تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016 April 23
بر اساس اعلام های صورت گرفته از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور, محموله‌های ضبط شده قاچاق گوشی تلفن همراه بعد از آزمایش‌های فنی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روانه بازار تلفن همراه می‌شوند.
محموله‌های قاچاق گوشی تلفن همراه در کشور پس از ضبط در انحصار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی قرار می‌گیرد و گوشی‌های قابل استفاده و استاندارد وارد چرخه بازار و عرضه می‌شوند و گوشی‌های غیرقابل استفاده هم منهدم می‌شوند
سرنوشت محموله‌های ضبط شده قاچاق گوشی تلفن همراه / فروش گوشی ها قاچاق در بازار.

در واقع بعد از در اختیار گذاشتن اموال قاچاق گوشی موبایل به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی این کالاها بعد از استعلام برای تاییدیه و برخورداری از استانداردهای لازم به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فرستاده می‌شود تا از لحاظ فنی مورد آزمایش قرار گیرند و بعد از تست گوشی‌های قاچاقی که از استانداردهای لازم برخوردار هستند قابل عرضه در بازار هستند و گوشی‌های غیراستاندارد نیز منهدم می‌شوند.

گفتنی است که هزینه فروش این گوشی‌ها به خزانه دولت واریز می‌شود.

میزان کشفیات گوشی قاچاق چه میزان است؟

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص میزان کشفیات گوشی قاچاق نیز گفت: تا سال ۸۴ گوشی تلفن همراه جزء ۱۰ قلم کالای هدف یعنی کالایی که دارای بیشترین حجم قاچاق است، اما پس از افزایش تعرفه از چهار به ۶۰ درصد در سال ۱۳۸۵ شوک به بازار وارد شد و موبایل با ۷۰ میلیارد ریال کشفیات در ردیف سوم پس از مشروبات الکلی و البسه قرار گرفت.

وی ادامه داد: از سال ۸۵ به بعد کشفیات گوشی تلفن همراه همواره جزء ۱۰ قلم کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق بوده و میزان کشفیات آن در سال ۹۳ به حدود ۶۸۰ میلیارد ریال رسید.

سرنوشت محموله‌های ضبط شده قاچاق گوشی تلفن همراه / فروش گوشی ها قاچاق در بازار



نخعی افزود: حتی تغییر تعرفه در سال ۸۷ از ۶۰ به ۲۵ درصد، در سال ۹۲ به ۶ درصد و از سال ۹۳ به هفت درصد نیز تغییری در حجم قاچاق این کالا ایجاد نکرد.

وی ادامه داد: به طوری که در سال ۱۳۹۳ حدود ۱۱ میلیون گوشی تلفن همراه به ارزش تقریبی هر گوشی ۱۶۵ دلار به صورت قاچاق به کشور وارد شد (با فرض ۹۰ درصد قاچاق) حدود ۹ هزار میلیارد ریال درآمد دولت محقق نشده است.

وی با اشاره پیامدهای قاچاق گوشی تلفن همراه گفت: اخلال در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، عدم تحقق درآمدهای دولت، خروج ارز از کشور، کاهش اشتغال در نمایندگی های رسمی، فساد اداری، تغییر ساختار قاچاق حرفه ای و سازمان یافته، تجارت منفی بر تجارت قانونی، عدم رغبت به سرمایه گذاری به خصوص از سوی برندهای رسمی، تاثیر منفی بر ایمنی گوشی و سلامت مردم، عدم برخورداری از خدمات پس از فروش و عدم اخذ امتیازات بیشتر از سازندگان در قالب قرارداد اصلی را از پیامدهای قاچاق این کالا در ایران برشمرد.

کشف 32 هزار گوشی قاچاق در بوشهر

سرنوشت محموله‌های ضبط شده قاچاق گوشی تلفن همراه / فروش گوشی ها قاچاق در بازار

بر اساس گزارش مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، محموله‌ای شامل ۳۲ هزار دستگاه گوشی قاچاق در شهر بوشهر کشف و ضبط شد. همراه زومیت باشید.

عباس نخعی مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: «مأموران دریابانی استان بوشهر روز ۲۷ فروردین امسال یک لنج را که از امارات وارد آب‌های ساحلی ایران شده بود و قصد تخلیه بار خودر را در یکی از اسکله‌های نزدیک عسلویه داشت، شناسایی و به گمرک هدایت کردند که پس از بازرسی این محموله بزرگ کشف شد

او افزود: «این محموله شامل ۳۲ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه شامل آخرین مدل‌های برخی از برندهای معروف دنیا بود. همچنین در این لنج ۱۳ کارتن لوازم جانبی موبایل، ۲۰۰ دستگاه تلویزیون ال‌سی‌دی، مقداس چاس و لوازم آرایشی تقلبی نیز کشف و ضبط شد

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف گفت: «در برآورد اولیه، این محموله قاچاق حدود ۳۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است. یکی از برنامه‌های اصلی ستاد در سال ۹۵ تشدید مبارزه با قاچاق کالا در آبهای ساحلی جنوب و محموله‌هایی است که از امارات به مقصد ایران بارگیری می‌شود

در ۱۵ روز گذشته ۳ محموله قاچاق در استان‌های هرمزگان و بوشهر کشف شده است.

سخن آخر

مطالعات انجام شده در بازار موبایل ایران نشان می دهد ۸۵ درصد این بازار از تلفن همراه قاچاق اشباع و این مساله سبب شده نه تنها بخش بزرگی از سهم دولت و درآمدهای حاصل از آن به جیب قاچاقچیان برود بلکه به دلیل برخودارنشدن این تلفن ها از خدمات پس از فروش، خسارت‌های زیادی نیز متوجه مردم شود.
طبق گزارش های منتشر شده از بازار موبایل کشور، سالانه حدود ۱۱ میلیون تلفن همراه قاچاق به ارزش تقریبی ۱.۸ میلیارد دلار وارد کشور می شود که این خود نشان از جذابیت بازار برای قاچاق چیان دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار