تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016 April 27
شرکت اپل بالاخره دیروز گزارش عملکرد سه ماهه اول سال 2016 میلادی را منتشر کرد و همان طور که پیش بینی می‌شد این گزارش از کاهش درآمد اپل نسبت به مدت زمان مشابه نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد، اولین بار در 13 سال گذشته که درآمد این شرکت با کاهش همراه بوده است.
درآمد اپل در سه ماهه اول سال جاری میلادی 50.6 میلیارد دلار بوده و سود حاصل از این درآمد نیز 10.5 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که در مدت زمان مشابه در سال گذشته درآمد اپل 58 میلیارد دلار و سود این شرکت 13.6 میلیارد دلار بوده است. به این ترتیب درآمد اپل تنها در عرض یک سال با افت 13 درصدی همراه بوده است. با توجه به این آمار پیش بینی می‌شود که درآمد این شرکت در سه ماهه دوم سال جاری نیز کاهش داشته باشد و نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته با افت 15 درصدی همراه باشد.

 

با وجود این افت درآمد اپل عملکرد نامطلوبی نداشته است و هم چنان یکی از با ارزش‌ترین و پرسودترین شرکت‌های فناوری در سراسر جهان است. در سال جاری فروش آیفون در کشور هند نسبت به سال 2015 با افزایش 50 درصدی همراه بوده است. در هر حال این شرکت موفق نشده محصول چندان چشمگیری را به بازار عرضه کند و درنتیجه فروش آیفون‌ها در بسیاری از بخش‌های جهان روند نزولی داشته است. تیم کوک مدیر عامل اپل در سخنرانی امسال خود به یک "توقف در رشد" اشاره کرد و سه ماهه گذشته را "چالش برانگیز" خواند.

 

آیپد در ابتدای عرضه به بازار، یک محصول بسیار نویدبخش به نظر می‌رسید اما فروش این محصول در سال 2014 به اوج خود رسید و از آن پس به صورت پیوسته کاهش داشته است. اپل واچ مهم ترین و آخرین سری محصولات سخت افزاری جدید معرفی شده توسط اپل بود. این محصول در کمترین زمان ممکن به یک کسب و کار میلیارد دلاری تبدیل شد. در هر حال ساعت هوشمند اپل نتوانسته تا به امروز جذابیت چندانی از خود نشان دهد تا مانند آیفون‌ها، مک بوک ها و آیپاد‌های این شرکت به یک محصول پرفروش تبدیل شود. جزییات میزان فروش اپل واچ هم چنان در دسته بندی "سایر محصولات" اپل قرار دارد و همین موضوع بدترین قسمت عملکردی کسب و کار سه ماهه گذشته اپل بود. درآمد اپل در سراسر جهان با کاهش همراه بوده است، از جمله چین، که یکی از موتورهای اصلی فروش اپل طی یک سال و نیم گذشته بوده است.

 

در هر حال یک بار کاهش درآمد طی 13 سال گذشته چندان نگران کننده نیست و اپل پروژه‌های زیادی را برای جبران این کاهش درآمد در سر دارد. این شرکت تیم‌های مختلفی را برای تحقیق درباره محصولاتی جدید در حوزه واقعیت مجازی و خودرو استخدام کرده است، دو حوزه جدید با پتانسیل رشد بسیار بالا. اما در هر حال این شرکت تا به امروز، و دست کم از دیدگاه عموم، در ارایه محصولاتی در حوزه واقعیت مجازی و خودرو از سایر شرکت‌های فناوری بزرگ مانند گوگل و فیسبوک عقب افتاده است.

 

تیم کوک قبل از اینکه به سمت مدیر عاملی اپل انتخاب شود، در بخش مدیریت زنجیره تامین این شرکت فعالیت می‌کرد. این شرکت موفق شده اخیرا با تولید و عرضه آیفون 4 اینچی جدید SE، سخت افزار قدرتمندی را به طراحی یک آیفون قدیمی اضافه کند و به این ترتیب عملکرد رضایت بخشی در بهینه سازی خط تولید محصولات خود برای پاسخگویی به نیازهای بازار داشته است. در هر حال تیم کوک عنوان کرد که شرکتش طی سال‌های گذشته 15 کمپانی جدید را خریداری کرده است تا بتواند فعالیت خود را در حوزه‌های جدید توسعه داده و در نهایت به سود بیشتری برسد.

منبع: iTabnak
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار