کد خبر: ۳۱۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 11
به فکر خرید یک کامپیوتر، پردازنده و یا کارت گرافیک جدید هستید؟ دور تازه ورود سخت افزارهای پردازشی همین امسال آغاز خواهد شد. موج جدید محصولات AMD و Intel و حتی NVIDIA که دنیای سخت افزار را متحول خواهد کرد.
به گزارش آی تابناک : به فکر خرید یک کامپیوتر، پردازنده و یا کارت گرافیک جدید هستید؟ دور تازه ورود سخت افزارهای پردازشی همین امسال آغاز خواهد شد. موج جدید محصولات AMD و Intel و حتی NVIDIA که دنیای سخت افزار را متحول خواهد کرد. به تازگی شاهد انتشار تاریخ عرضه کارت‌های گرافیک AMD RDNA 2 در کنار پردازنده‌های Ryzen 4000 در کلاس دسکتاپ بوده‌ایم. سخت افزارهای جدید AMD در چه تاریخی روانه بازارهای جهانی خواهند شد؟ آیا AMD حریف RTX 2080 Ti می‌شود؟

منابع چینی صنعت سخت افزار دست به کار شده و اطلاعات جدیدی را در زمینه سخت افزارهای آتی AMD منتشر کرده‌اند. این محصولات شامل پردازنده‌های Ryzen 4000 با کد رمز Vermeer و کارت‌های گرافیک RDNA 2 هستند.

پردازنده‌های AMD Ryzen 4000 برای رقابت با نسل یازدهم Intel
کمپانی AMD به زودی پردازنده‌های سری Ryzen 3000 XT را در چند مدل محدود معرفی خواهد کرد. هدف از این کار، رقابت در بخش بازی، با پردازنده‌های اینتل است. حالا می دانیم که عمر پردازنده‌های XT تنها چند ماه بوده و تا پایان سال 2020، ای‌ام دی پردازنده‌های Vermeer را در سوکت AM4 معرفی خواهد کرد. پردازنده‌های Vermeer در اکتبر سال جاری (2020) معرفی خواهند شد. منابع چینی اعلام کرده‌اند که AMD در اوایل سه ماهه چهارم سال 2020، پردازنده‌های Ryzen 4000 را روانه بازار خواهد کرد.

amd-rdna-1.png

پردازنده‌های Ryzen 4000 از معماری ZEN3، با لیتوگرافی بهبود یافته 7 نانومتری بهره خواهند برد. مادربردهای X570 و B550 فعلی از این پردازنده‌ها نیز پشتیبانی کرده اما AMD در کنار آنها، حداقل یک مادربرد، با چیپست X670 را نیز معرفی خواهد کرد. در حال حاضر، جزئیات فنی این خانواده منتشر نشده اما به نظر می‌رسد که آنها از حافظه‌های رم DDR5 نیز پشتیبانی خواهند کرد.

به احتمال بسیار زیاد، اینتل نیز در زمانی مشابه پردازنده‌های نسل یازدهم Rocket Lake را معرفی خواهد کرد. آخرین تلاش این شرکت در لیتوگرافی نفرین شده 14 نانومتری که از نسل ششم تا کنون به همراه این کمپانی است. اما اینتل برای پوشش شکاف این گره بزرگ‌تر از رقیب، به سراغ هسته‌های پیشرفته Willow Cove خواهد رفت. این هسته‌ها در کنار آخرین بهبود لیتوگرافی 14 نانومتری و پشتیبانی از گذرگاه PCI-E 4.0، برجسته‌ترین بهبودهای اینتل در نسل یازدهم خواهند بود.

پس در اکتبر سال 2020 و در نهایت سه ماهه پایانی امسال، شاهد معرفی دو خانواده جدید از پردازنده‌های کلاس دسکتاپ هستیم که عرضه سری Ryzen 4000 قطعی به نظر می‌رسد.

آیا AMD حریف RTX 2080 Ti می شود؟
اگرچه عملکرد AMD در بخش پردازنده‌ها ستودنی بوده و پس از سال‌ها موفق به پردازنده‌هایی بهتر از اینتل شده است، اما به این سادگی‌ها قادر به گذر از NVIDIA نخواهد بود. غول سبز تراشه‌های گرافیکی به شدت از عنوان جهانی خود دفاع کرده و در حال حاضر، سریع‌ترین کارت گرافیک AMD یعنی RX 5700 XT، حتی امکان نزدیک شدن به پرچمدارانی نظیر RTX 2080 SUPER/Ti را ندارد.

amd-rdna-3.png

اما این شرکت برای این وضعیت نیز تدابیری را اندیشیده است. چندی پیش، AMD اعلام کرده بود که تا پیش از عرضه کنسول‌های Xbox Series X و PlayStation 5، کارت‌های گرافیک پرچمدار RDNA 2 را وارد بازارهای جهانی خواهد کرد. حال این منابع چینی نیز این داده‌ها را تأیید کرده و اعلام کرده‌اند که AMD در بازه زمانی اکتبر سال 2020، کارت‌های گرافیک RDNA 2 یا Big NAVI را روانه بازار خواهد کرد. تا پیش از این نیز گزارش شده بود که Big NAVI به منظور رقابت با RTX 2080/Ti طراحی شده است.

amd-rdna-2.png

اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد، پایان عمر کارت‌های گرافیک NVIDIA Turing و ورود خانواده جدید Ampere به بازار است. در نتیجه AMD راه دشواری را برای رقابت با کارت‌های گرافیک RTX 3000 در پیش دارد. به هر حال تا پایان سال جاری، شاهد معرفی کارت‌های گرافیک RDNA 2 یا Big NAVI خواهیم بود. به نظر می‌رسد که AMD دست کم دو یا سه کارت گرافیک پرچمدار را وارد بازار کند.





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار