کد خبر: ۳۱۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 22
آیا تا به حال به تأثیر خنک کننده در لپ تاپ‌های گیمینگ فکر کرده‌اید؟ تأثیر عملکرد این بخش بر نرخ فریم، بسیار بیشتر از تصور عامه است. در این مطلب به سراغ آزمایش‌هایی در این زمینه رفته و خواهیم دید که یک سیستم خنک کننده خوب، می‌تواند تا چه حد به افزایش نرخ فریم کمک کرده و سخت افزار قدرتمند همه چیز نیست. با شهر سخت افزار همراه باشید.
به گزارش آی تابناک : آیا تا به حال به تأثیر خنک کننده در لپ تاپ‌های گیمینگ فکر کرده‌اید؟ تأثیر عملکرد این بخش بر نرخ فریم، بسیار بیشتر از تصور عامه است. در این مطلب به سراغ آزمایش‌هایی در این زمینه رفته و خواهیم دید که یک سیستم خنک کننده خوب، می‌تواند تا چه حد به افزایش نرخ فریم کمک کرده و سخت افزار قدرتمند همه چیز نیست. با شهر سخت افزار همراه باشید.

بسیاری از خریداران، در حین انتخاب یک لپ تاپ گیمینگ، سخت افزار را به عنوان پارامتر اصلی مد نظر قرار می‌دهند. اگر چه نقش سخت افزار در عملکرد یک لپ تاپ گیمینگ بسیار مهم و حائز اهمیت است، اما بدون سیستم تهویه مناسب، عملاً شاهد کاهش پرفورمنس به میزان چشمگیری هستیم. بسیاری از سازندگان لپ تاپ مانند ACER، MSI و ASUS توجه ویژه‌ای را به این بخش معطوف داشته و عملکرد تهویه لپ تاپ‌های گیمینگ آنها در اکثر مدل‌ها بسیار خوب است.

cool-5.jpg

به عنوان مثال، ASUS، MSI و ACER هر سه از یک قابلیت اورکلاک خودکار، در بخش GPU و حتی CPU استفاده می‌کنند. ایسوس این بخش را ROG Boost نام گذاری کرده است. بسیاری از GPU یا همان کارت‌های گرافیک لپ تاپی، به دلیل کنترل توان حرارتی و مشکلات تهویه، از فرکانس‌های کنترل شده برخوردار هستند. به زبان ساده‌تر، سازنده لپ تاپ فرکانس GPU را با هدف کاهش توان حرارتی کاهش می‌دهد.

cool-4.jpg

اما با افزایش این فرکانس که در اثر استفاده از تهویه مناسب به‌دست می‌آید، می‌توان عملکرد لپ تاپ را بازی‌ها و دیگر برنامه‌های گرافیکی به شدت افزایش داد. ROG Boost از جمله همین موارد است. ایسوس در ROG Boost امکان تقویت فرکانس کارت گرافیک را به مقادیر بالاتر می‌دهد؛ حتی بالاتر از فرکانس‌های تعریف شده توسط NVIDIA. اما این مسئله بدون تکیه بر تهویه مناسب غیر ممکن است.

با افزایش دما، قطعاتی مانند CPU و GPU از فرکانس و عملکرد خود کاسته تا جلوی بالا رفتن حرارت را بگیرند. درست در همین جا است که شاهد کاهش پرفورمنس و حتی نرخ فریم هستیم. یکی از شیوه‌هایی که سازندگان لپ تاپ برای بالا بردن عملکرد کارت‌های گرافیک خود استفاده می‌کنند، NVIDIA GPU Boost است. این فناوری با توجه به کیفیت و عملکرد خنک کننده، فرکانس کارت گرافیک را افزایش می‌دهد. در ادامه به سراغ برخی از تست‌ها خواهیم رفت. در این تست، عملکرد بوست در لپ تاپ ایسوس که کارت گرافیک غیر Max-Q را یدک می‌کشد خاموش شده تا با مدل Max-Q برابر شود.

برای درک بهتر و اثبات تأثیر خنک کننده بر عملکرد لپ تاپ‌های مخصوص بازی، شاهد انجام آزمایش‌هایی بر روی چند لپ تاپ مخصوص بازی، با سخت افزارهای یکسان خواهیم رفت. در آزمون نخست، دو لپ تاپ Asus ROG Strix SCAR III G531GW-AZ062T و Lenovo Legion Y740-15IRHg را روبروی هم خواهیم دید. در این تست که تصویر آن در زیر قابل مشاهده است، تفاوت عملکرد پرفورمنس، با سخت افزارهایی نزدیک به هم مشخص است.

cool-1.PNG

در دومین تست، لپ تاپ Asus ROG Zephyrus S GX502GW به رقابت با Gigabyte Aero 15 XA می پردازد. خنک کننده این لپ تاپ نیز منجر به نهایت استفاده از سخت افزارهای داخلی شده است. به وضوح برتری آن به نسبت Gigabyte Aero 15 XA قابل رویت است.

cool-2.PNG

در آخرین تست نیز ASUS ROG Zephyrus S GX701GXR را در برابر Lenovo LEGION Y740 مشاهده خواهیم کرد. در این تست نیز لپ تاپ‌های 17 اینچی هر دو برند در حوزه بازی به مصاف یکدیگر رفته و ضعف سیستم تهویه لپ تاپ لنوو به وضوح دیده می‌شود.

cool-3.PNG

پس به یاد داشته باشید که سخت افزار قدرتمند تنها معیار انتخاب یک لپ تاپ گیمینگ نبوده و پارامترهای متعدد دیگر، از جمله تهویه، مادربرد، سیستم‌های اختصاصی نظیر ROG Boost یا ACER Shift و ... را مد نظر قرار داده و با یک دید کلی به سراغ خرید لپ تاپ مخصوص بازی، با قیمت‌های گزاف فعلی نروید.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار