کد خبر: ۳۱۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۱۷ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 07
شرکت Fraunhofer HHI پس از سال‌ها تحقیق و همکاری با شرکت‌هایی همچون اپل، اریکسون، اینتل، هواوی، مایکروسافت، کوالکام و سونی، استاندارد H.266 موسوم به Versatile Video Coding را معرفی کرد.
به گزارش آی تابناک : شرکت Fraunhofer HHI پس از سال‌ها تحقیق و همکاری با شرکت‌هایی همچون اپل، اریکسون، اینتل، هواوی، مایکروسافت، کوالکام و سونی، استاندارد H.266 موسوم به Versatile Video Coding را معرفی کرد.

شرکت سازنده با استاندارد فشرده سازی H.266 همانند استاندارد نسل قبلی H.265 (یا HVEC) وعده کاهش بیت ریت و سایز فایل ویدیویی تا حدود ۵۰ درصد بدون از دست رفتن کیفیت تصویر را داده است. به گفته Fraunhofer یک فایل ویدیویی ۹۰ دقیقه‌ای 4K که حدود ۱۰ گیگابایت حجم دارد، پس از استفاده از کدک H.266 تنها ۵ گیگابایت فضا اشغال خواهد کرد.

کدک جدید برای ویدیوهای مختلف از جمله SD تا 8K و همچنین ویدیوهای ۳۶۰ قابل استفاده بوده و از HDR پشتیبانی می‌کند. از این کدک علاوه بر فایل‌های ویدیویی رایج می‌توان برای اشتراک تصویر و استریم گیم نیز استفاده کرد. این کدک با در نظر گرفتن رزولوشن بالا توسعه داده شده بنابراین حداکثر کارایی آن در فرمت‌های حجیم مثل 4K به بالا مشاهده خواهد شد.

شرکت Fraunhofer می‌گوید اولین نرم افزارهای رمزگشا و رمزگذار کدک H.266 پاییز سال جاری میلادی منتشر خواهند شد. سازگاری این کدک با سخت افزارها مدت بیشتری طول خواهد کشید چرا که فشرده سازی سنگین به توان پردازشی قدرتمندی نیاز دارد. با این حال شرکت‌ها می‌گویند پشتیبانی پلتفرم‌های بزرگ از این کدک به سرعت رخ خواهد داد.

باید دید واکنش گوگل به کدک H.266 چگونه خواهد بود. این شرکت از کدک AV1 استفاده می‌کند که بازدهی آن همانند کدک H.266 بالا نیست، اما مشکلات پروانه و مجوز که گریبانگیر کدک H.265 و قبل از آن را گرفته بود ندارد. گوگل ممکن است از این کدک به طور محدود استفاده کند، ولی انتظار نمی‌رود شاهد استفاده از آن در یوتیوب یا دیگر سرویس‌های ویدیو محور این شرکت باشیم.






منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار