کد خبر: ۳۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۱۹ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 09
یک افشاگر شناخته شده ابعاد چیپ پرچمدار Nvidia Ampere را مشخص نموده و ظاهرا شاهد چیپی 627 میلیمتر مربعی خواهیم بود. منبع مورد نظر قابل اعتماد بوده اما اعلام کرده که به شکل 100 درصدی از این موضوع مطمئن نیست.
به گزارش آی تابناک : یک افشاگر شناخته شده ابعاد چیپ پرچمدار Nvidia Ampere را مشخص نموده و ظاهرا شاهد چیپی 627 میلیمتر مربعی خواهیم بود. منبع مورد نظر قابل اعتماد بوده اما اعلام کرده که به شکل 100 درصدی از این موضوع مطمئن نیست. ما تعجب نخواهیم کرد که اگر این موضوع صحیح باشد زیرا صحبت‌هایی مطرح شده مبنی بر اینکه انویدیا لاین آپ گیمینگ Ampere را با فناوری 8 نانومتری سامسونگ تولید خواهد کرد و 627 میلیمتر تقریبا حداکثر اندازه ممکن خواهد بود (مشخصا می‌توان ابعاد بالاتر را نیز تولید کرد اما بازده به شدت کاهش پیدا می‌کند).

در نظر داشته باشید که حتی اگر این اطلاعات درست باشند، ما مطمئن نیستیم که این عدد مربوط به کدام SKU10/20/30 می‌باشد. RTX 2080 Ti از چیپی 754 میلیمتر مربعی برخوردار بود اما با فناوری 12 نانومتری تولید ساخته شده (12NFF در واقع نود بهینه شده 16nm FF می‌باشد). تغییر به 8 نانومتر سامسونگ (که بهینه شده 10 نانومتر است) می‌تواند حداقل 30 درصد تراکم بیشتری را با عملکرد بهتر و کمی توان حرارتی بیشتر فراهم کند. این یعنی شما به یک چیپ 895 میلیمتر مربعی نگاه می‌کنید البته در صورتی که با فناوری کارت‌های فعلی یعنی 12NFF تولید شود.

ابعاد چیپ پرچمدار Nvidia Ampere

براساس قدرت مورد انتظار این چیپ ما انتظار داریم این مدل به نوعی Big Ampere برای گیمینگ باشد. این یعنی احتمالا مدل RTX 3090 یا RTX 3080 Ti. یک نکته کاملا مشخص است، این که انویدیا گرافیک‌های بسیار قدرتمندی برای این لاین آپ در نظر گرفته و بدون در نظر گرفتن مدل دقیق SKU ما شاهد افزایش قدرت فوق العاده‌‌ای خواهیم بود.

گرافیک Asus RTX 3080 Ti ROG Strix

تغییر از TSMC به سامسونگ یک حرکت منطقی خواهد بود زیرا سامسونگ به اندازه کافی سرمایه در اختیار دارد تا فناوری خود را ارزان ارائه دهد و البته به اندازه‌ای ظرفیت تولید خواهد داشت تا نیاز انبوه انویدیا را تامین کند. لیتوگرافی 8 نانومتری سامسونگ همانطور که گفتیم براساس فناوری 10 نانومتری شرکت توسعه یافته در حالی که 10 درصد بهره وری انرژی بهتری ارائه می‌دهد. فناوری 8 نانومتری البته همچنان یک تغییر بسیار بزرگ از 12NFF خواهد بود که در واقع نسخه بهینه شده فناوری 16 نانومتریست. همچنین Igor نیز تایید کرده که سامسونگ گرافیک‌های گیمینگ Ampere را تولید خواهد کرد.

ابعاد چیپ پرچمدار Nvidia Ampere در برابر چیپ RTX 2080 Ti

در ابتدا تصور می‌شد که ممکن است انویدیا تصمیم بگیرد مدل‌های بالا رده مانند RTX 3090 / 3080 Ti را با فناوری 7 نانومتری TSMC تولید کند و مدل‌های پایین رده را با فناوری‌های سامسونگ اما با توجه به صحبت‌های Kopite تمام مدل‌ها براساس لیتوگرافی 8 نانومتری سامسونگ ساخته خواهد شد و او از این بابت مطمئن است. این یعنی RTX 3090 / 380 / 3070 و هر گرافیک دیگری در سری Ampere با فناوری 8 نانومتری عرضه می‌شود. از آنجایی که چنین فناوری از تکنولوژی TSMC بهره وری کمتری دارد، انویدیا مجبور شده تا TGP را افزایش دهد اما همچنان با توجه به بنچمارک‌های لو رفته شاهد قدرت خارق العاده‌ای هستیم.

منابع قبلا ادعا کرده بودند که پردازنده‌های آینده Nvidia Tegra نیز بر اساس همین لیتوگرافی تولید می‌شوند. انویدیا برای اولین بار وابستگی خود به TSMC را از دست رفته دیده زیرا AMD تقریبا تمام ظرفیت فناوری 7 نانومتری را برای پردازنده‌ها و گرافیک‌های خود در اختیار گرفته است. در پایان اما چندان مهم نیست که سری RTX 3000 بر پایه فناوری 7 نانومتری TSMC تولید شود یا 8 نانومتری سامسونگ، بلکه کارایی مهم خواهد بود که به نظر می‌رسد باز هم شاهد برتری تیم سبز در این زمینه باشیم.






منبع : سخت افزار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار