کد خبر: ۳۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016 May 09
ما در عصر سلفی زندگی می کنیم. عکس های سلفی و یا "عکس از خود" که این روزها با دوربین های تلفن هوشمند گرفته می شود و به سرعت در شبکه های اجتماعی ثبت و منتشر می شوند در واقع یک ارتباط تصویری سریع در مورد مکانی هایی که هستیم و یا کارهایی که می کنیم است.
بازار داغ سلفی بازها/ افسرده‌ها سلفی نگیرند

ما در عصر سلفی زندگی می کنیم. عکس های سلفی و یا "عکس از خود" که این روزها با دوربین های تلفن هوشمند گرفته می شود و به سرعت در شبکه های اجتماعی ثبت و منتشر می شوند در واقع یک ارتباط تصویری سریع در مورد مکانی هایی که هستیم و یا کارهایی که می کنیم است.

عکس های سلفی ابعاد تعامل اجتماعی، زبان بدن، حریم خصوصی و طنز را تغییر داده اند و تبدیل به یک سبک و ژانر بصری جدید شده اند، یک تصویر از خود که رسماً با انواع دیگر آن که در تاریخ وجود داشته اند متفاوت است.

شاید ازسال2012 كه سلفی گرفتن توسط بازیگران هالیوود آغاز شد، هیچ كس فكرش راهم نمی‌كرد كه تمایل مداوم مردم برای سلفی گرفتن از خودشان، به اپیدمی جهانی، اعتیاد ونگرانی‌های روز جامعه‌شناسان و روانشناسان تبدیل شود.

كاربه آنجا رسید كه دیكشنری آكسفورد، لغت «سلفی» (Selfie) را به عنوان «لغت سال ۲۰۱۳» اعلام كرد؛ لغتی كه استفاده از آن رشد 17 هزار درصدی داشته است و روند محبوبیتش ادامه پیدا كرد تا آنجا كه دسته سلفی (مونوپاد) بعد ازمعرفی‌اش توسط روزنامه تایم، به عنوان «بهترین اختراع سال 2014»، یكی از پرطرفدارترین هدایای كریسمس همان سال بود كه این هم نشان‌دهنده رشد ومحبوبیت باورنكردنی سلفی گرفتن بین مردم دنیاست.

حالا با دقت به شبكه‌های اجتماعی و پروفایل‌های مردم می‌بینیم كه این روزها بیشتر افراد برای پروفایل‌های‌شان هم از عكس‌های سلفی خودشان استفاده می‌كنند و رشته فراگیری سلفی واقعا سردراز دارد. این را هم بدانید كه معادل فارسی عكس سلفی «خویش‌انداز» است.

سلفی های ایراددار

تحقیقات نشان می‌دهد زنان تقریبا دو برابر مردان از خودشان سلفی می‌اندازند و برای اینكه در عكس سلفی‌شان، زیباتر بیفتند، وقت زیادی را صرف می‌كنند. جالب است بدانید اختلال خودزشت‌انگاری (body dysmorphic disorder) دردوسوم افرادی كه به‌طورافراطی سلفی می‌گیرند، دیده شده است.

بازار داغ سلفی بازها/ افسرده‌ها سلفی نگیرند

این افراد ممكن است ساعت‌ها وقت بگذارند تا از خودشان عكسی بگیرند تا در آن زیباتر از چیزی كه واقعا هستند به نظر برسند و ضعف‌های احتمالی ظاهری‌شان هم در سلفی‌شان، كمتر مشخص باشد. پس آنقدر عكس می‌گیرند تا سه رخی كه در آن بینی‌شان بی‌نقص به نظر برسد یا فرم شكم وكم‌مویی‌شان درآن مشخص نباشد را كشف كنند.

به‌طوركلی سلفی گرفتنی كه وقت زیادی از شما بگیرد و شما را به وسواس بیندازد، نشان می‌دهد كه سلفی ایرادداری است.

عده‌ای هم هنوز از آخرین زمانی كه سلفی انداخته و روی شبكه‌های اجتماعی بازخوردش را دیده‌اند، 20 دقیقه نگذشته كه باز دل‌شان می‌خواهد خود را با «گل قالی» یا «گوسفند خال خالی» یهویی به همه نشان دهند! این سری افراد هم با توجه به تمركز افراطی‌شان بر «خودجلوه‌گری» روی شبكه‌های اجتماعی و جلب محبت و توجه احتمالی كه از آنها دریافت می‌كنند، درمعرض خطر ابتلا به اختلال روانی «نمایشگری» و «خودشیفتگی» هستند. اگر بخواهیم عدد و رقم بگوییم، سلفی گرفتن روزانه بیش از سه یا چهارعدد و نمایش دادن آنها درفضای مجازی، نشان‌دهنده این است كه شما درمعرض ابتلابه یك اختلال روانی قراردارید.

سلفی گرفتن در مراسم سوگواری یا ایجاد شرایط خطرناك، بغرنج و بحرانی برای گرفتن سلفی‌های بهتر هم دسته سوم حركت‌هایی است كه روانشناسان را درمورد میزان سلامت روانی سلفی گیرندگان، نگران می‌كند.

عوارض سلفی!

سلفی گرفتن عوارضی دارد که بهتر است آنها را بدانید

بروز رفتارهای ضداجتماعی : همان‌طور كه گفته شد، سلفی‌نگاری افراطی موجب تشدید اختلال روانی خودشیفتگی و نمایشگری در افراد خواهد شد. ضمن اینكه رفتارهای ضد فرهنگی و ضداجتماعی را دربلندمدت تقویت می‌كند. رفتارهای ضداجتماعی یعنی اینكه در پس زمینه زندگی واقعی‌مان، یك بحران یا فاجعه در جریان باشد اما فرد سلفی‌نگار بی‌توجه به هیچ چیز با محوریت قراردادن خودش، رو به دوربین تلفن همراهش، لبخند زده و عكس بگیرد. رفتارضدفرهنگی هم به‌طور مثال می‌تواند سلفی گرفتن همراه با یك لبخند بیجا در مراسم سوگواری هنرمندان باشد.

بازار داغ سلفی بازها/ افسرده‌ها سلفی نگیرند

تشدید اختلال خود زشت انگاری : سلفی ممكن است اختلال خودزشت‌انگاری را در كسانی كه دچارش هستند، به‌طور حادتری تقویت كند چون امكان دارد بازخورد خوبی را از نمایش عكس‌های‌شان در شبكه‌های اجتماعی دریافت نكنند و درنتیجه خودشان را زشت‌تر تصوركنند.

هدر دادن وقت : یكی از مهم‌ترین عوارض سلفی‌نگاری افراطی وقت‌كشی است. اینكه نوجوانان و جوانان ساعت‌های زیادی را برای تولید سلفی‌ها صرف می‌كنند و چه‌بسا برای پیداكردن سوژه‌ها بارها راهی جاهایی می‌شوند كه برایشان هزینه‌بر بوده و حتی درمواردی خطرناك است، می‌تواند تلف كردن انرژی و زمان مفیدی باشد كه برای ساختن آینده‌شان مفید است.

دوری خانواده‌ها : سلفی‌گری افراطی افراد خانواده را ازهم دور می‌كند و باعث تمركز بیش از اندازه نوجوانان بر فضای مجازی به جای فضای واقعی زندگی می‌شود كه این شكاف خود منشأ مشكلات بعدی است.

افسرده‌ها سلفی نگیرند

گاهی اوقات افرادی كه ازبیماری اضطراب و افسردگی رنج می‌برند برای آرامش بخشیدن به خودشان، بیشتر از افراد معمولی سلفی می‌گیرند. این افراد كه اغلب احساس می‌كنند از اجتماع كنار گذاشته شده‌اند، با ثبت سلفی‌ها و نمایش‌شان در فضای شبكه‌های اجتماعی سعی دارند تا جلب‌توجه كرده و تنهایی‌شان را پركنند اما متاسفانه با افراط در این كار، سیكل آسیب‌رسانی را تشكیل می‌دهند كه كیفیت زندگی‌شان را بیشتر تحت تاثیر قرارداده و گاهی عدم دریافت بازخوردهای مورد انتظارشان، به بروزرفتارهای عصبی و تكانشی شدید در آنها منجر می‌شود.

تا وقتی تمام حواس‌تان به «واكنش دیگران» است و نگران قضاوت‌شان هستید، در واقع به اضطراب‌های‌تان دامن زده‌اید. سلفی شما چه تشویق شود، چه مورد بی‌اعتنایی قرارگیرد، بازنده این بازی شما هستید چون اگر تشویق شوید باز برای گرفتن توجه بیشتر، به سلفی‌نگاری افراطی روی می‌آورید و اگر تشویق نشوید، سرخورده شده و به اضطراب و افسردگی‌تان دامن زده‌اید.

جریمه ۴۵ هزار یورویی برای انتشار سلفی‌های والدین و نوزادان

جذابیت دنیای سفلی باعث شده تا دولت فرانسه قوانین جدیدی را برای این موضوع در نظر گیرد به طوری دولت به مردم این کشور هشدار داده که اگر تصاویر نوزادان خود را روی شبکه‌های اجتماعی به خصوص فیسبوک به اشتراک بگذارند، می‌توانند مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند و حتی جریمه‌هایی از قبیل زندان در انتظار آنها باشد.

بازار داغ سلفی بازها/ افسرده‌ها سلفی نگیرند

روزنامه گاردین در تازه‌ترین شماره خود نوشت مقامات قانونگذار فرانسوی به دنبال آن هستند تا انتشار تصاویر سلفی والدین با نوزادان را منع کنند. زیرا نوزادان اختیار ندارند برای انتشار و به اشتراک گذاری تصاویر شخصی خود تصمیم بگیرند.

دولت فرانسه اعلام کرد جریمه نقدی انتشار و به اشتراک گذاری تصاویر سلفی مربوط به والدین و نوزادان می‌تواند تا ۴۵ هزار یورو هم در نظر گرفته شود و حتی در موارد خاص والدین یک سال زندانی می‌شوند.

"اریک دلکرویکس" یکی از کارشناسان حقوق قضایی و اخلاقی اینترنت در این خصوص گفت: طی چند سال آینده کودکان می‌توانند به اتهام انتشر عکس‌های خصوصی از دوران نوزادی خود، از والدین شکایت کنند و آنها را به دادگاه بکشانند.

او در ادامه توضیح داد: کودکان در گروه‌های سنی مختلف تمایل ندارند از آنها عکس گرفته شود و با توجه به اینکه این افراد اختیاری در مورد انتشار عمومی عکس‌های خود ندارند، اگر این اتفاق صورت گیرد دولت با آن برخورد می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار