کد خبر: ۳۱۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۸ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 08
با روی کار آمدن استانداردهای جدید کیفیتی در فیلم‌ها و ویدئوها، نیاز به کدک‌های بهینه‌تر و پیشرفته‌تر نیز به مراتب بیشتر احساس می‌شود. در حال حاضر حجم ویدئوهایی با کیفیت‌هایی همچون 4K و 8K بسیار زیاد است که می‌تواند مشکلات متعددی را برای کاربران ایجاد کند.
به گزارش آی تابناک : با روی کار آمدن استانداردهای جدید کیفیتی در فیلم‌ها و ویدئوها، نیاز به کدک‌های بهینه‌تر و پیشرفته‌تر نیز به مراتب بیشتر احساس می‌شود. در حال حاضر حجم ویدئوهایی با کیفیت‌هایی همچون 4K و 8K بسیار زیاد است که می‌تواند مشکلات متعددی را برای کاربران ایجاد کند. از مصرف زیاد دیتای اینترنت گرفته تا اشغال فضای ذخیره‌سازی سیستم که باعث می‌شود بسیاری از کاربران قید کیفیت بالا را بزنند و به سراغ رزولوشن‌های پائین‌تر بروند اما کدک ویدئویی جدید H.266/VVC می تواند تا حدی این محدودیت‌ها را از میان ببرد.

موسسه تحقیقاتی آلمانی Fraunhofer HHI امروز این کدک را که با عنوان Versatile Video Coding یا به اختصار VVC نیز شناخته می‌شود معرفی کرده است. کدک جدید H.266 نتیجه همکاری سه ساله این موسسه با همکاران خود است. در این کدک الگوریتم فشرده‌سازی فایل به مراتب بهبود پیدا کرده است. در حالی که ویدئوهای انکود شده با این کدک کیفیتی مشابه H.265 ارائه خواهند داد، در مقایسه با این کدک 50 درصد حجم کمتری خواهند داشت که مقدار قابل توجهی است. همین باعث می‌شود تا استاندارد جدید H.266 برای پخش محتویات ویدئویی با رزولوشن‌های بسیار بالا مانند 4K یا 8K از طریق شبکه‌های موبایل ایده‌آل باشد.

پشتیبانی کدک ویدئویی جدید H.266/VVC از HDR و ویدئوهای 360 درجه

علاوه بر این، کدک H.266 قادر به پشتیبانی از محتوای HDR و ویدئوهای 360 درجه نیز می‌باشد. با یک مثال اگر بخواهیم پیشرفت الگوریتم این استاندارد را توضیح دهیم، می‌توانیم به یک ویدئو 90 دقیقه ای 4K با حجم 10 گیگایت و کدک H.265 اشاره کنیم. H.266 قادر است همین ویدئو را دقیقا با کیفیت یکسان اما با حجم تنها 5 گیگابایت در اختیار شما قرار دهد. Fraunhofer HHI در جریان معرفی دستاورد جدید خود گفته است که پردازنده‌های مورد نیاز برای H.266، خصوصا تراشه‌های موبایل سازگار با این استاندارد هنوز در حال توسعه هستند.

پیش بینی می‌شود که برای انکود یا دیکود ویدئوها با این استاندارد، در مقایسه با نسخه قبلی نیاز به قدرت پردازنده به مراتب کمتری، در حد نصف خواهد بود. هر چند شاید این موضوع اهمیت چندانی نداشته باشد چرا که اکثر کاربران مصرف کننده H.266 خواهند بود تا ساخت ویدئویی‌هایی با این فرمت. Fraunhofer HHI اعلام کرده است که در پائیز پیش رو این موسسه اولین نرم‌افزار قابل پشتیبانی از H.266 را برای انکود و دیکود منتشر خواهد کرد.




منبع : سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار