کد خبر: ۳۱۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 16
مورخین عرصه‌ی بازی‌های ویدیویی در حال بررسی بازی‌های قدیمی آتاری هستند ودر تلاشند تا بفهمند با توجه به محدودیت‌های سخت‌افزاری آن زمان، چگونه عناوین بازی ساخته می‌شد. Entombed یکی از این بازی‌ها است که بررسی آن محققین را شگفت زده کرده است.
به گزارش آی تابناک : مورخین عرصه‌ی بازی‌های ویدیویی در حال بررسی بازی‌های قدیمی آتاری هستند ودر تلاشند تا بفهمند با توجه به محدودیت‌های سخت‌افزاری آن زمان، چگونه عناوین بازی ساخته می‌شد. Entombed یکی از این بازی‌ها است که بررسی آن محققین را شگفت زده کرده است.

بازی Entombed در سال 1982 برای کنسول Atari 2600 منتشر شد. بازیکن باید بصورت عمودی از یک هزارتو بدون برخورد با دشمنان عب.ر کند. با توجه به اینکه کارتریج بازی‌های قدیمی حافظه‌ی زیادی نداشت، نمی‌شد تعداد زیادی هزارتو در آن نگهداری کرد. پس توسعه‌دهندگان از یک الگوریتم رَویه‌ای‌ (Procedural) برای ایجاد ادامه‌ی هزارتو استفاده می‌کردند.

atari2600.jpg

این الگوریتم نظر دو تن از محققین دانشگاه‌های Calagary کانادا و York انگلستان را به خود جلب کرد. محققین پس از بررسی کد‌های این بازی به این نتیجه‌ای رسیدند که هنوز قادر به توضیح آن نیستند.

در مقاله‌ای که BBC از این تحقیق منتشر کرد، آمده است:

«هزارتوی بازی به صورت ادامه‌دار و پشت سر هم ساخته می‌شود. در اصل بازی برای ساخت هر مربع باید تصمیم بگیرد که این مربع دیوار است یا فضای خالی. پس هر مربع بازی یا دیوار است (1 باینری) یا فضای خالی (صفر باینری). الگوریتم بازی با تحلیل یک بخش هزارتو در این مورد تصمیم می‌گیرد، برای این‌ کار از یک «طرح 5 مربعی» استفاده می‌کند. پس در نهایت این طرح تصمیم می‌گیرد که در هر ردیف صفحه‌ی بازی کدام قسمت‌ها دیوار باشد»

Entombed-maze-generation-paper-figure7.png

منطقی که مربع بعدی را مشخص می‌کند، از یک جدول که تمام حالت‌های ممکن را مشخص می‌کند، استفاده می‌کند. بر اساس اعدادی که طرح 5 مربعی به جدول می‌دهد، جدول مشخص می‌کند در مربع بعدی دیوار یا فضای خالی یا انتخابی تصادفی از این‌ دو را قرار دهد.

entombed.png

قسمت گیج‌کننده این است که کسی نمی‌تواند بفهمد این جدول از کجا آمده است. پس از اینکه محققین به نتیجه‌ای نرسیدند، سراغ یکی از افرادی که در توسعه‌ی این بازی نقش داشت رفتند، با این حال این راه هم به نتیجه‌ای نرسید.

Steve Sidley، از توسعه‌دهندگان این بازی گفت در زمان ساخت بازی هم این جدول بسیار گیج‌کننده بود.

بررسی کُدهای بازی‌های قدیمی می‌تواند برای توسعه‌دهندگان امروزی بسیار مفید باشد، چون در حال حاضر پلتفرم‌هایی مانند VR وجود دارند که هنوز از نظر سخت‌افزاری محدود هستند. پس ممکن است یکی از این تکنیک‌ها و الگوریتم‌های عجیب و غریب قدیمی به داد توسعه‌دهندگان امروزی برسد.






منبع : شهر سخت افزار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار