در حالی که رد کشورهای پیشرفته شمار متقاضیان انواع گجتهای پوشیدنی رو به افزایش است اما متاسفانه این کالاها در ایران با تقاضای چندانی همراه نشده اند.
محبوبیت گجتهای تازه از راه رسیده اگرچه در ایران آنطور که باید نیست اما رقابت بسیاری در میان کمپانی های مطرح جهان برای این گجتها شکل گرفته است، به نحوی که براساس آخرین بررسی های اعلام شده از سوی موسسه تحقیقاتی بین المللی IDC که مربوط به سه ماهه نخست سال جاری میلادی می شود بالغ بر ۱۱.۴ میلیون ابزار پوشیدنی هوشمند به بازار عرضه شده که این رقم در بازه زمانی مشابه در سال گذشته حدود ۳.۸ میلیون گجت بوده است.
در این بررسی ها مشخص شده که فروش و استقبال جهانی از ساعت های هوشمند مبتنی بر اندروید خوب بوده اما دستبندهای سلامتی محبوب تر از این ساعتها هستند و با اقبال بیشتری مواجه اند.
بی میلی ایرانی ها به گجتهای پوشیدنی
نمی توان به راحتی از تجربه داشتن تجهیزات الکترونیکی کوچکی که در کنار گوشی های هوشمند، می تواند قابلیتها و امکاناتی فراتر از یک گوشی را در اختیار کاربر قرار دهد، گذشت؛ شاید به همین دلیل است که کمپانی های مختلف فناوری در دنیا به سرعت در حال ارائه این ابزارها تحت عنوان «گجتهای پوشیدنی» هستند تا بتوانند در بازار تکنولوژی های نو، سهمی در اختیار بگیرند.
روند رو به رشد استفاده از گجتهای پوشیدنی در دنیا، از علاقه کاربران به این فناوری حکایت دارد اما در ایران هنوز این کالاهای دیجیتالی نتوانسته اند خود را در دل کاربران جای دهند.
شواهد نشان می دهد که دستبند و مچ بندهای سلامتی و ساعت های هوشمند در بازار ایران، آنطور که باید مشتری ندارند و به رغم انتظارات، کاربران گوشی های هوشمند، هنوز نیاز این ابزارهای تکنولوژیکی را حس نکرده اند.
چرا که انتظار می رفت جوانان و نوجوانانی که زمان زیادی را وقف استفاده از گوشی های هوشمند خود می کنند از این گجتهای تازه از راه رسیده استقبال کنند اما فعالان بازار می گویند که رونقی در این بازار نیست و از نظر کاربران ایرانی این گجتها امکانات چندانی نداشته و نسبت به قیمتشان کارآمد نیستند.
با گذشت نزدیک به ۲ سال از اولین ورود این گجتها به ایران، اندک کاربران ایرانی که خواستار خرید گجتهای پوشیدنی هستند نیز بیشتر محصولاتی را مورد توجه قرار می دهند که قیمتی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان داشته باشد.