تاریخ انتشار: ۲۳:۱۸ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016 April 17
اخیرا سازمان ملی هوانوردی و فضای ایالات‌متحده (ناسا) حدود ۳ میلیون تصویر ماهواره‌ای برای دسترسی همگانی منتشر کرده است که حاصل سال‌ها فعالیت این موسسه هستند. برای تماشای این تصاویر برگزیده از این مجموعه‌ی بی‌نظیر، با ما همراه باشید

اخیرا سازمان ملی هوانوردی و فضای ایالات‌متحده (ناسا) حدود ۳ میلیون تصویر ماهواره‌ای برای دسترسی همگانی منتشر کرده است که حاصل سال‌ها فعالیت این موسسه هستند. برای تماشای این تصاویر برگزیده از این مجموعه‌ی بی‌نظیر، با ماهمراه باشید.

از سال ۱۹۹۹ که ناسا تشعشع‌سنج بازتابی و انتشار گرمایی فضابرد پیشرفته یا به‌صورت خلاصه، اَستِر (ASTER) را در مدار زمین قرار داد، این دستگاه به‌صورت مداوم در حال گرفتن تصویر از سرتاسر کره زمین بوده و تاکنون از ۹۹ درصد سطح سیاره‌ی ما عکس‌برداری کرده است.

تا چندی پیش بیشتر اطلاعات و تصاویر جمع‌آوری‌شده به‌وسیله‌ی استر که محصول نبوغ ژاپنی‌ها است، ولی بر روی ماهواره‌ی ترا (Terra) متعلق به ناسا حمل می‌شود، در دسترس عموم نبودند. در روز اول آوریل ۲۰۱۶، ناسا اعلام کرد که ۲.۹۵ میلیون تصویر استر به اشتراک گذاشته شده‌اند و اکنون همه می‌توانند این تصاویر را به‌صورت رایگان دانلود و بررسی کنند.

کندوکاو درنتیجه‌ی ۱۶ سال عکس‌برداری بی‌وقفه به زمان زیادی نیاز دارد؛ ولی برای شروع می‌توانید در ادامه این تصاویر برگزیده از این مجموعه را ببینید:

۲۲ تصویر ماهواره‌ای ناسا از گوشه و کنار کره‌ زمین

دوربین فروسرخ استر می‌تواند به کمک اختلاف دما در سطوح مختلف، ناهمواری‌های طبیعی را با دقت بسیار به تصویر بکشد که به همین دلیل بسیاری از تصاویر آن ظاهری مانند یک نقاشی کودکانه دارند؛ مانند این عکس از رشته‌کوه آند.

۲۲ تصویر ماهواره‌ای ناسا از گوشه و کنار کره‌ زمین

تصویری منحصربه‌فرد از آتش‌سوزی هیمن (Hayman). در سال ۲۰۰۲ این آتش‌سوزی حدود ۳۵ هزار هکتار از جنگل‌های کلرادو را نابود کرد.

۲۲ تصویر ماهواره‌ای ناسا از گوشه و کنار کره‌ زمین

نمایی از توندرای یخ‌زده در روزهای آخر زمستان، نزدیک شدن بهار باعث ذوب شدن یخ‌های دلتایرودخانه‌ی لناو جریان یافتن دوباره‌ی آن به اقیانوس منجمد شمالی شده است.

۲۲ تصویر ماهواره‌ای ناسا از گوشه و کنار کره‌ زمین

حفره‌ی بزرگ آبی‌رنگ (Great Blue Hole) در بلیز؛ محلی کهژاک کوستو(کاشف، مخترع و دریانورد فرانسوی) آن را با زیردریایی اکتشافی کالیپسو (Calypso) موردبررسی قرار داد. در این تصویر می‌توانید صخره‌های کربناتی اطراف آن را نیز ببینید.

۲۲ تصویر ماهواره‌ای ناسا از گوشه و کنار کره‌ زمین

مجموعه‌ای استادانه و به‌دقت طراحی‌شده شامل تعداد زیادی آبراهه، سد، پل و آب‌بند برای جلوگیری از پیشروی دریای شمال در ساحل هلند.

تعدادی تصویر ماهواره‌ای ناسا از گوشه و کنار کره‌ زمین

یک تصویر رنگ کاذب از رشته‌کوهاطلس کوچکدر مراکش. در این تصویر برای مشخص شدن تفاوت بخش‌های مختلف و تسهیل بررسی آن‌ها، سنگ‌آهک به رنگ زرد، ماسه‌سنگ به رنگ نارنجی، صخره‌های گچی به رنگ سبز و صخره‌های گرانیتی به رنگ آبی نمایش داده شده‌اند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار