تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016 April 23
با پیشرفت و گسترش اینترنت در اقصی نقاط جهان، مزیت‌های فراوانی نصیب کاربران شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها امکان خرید آنلاین است. در اکثر کشورها، مارکت‌های بزرگ زنجیره‌ای دارای وب سایتی مختص سفارش‌های آنلاین هستند که در آن می‌توانید به لیست کامل محصولات فروشگاه دسترسی داشته باشید و به راحتی هر کالایی را، حتی با تخفیف ویژه درون سبد خرید مجازی خود قرار دهید.
افزایش تمایل و اعتماد ایرانی ها به فرشگاه های آنلاین
به غیر از فروشگاه‌های بزرگ و شناخته شده، مارکت‌های کوچک و حتی تولیدی‌های تکنفره‌ای نیز وجود دارند که تنها به صورت آنلاین سفارشات را دریافت می‌کنند و با توجه به استقبال مشتریان، درآمد قابل توجهی نیز دارند. در حال حاضر در قاره اروپا، آسیا (معدود کشورها) و امریکا، خرید آنلاین کاملا در بین مردم جا افتاده است و اعتماد کاملی به مارکت‌های آنلاین وجود دارد که این اعتماد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ قطعا کیفیت کار بالا بوده‌ است که هم اکنون چنین حجمی از سفارشات روزانه به صورت آنلاین صورت می‌گیرد.
در بازار جهانی با وجود کارت‌های اعتباری معتبر، شرایط بسیار مناسب است و هر کاربری می‌تواند با توجه به کشور محل سکونت خود (که در پاره‌ای از موارد بسیار مهم است)، به یک فروشگاه بزرگ با محصولات متنوع دسترسی پیدا کند.
اعتماد شرط لازم خرید انلاین
اعتماد در  تجارت  از  اهمیت  بالايي  برخوردار  ميباشد. هنگامي  که  در  فضای  سايبر  مصرف  کننده  اقدام  به  خريد  مي
نمايد  شرايط برای  ايجاد اعتماد پیچیده تر مي شود. از  جمله  رابطه چهره به  چهره میان خريدار و فروشنده برقرار نشده
و کالا را به  صورت  فیزيکي  مشاهده  نمي کند.  اين  ابعاد  در  کنار  مواردی  نظیر  امنیت   اطلاعات  شخصي  خريدار
و  امنیت  در  پرداخت الکترونیکي  سبب شده  از اعتماد مشتری به عنوان زيربنای موفقیت تجارت الکترونیك ياد شود.
از  جمله موانع  گسترش  خريد  اينترنتي  در  ايران فقدان اعتماد مردم به  خريد  از   فروشگاه های  اينترنتي  است  و  بدون  ايجاد
زيرساخت  ها  و  نهادهای  مربوطه  نبايد  انتظار  گسترش  مبادلات  تجارت  الکترونیکی در  کشور  را  داشت.
 لذا  از زمانی که رقابت در برخی زمینه ها از جمله فروش آنلاین کالاهای دیجیتالی در ایران به اوج خود رسید منجر به کاهش حضور افراد و همچنین کاهش فروش در بازارهای موبایل شده است.
افزایش تمایل و اعتماد ایرانی ها به فرشگاه های آنلاین
فروشگاه های آنلاین عامل رکود بازار
فراگیری فروشگاه های اینترنتی کالاهای دیجیتالی همچون دیجی کالا، بامیلو، زنبیل، گوشی شاپ و غیره باعث شده تا میزان حضور مشتریان در بازارها کاهش یابد.
"سینا تقی زاده" یکی از فعالان بازار دیجیتال با اشاره به دو فروشگاه اینترنتی دیجی کالا و بامیلو می گوید: این فروشگاه های اینترنتی تا کنون توانسته با تامین و عرضه کالاهای دیجیتالی با قیمت مناسب و در برخی از مواقع پایین تر از قیمت بازار میزان بالایی از تقاضای مشتریان را به خود جلب کند.
وی افزود: در حالی که بازارهای کالاهای آی تی به خصوص بازار موبایل در ایران روزها با رکود شدیدی همراه شده است اما دست اندرکاران این حوزه فروشگاه های اینترنتی فعال در این زمینه را یکی از علت های اصلی سردی این بازار می دانند.
در همین حال یکی دیگر از کارشناسان و فعالان این حوزه معتقد است که راه اندازی سایت های خریدوفروش آنلاین هم اکنون به یکی از دلایل مهم رکود بازار کالاهای دیجیتالی منجر شده است.
"داوود طزری" با اشاره به درصد تخفیف های اعلام شده از سوی فروشگاه های خریدوفروش اینترنتی گفت: عرضه کالاها با قیمت پایین از عرف بازار دلیل اصلی موفقیت سایت های خریدوفروش آنلاین بوده است.
افزایش تمایل و اعتماد ایرانی ها به فرشگاه های آنلاین
سخن آخر
با توجه به گسترش روز افزون فروشگاه‌هاي مجازي و ورود آن‌ها به جريان داد و ستد در بازار داخلي و ارايه كالاها و خدمات گوناگون از طريق اينترنت، بحث ساماندهي و قانونمند كردن فعاليت‌ها در اين حوزه و نظارت بر آن‌ها چند سالی است که كليد خورده است.
با توجه به اين كه، ايرانيان مثل كشورهاي ديگر به سايت‌هايي فروش اينترنتي اعتماد ندارند و اكثر فعالان اين حوزه، بزرگ ترين مانع بر سر فعاليت خود را، نبود اعتماد خريداران مي دانند، با اين حال، ضرورت زندگي در جامعه مدرن و افزايش مشكلاتي چون ترافيك و آلودگي هوا، سبب مي‌شود شاهد گرايش به خريد از فروشگاه‌هاي مجازي باشيم.
بر اساس اظهارات به دست آمده از فعالان و کارشناسان حوزه بازار آی تی، با گسترش و جلب اعتماد مشتریان در فروشگاه های اینترنتی بزرگ در کشور به مرور زمان شاهد رشد خریدوفروش آنلاین در کشور شده ایم که این امر با ارایه خدمات مناسب به مشتریان به طور قطع با روند صعودی نیز همراه خواهد شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار