کد خبر: ۳۱۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 06
هیوندای توسان خودرویی به قدمت ۱۶ سال است. اولین نسل آن سال ۲۰۰۴ میلادی، دومی سال ۲۰۱۰، نسل سوم و آخرین آن سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد.
به گزارش آی تابناک : هیوندای توسان خودرویی به قدمت ۱۶ سال است. اولین نسل آن سال ۲۰۰۴ میلادی، دومی سال ۲۰۱۰، نسل سوم و آخرین آن سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد. هیوندای مثل دیگر کمپانی‌های کره‌ای همواره سعی داشته تا علاوه بر تغییرات اعمال شده در نسل‌های مختلف، با ارائه فیس‌لیفت‌هایی میان نسلی و تغییرات جزئی‌تر هر ساله، از یکنواختی و کسالت در محصولات خود جلوگیری کند. البته که موفق هم بوده. توسان یکی از پرفروش‌های سگمنت خود در جهان است، در آمریکا محبوب است و در اروپا نیز طرفداران خودش را دارد. هیوندای اعلام کرده که در سال ۲۰۲۱ میلادی نسل چهارم توسان را با تغییراتی اساسی و زمینه‌ای روانه بازار خواهد کرد. رندرهای جدید بیرون آمده از آن نشان می‌دهد سبک طراحی آن مسیر النترا و پالیسید و ونیو را دنبال می‌کند.

هیوندای توسان، اسپرت تازه‌نفس

توسان در هر 3 نسل در ایران نیز حضور داشته و همواره از کراس‌اوورهای کامپکت کوچک شهری محبوب بوده است. در سال ۹۷ شمسی خبرهایی به گوش رسید که بهمن‌موتور قصد دارد فیس‌لیفتی که سال ۹۸ از توسان به بازار عرضه می‌شود را به صورت CKD در کشور مونتاژ کند. اما این خبر خوشحال کننده برای علاقه‌مندان به توسان با ممنوعیت واردات خودرو مواجه شد و متاسفانه حضور فیس‌لیفت ۲۰۱۹ توسان در کشور حتی به صورت وارداتی هم منتفی شد. البته که این روزها نسخه‌هایی از این فیس‌لیفت را به صورت گذرموقت یا در اختیار سفارت‌خانه‌ها در برخی شهرها و خیابان‌های کشور می‌بینیم. این فیس‌لیفت در طراحی ظاهری تغییراتی مانند فرم سپرها، گرافیک چراغ‌ها و طراحی دی‌لایت‌ها داشته است. جلوپنجره دارای ۴ خط کرومی به جای سه‌تای قبلی است و گوشه‌های تیزترش آن را پهن‌تر نشان می‌دهد که خود باعث اسپرت‌تر به نظر آمدن خودرو می‌شود. تغییر سایز رینگ‌ها به ۱۷ و ۱۹ اینچ نیز از دیگر تغییرات این بخش است. داخل کابین این فیس‌لیفت صفحه نمایش ۷ اینچی به صورت ایستاده روی داشبورد تعبیه و دکمه‌های مربوط با سیستم و امکانات خودرو عموما در کناره‌های این مانیتور جای‌گذاری شده، بنابراین ورودی کانال‌های تهویه مطبوع به زیر صفحه‌ نمایش و مرکز جلوداشبورد منتقل شده‌اند. طراحی داشبورد نیز کاملا تغییر کرده و آن را به صورت سه تکه می‌بینیم. رابط کاربری اپل کارپلی و اتو اندروید، سیستم بلو لینک، ورودی USB سرنشینان عقب و شارژر بی‌سیم در توسان ۲۰۱۹ دیده می‌شود. از دیگر تغییراتی که در این بخش شاهد هستیم ترمز دستی دکمه‌ای است. توسان ۲۰۱۹ از کروز کنترل تطبیقی با عملکرد حرکت و توقف در ترافیک و هشدار توجه راننده، دوربین ۳۶۰ درجه، روشنایی اتوماتیک با تغییر زاویه، ترمز خودکار، سیستم هشدار حرکت بین خطوط و سیستم هشدار برخورد از روبه‌رو بهره می‌برد. در بخش فنی این خودرو تغییراتی نداشته و با همان موتور ۲ و 2.4 لیتری تنفس طبیعی ارائه می‌شود که به ترتیب توان تولید حداکثر ۱۶۴ و ۱۸۱ اسب بخار قدرت را دارند. گشتاور آن‌ها نیز ۲۰۴ و ۲۳۷ نیوتن‌متر است. جعبه دنده هم همان گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک موجود در نسخه‌های قبلی است. اما نکته مهم در این بخش ورود توسان به لاین N هیوندای از این فیس‌لیفت است. لاینN، خط تولید نسخه‌های اسپرت هیوندای است. توسان اولین کراس‌اوور این کمپانی است که به این لاین وارد می‌شود.

تفاوت‌های نسخه اسپرت

توسان N2019 مجهز به موتور 1.6 لیتری توربو شارژ است با توان تولید ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن‌متر گشتاور. توسان اسپرت دو دیفرانسیله است و مجهز به گیربکس ۶ سرعته تیپ ‌ترونیک. این خودرو در سیستم تعلیق و فرمان‌پذیری نسبت به نسخه معمولی تقویت شده است و فنربندی آن نسبت به مدل‌های دیگر ۵ درصد در عقب و ۸ درصد در جلو سخت‌تر است. با توجه به اینکه حتی نسخه فیس‌لیفت معمولی توسان ۲۰۱۹ را در کشور به جز در مواردی خاص نداریم، می‌توان مطمئن بود که آٰرزوی دیدن نسخه اسپرت زیبای آن را نیز باید تا روزهای منع واردات خودرو بر دل داشته باشیم. البته فراموش نکنیم قیمت توسان در بازار ایران طی سال‌های اخیر جهش وحشتناکی داشته و در صورت ورود نسخه فیس لیفتش به کشور قیمتی بالای یک میلیارد تومان برای آن احتمال دور از ذهنی نیست. البته که ورود این خودرو در حال حاضر خود احتمالی بسیار دور از تحقق است.




منبع : سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار