کد خبر: ۳۰۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 04
فرق ADSL با VDSL چیست؟ آیا این درست است که برای راه‌اندازی اینترنت VDSL به هزینه اضافی نیاز ندارید؟ این اینترنت جدید با مودم‌های فعلی سازگار است؟ برای یافتن جواب این سوالات با ما همراه باشید.
به گزارش آی تابناک : فرق ADSL با VDSL چیست؟ آیا این درست است که برای راه‌اندازی اینترنت VDSL به هزینه اضافی نیاز ندارید؟ این اینترنت جدید با مودم‌های فعلی سازگار است؟ برای یافتن جواب این سوالات با ما همراه باشید.

در حدود یک ماه پیش وزیر ارتباطات وعده 4 برابر شدن سرعت اینترنت خانگی را در حساب خود در توئیتر مطرح کرد. او 10 فروردین اعلام کرد: "سرعت اینترنت خانگی، را حداقل 4 برابر می‌کنیم. امروز عملیات اجرایی ارتقای اینترنت خانگی از ADSL به VDSL در استان تهران و قم آغاز شد.”

جهرمی یک هفته پس از اعلام این خبر، عنوان کرد که فرآیند نصب تجهیزات در قم با سرعت بسیار خوبی در حال انجام است و اینترنت خانگی با 4 برابر سرعت فعلی برای حدود 30 هزار مشترک مخابرات ایران و شاتل از امروز فعال می‌شوند.

با جدی‌ترین شدن این موضوع، وزیر ارتباطات اعلام کرد که این بالاتر رفتن سرعت اینترنت، به معنای گران‌تر شدن قیمت آن نیست. این موضوع برای کاربران ناراضی از سرعت اینترنت، خبر خوبی بود. اما آیا 100 درصد صحیح است و راه‌اندازی اینترنت VDSL هزینه‌ای برای کاربر نخواهد داشت؟

فرق ADSL با VDSL چیست؟

ADSL خلاصه شده عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line و VDSL عبارت Very-high Speed Digital Subscriber Line است. همانطور که از نام VDSL پیدا است، سرعت در این نوع اینترنت بالاتر خواهد بود. در حال حاضر در کشور تنها یک نوع اینترنت VDSL وجود دارد که ساده‌ترین نوع آن بوده و  بر روی سیم‌های مسی فعلی با ظرفیت 12 تا 25 کیلوهرتز قرار می‌گیرد. وزیر ارتباطات بیشینه سرعت این نوع اینترنت را 70 مگابیت بر ثانیه اعلام کرده و گفته است که سرعت آپلود آن تا 16 مگابیت هم افزایش پیدا خواهد کرد.

البته این سرعت رابطه مستقیمی به فاصله مشترک از مرکز مخابراتی دارد. در اینترنت ADSL اصلی‌ترین نکته برای داشتن سرویسی با کیفیت، داشتن خط باکیفیت، کابل‌کشی مناسب از مرکز تا منزل و گنجایش بستر خط است. اما در VDSL حرف اول را فاصله کاربر تا مرکز مخابراتی می‌زند. کاربرانی که فاصله نزدیکی به مخابرات داشته باشند (کمتر از 1 کیلومتر) از کیفیت بالاتری در اینترنت VDSL بهره می‌برند.

البته فاصله کاربر تا مرکز مخابراتی موضوعی است که در اینترنت ADSL هم تأثیرگذار است. از طرف دیگر، از آنجاییکه VDSL بر روی کابل‎های مسی سوار شده، کیفیت خط، کابل کشی و موارد دیگر نیز همچنان برای این سرویس اهمیت دارد. با این حال، فاصله کاربر تا مرکز مخابراتی، مهم‌تر از المان‌های دیگر است.

اینترنت VDSL به صورت بهینه‌تری از بستر مسی اینترنت ADSL بهره می‌برد، از همین رو بدون نیاز به سیم‌کشی مجدد، کاربران دارای سرعت بهتری خواهند شد. حتی اگر این خطوط در بیرون از منزل کاربر، دچار مشکل شود، مخابرات موظف به‌صورت رایگان این مشکل را برطرف کرده و یا کابل‌ها را تعویض کند. از آنجایی هم که تعرفه‌های اینترنت VDSL تفاوت خاصی با ADSL ندارد، می‌توان گفت که تغییر نوع سرویس، برای کاربران هزینه‌ای نخواهد داشت. البته تنها در صورتیکه قصد خرید مودم VDSL را نداشته باشد.

برای اینترنت VDSL به مودم جدید نیاز داریم؟

بله. مودم‌های ADSL و VDSL متفاوت از یکدیگر هستند و اگر قصد دارید از تمام پتانسیل اینترنت پرسرعت VDSL استفاده کنید، باید مودمی مخصوص به این سرویس اینترنت خریداری کنید. در حال حاضر، بالاترین سرویس اینترنت ADSL در کشور 16 مگابیت بر ثانیه است، اما مودم‌های ADSL بسته به کیفیت خط و فاصله تا مرکز می‌توانند تا سرعت 24 مگابایت را نیز ارائه کنند. این یعنی در صورتیکه نتوانید برای سرویس VDSL خود، مودم جدید خریداری کنید، در صورت فراهم بودن شرایط، شانس این را خواهید داشت که تا حدی از سرعت بالاتر سیستم جدید بهره ببرید.

در غیر اینصورت باید مودم‌ مخصوص VDSL خریداری کنید که باتوجه به شرایط فعلی و محدودیت‌هایی که برای واردات مودم در نظر گرفته شده، قیمت‌های بالایی (حداقل 700 هزار تومان در فروشگاه‌های اینترنتی) در بازار دارند. البته خرید مودم در حال حاضر، تنها بخش هزینه‌دار ماجرا است، اما ممکن است در آینده و با فراگیرتر شدن VDSL در استان‌های دیگر کشور، سیاست شرکت‌ها درخصوص ارائه این سرویس با قیمت ADSL تغییر کند.





منبع : سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار