت‌افزار دارای میکروکنترلری 32 بیتی، 128 کیلوبایت رم، یک ماژول ارتباطی ساده امواج رادیویی با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و باتری 4500 میلی‌آمپری است. الو یک سخت‌افزار منبع باز بوده و هزینه‌ی پیش‌خرید آن با توجه به مدل‌های مختلف 65 تا 240 دلار است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار