تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - 2016 April 16
در اجلاس اف8 فیس‌بوک، ارائه اینترنت رایگان به جهان، به‌عنوان مهم‌ترین راه برد فیس‌بوک در 10 سال آینده معرفی شد.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، در زمان برگزاری اجلاس اف8، نقشه‌ی راه خود در 10 سال آینده را به نمایش گذاشت. بر اساس این راه برد، فیس‌بوک تا 3 سال آینده تجربه‌ی کار با شبکه‌ی اجتماعی خود را بهبود خواهد داد و تا 5 سال آینده عملکرد اینستاگرم، واتساپ و مسنجر فیس‌بوک، و دیگر تولیدات این شرکت بهبود پیدا خواهد کرد. همچنین در 5 سال دوم نیز، به توسعه واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و ارائه‌ی اینترنت به سراسر دنیا خواهد پرداخت.


 

رشد سه برابری پیام‌رسان اجتماعی نسبت به پیامک
 پیام‌رسان فیس‌بوک در سال 2015 سریع‌ترین رشد را نسبت به سال‌های گذشته داشت. همچنین اعلام شد شبکه‌ی اجتماعی و پیام‌رسان فیس‌بوک، به ترتیب اولین و دومین برنامه‌ی پرطرفدار در iOS هستند.
در اجلاس سال گذشته اعلام شد که پیام‌رسان فیس‌بوک 700 میلیون کاربر ماهانه‌ی فعل دارد. این رقم در ماه ژانویه به 800 میلیون رسید و در حال حاضر این رقم به 900 میلیون کاربر رسیده است.
مدیرعامل فیس‌بوک خاطر نشان کرد، از زمان ترکیب واتس‌اپ با پیام‌رسان فیس‌بوک، 60 میلیارد پیام به‌صورت روزانه جابه‌جا می‌شود. این رقم 3 برابر بیشتر از تعداد پیامک‌هایی است که کاربران در طول روز برای یکدیگر ارسال می‌کنند.

حضور بات‌ها در پیام‌رسان‌ فیس‌بوک

 
بر اساس صحبت‌های انجام شده در اجلاس اف8 (F8) فیس‌بوک، عصر بات‌ها شروع شده است. فیس‌بوک در این اجلاس از ابزاری رونمایی کرد که توسعه‌دهنده‌ها به کمک آن می‌توانند برای پیام‌رسان فیس‌بوک بات تولید کنند که نوع جدیدی از روش‌های ارتباطی را برای کاربران فراهم می‌کند.
فیس‌بوک در حال حاضر بیش از 900 میلیون کاربر فعال دارد و معتقد است پیام‌رسان‌های اجتماعی به محل اصلی تعامل دنیای تجارت با مشتری‌ها است. بات‌ها می‌توانند یک کانال جدید برای تجارت، حمایت از مشتری‌ها و احتمالاً رسانه محسوب شود.
ابزار معرفی شده توسط فیس‌بوک، شامل رابطه‌های کاربری نرم‌افزاری (API) هستند که به کاربر امکان تولید چت بات برای پیام‌رسان و ویجت چت برای وبگاه‌ها را فراهم می‌کند. بخش اعظمی از سخنرانی مطرح شده در مورد تجارت بود و فیس‌بوک برای نمایش کاربرد بات‌ها، با استفاده از پیام‌رسان خود از یک گل‌فروشی، خرید کرد.
بات‌ها به رابط کاربری جدیدی تبدیل شده و کاربران می‌توانند با آن‌ها به مکالمه بپردازند. فیس‌بوک اعلام کرد به‌زودی شرکت‌های مختلف میلیون‌ها بات برای کارهای خود توسعه می‌دهند، با این حال کاربرانی که تمایلی به دیدن بات‌های تبلیغاتی ندارند می‌توانند، جلوی دریافت آن‌ها را بگیرند. با این وجود بات‌ها هنوز در مرحله‌ی آزمایش قرار داشته و تعداد آن‌ها محدود است.

 

توسعه‌ بات‌های هوشمند

شرکت فیس‌بوک در زمان برگزاری اجلاس اف8، اعلام کرد کاربران و مشاغل مختلف می‌توانند از بات برای بهبود کسب‌وکار و تجربه‌ی خود در شبکه‌ی اجتماعی استفاده کنند.
فیس‌بوک برای توسعه و هوشمند سازی بات‌ها، از پلتفرم ام1 جدیدی با نام ویت دات ای. آی (Wit.ai) را معرفی کرد. توسعه‌دهندگان به کمک این پلتفرم خواهند توانست تا برای بات‌ها، هوش مصنوعی قدرتمندی را ایجاد کنند. این پلتفرم مشابه ابزار توسعه‌ی بات‌های مایکروسافت است و به کاربران اجازه می‌دهد تا مکالمات پیش‌ساخته‌ای را برای آن‌ها به وجود بیاورند. به‌عنوان مثال زمانی که کاربر به بات یک پیتزا فروشی بگوید: «من گرسنه هستم.» آن بات پاسخ می‌دهد: «همان همیشگی را می‌خواهی؟»
البته به کمک این پلتفرم می‌توان بات‌هایی با قابلیت مکالمه‌ی بسیار پویا و غنی ایجاد کرد به صورتی که کاربر به‌طور دقیق خواسته‌ی خود را بیان کند و تنها مخصوص سفارش پیتزا نباشد.

فیلم‌برداری و اشتراک هم‌زمان ویدئو

 

یکی از ویژگی‌های جدید و اصلی فیس‌بوک قابلیت فیلم‌برداری و اشتراک زنده‌ی آن است. در زمان برگزاری اجلاس اف8 فیس‌بوک اعلام شد این ویژگی به همه‌ی ابزارها اضافه خواهد شد. ویژگی فیس‌بوک لایو (Facebook Live) در حال حاضر برای تلفن‌های هوشمند اندرویدی و iOS وجود دارد؛ اما به کمک قابلیت جدید اضافه شده، می‌توان از آن برای فیلم‌برداری به کمک هر ابزاری استفاده کند.
به‌عنوان اولین قدم، فیس‌بوک دوربینی به نام موو (Mevo) را معرفی کرد که به کاربر امکان می‌دهد تنها با فشار یک دکمه، به‌حساب کاربری خود وارد شده و شروع به فیلم‌برداری زنده با کیفیت 1080 و عکس‌برداری با کیفیت 4K بکند.
همچنین شرکت تولیدکننده‌ی پهپاد دی. جی. آی (DJI) پهپادی تولید کرده است که توانایی انجام این کار را دارد. کاربران به کمک این پهپاد می‌توانند از بالا و با زاویه دید بیشتری به فیلم‌برداری زنده مشغول شوند.

فیلم‌برداری 360 درجه

 شرکت فیس‌بوک در زمان برگزاری اجلاس اف8، دوربینی به نام سراند360 «Surround 360» با قابلیت فیلم‌برداری درجه 360، باکیفیت 8K معرفی کرد. این دوربین دارایی 17 لنز فیلم‌برداری 3 بعدی مجازی با کیفیت 4 مگا پیکسل است. این دوربین تصاویر ضبط شده از هر لنز را دریافت کرده و به‌صورت خودکار آن‌ها را پردازش و به‌صورت ویدئوی 360 درجه‌ی 3 بعدی در می‌آورد.
شکل ظاهری سراند360 مانند بشقاب پرنده است، 14 دوربین آن در کناره، یک دوربین در بخش بالا و دو دوربین در بخش زیرین این دوربین قرار دارند. تصاویر ضبط شده به وسیله‌ی این دوربین توسط برنامه‌های فیس‌بوک، هدست گیر وی. آر سامسونگ (Gear VR) و آکیولیس ریفت قابل مشاهده است.
الگوریتم طراحی سخت‌افزاری و مونتاژ این دوربین در تابستان 2016، به‌صورت متن‌باز، در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
هزینه‌ی قطعات و ساخت سراند360، سی هزار دلار اعلام شد؛ اما زمان عرضه و قیمت این دوربین هنوز مشخص نیست.

 

 

دکمه‌ی ذخیره‌سازی فیس‌بوک

در اجلاس اف8 فیس‌بوک اعلام شد، قابلیت ذخیره‌سازی در حال حاضر وجود دارد و به کاربر این امکان را می‌دهد تا در صورت تمایل محتوای موردنظر خود را ذخیره کنند. فیس‌بوک از قابلیت جدیدی پرده‌برداری کرد که به کاربر اجازه می‌دهد محتوای موردنظر خود در سطح اینترنت را ذخیره کرده و در زمانی دیگر آن را مطالعه کنند. این ویژگی یک دکمه با نام «ذخیره‌سازی در فیسبوک» (Save to Facebook) است.
زمانی که کاربر روی دکمه‌ی ذخیره‌سازی فیس‌بوک کلیک می‌کند، بدون توجه به اینکه کاربر در حال بررسی چه موضوعی است، آن موضوع به‌حساب کاربری وی ارسال می‌شود. این محتوا می‌تواند، یک مقاله، یک محصول یا حتی یک ویدئو باشد. در یک بروزرسانی فیس‌بوک در آینده‌ی نزدیک، بخشی جدید برای بررسی محتوای ذخیره ‌شده به آن اضافه خواهد شد.

به اشتراک‌گذاری متن در فیس‌بوک

به اشتراک‌گذاری بخشی از یک مقاله، متن یا کتاب الکترونیکی در شبکه‌های اجتماعی معمولاً خسته‌کننده و مشکل است؛ زیرا کاربران مجبور به تهیه‌ی عکس یا نوشتن دوباره‌ی آن بخش هستند.
شرکت فیس‌بوک در زمان برگزاری اجلاس اف8، قابلیتی جدید به نام «به اشترک گذاری نقل و قول» ( Quote Sharing) را معرفی کرد که امکان به اشتراک‌گذاری بخشی از متن موردنظر را ساده‌تر می‌کند. برعکس روند معمول برای انتقال متن، این ویژگی مستقیماً با برنامه‌ها و مرورگرهای اینترنتی کار می‌کند.
برای استفاده از قابلیت ذکر شده، تنها کافی است بخشی از متن انتخاب شده و بر روی دکمه اشتراک‌گذاری کلیک شود. در این صورت متن انتخاب شده با قالبی خاص در حساب کاربری فیس‌بوک نمایش داده خواهد شد.
در حال حاضر ویژگی به اشتراک‌گذاری نقل‌قول تنها با کمک آمازون و کتاب‌خوان آن‌ها به وجود آمده است؛ اما فیس‌بوک ابزار توسعه آن را در اختیار عموم قرار خواهد داد تا از دکمه‌ی آن در برنامه‌های خود استفاده کنند.

 

تصویر متحرک حساب کاربری

شرکت فیس‌بوک در زمان برگزاری اجلاس اف8 ویژگی جدیدی را برای گرفتن عکس‌های سلفی متحرک و قرار دادن آن‌ها در تصویر حساب کاربری فیس‌بوک معرفی کرد. این ویژگی «Profile Expression Kit» نام داشته و به‌زودی به این شبکه‌ی اجتماعی اضافه خواهد شد..
درگذشته امکان قرار دادن تصویر متحرک یا ویدئوی 7 ثانیه‌ای به‌عنوان تصویر حساب کاربری فیس‌بوک فراهم‌شده بود؛ اما کاربر برای تهیه‌ی این ویدئوها به برنامه‌های جانبی مانند «MSQRD» نیاز پیدا می‌کرد. به همین منظور فیس‌بوک برنامه‌ی مخصوص خود را برای گرفتن عکس سلفی متحرک ایجاد کرده است. این برنامه در دسترس توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت تا آن‌ها بتوانند در زمان تولید برنامه‌های خود، از ویژگی‌های آن برای دوربین تلفن‌های همراه استفاده کنند.
این برنامه در مرحله‌ی آزمایش بوده و تنها 6 کاربر دارد؛ اما به‌زودی تعداد آن‌ها افزایش‌یافته و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت

 

تایید حساب کاربری با شماره تلفن

در زمان برگزاری اجلاس اف8 اعلام شد از این پس می‌توان برای ورود به‌حساب کاربری برنامه‌های فیس‌بوک از شماره‌ی تلفن خود استفاده کنند. این ویژکی اکانت کیت (Account Kit) نام دارد و به این شکل عمل می‌کند:
ابتدا کاربر شماره تلفن را می‌فرستد و زمانی که فیس‌بوک هویت کاربر را تایید کرد، یک رمز عبور موقت برای کاربر ایجاد کرده و ارسال می‌کند. کاربر می‌تواند با استفاده از این رمز عبور به‌حساب کاربری خود وارد شود.

آینده هدست‌های واقعیت مجازی

 واقعیت مجازی و افزوده، فناوری‌های نوظهور و جذابی هستند؛ اما یکی از اصلی‌ترین مشکل آن‌ها هدست‌های بسیار بزرگ و سنگین است که استفاده‌ی طولانی مدت از آن را غیرممکن می‌کند.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، در زمان برگزاری اجلاس اف8، با توجه به راه برد ده‌ساله‌ی معرفی شده، اعلام کرد، هدست‌های واقعیت مجازی به اندازه‌ی عینک‌های معمولی بوده و به‌راحتی در شیشه و دسته‌ی عینک‌ها پیاده‌سازی خواهند شد.
تمرکز اصلی فیس‌بوک تا این لحظه تنها روی واقعیت مجازی و هدست اکیولاس ریفت بود؛ اما فیس‌بوک در راه‌برد خود نشان داد از این پس به واقعیت افزوده نیز توجه نشان می‌دهد. فیس‌بوک پیش‌بینی می‌کند این نوع هدست‌ها تا سال 2026 به بهره‌برداری خواهند رسید.

سلفی گرفتن در واقعیت مجازی

شرکت فیس‌بوک در زمان برگزاری اجلاس اف8 توضیح داد کاربران چگونه می‌توانند با استفاده از هدست واقعیت مجازی آکیولاس‌ریفت، در دنیای مجازی با دوستان خود، در هر مکانی ملاقات کرده و به تعطیلات بروند. کاربران برای انجام این کار به فناوری واقعیت مجازی، ویدئوی 360 درجه و دو هدست آکویلاس نیاز پیدا می‌کنند؛ اما این نکته قابل ذکر است که همه‌ی فناوری‌های بالا، به‌خصوص ویدئوهای 360 درجه‌ی آماده برای این موضوع بسیار محدود و کم هستند.

 فیس‌بوک برای نمایش این قابلیت دو نفر را نشان داد – هر دو نفر در سانفرانسیسکو با فاصله‌ی حدود 60 کیلومتر نسبت به یکدیگر - در دنیای مجازی و در لندن، در حال تهیه‌ی عکس سلفی از خود و ارسال آن در حساب کاربری فیس‌بوک هستند. آن‌ها همچنین در دنیای مجازی برای یکدیگر به طراحی لباس –در اینجا کراوات- پرداختند. در حال حاضر کاربر برای حضور در دنیای مجازی و گرفتن عکس سلفی، تنها می‌تواند از آواتار خود استفاده کند و امکان حضور خود شخص در عکس وجود ندارد.
 
ویژگی ذکر شده هنوز در حال توسعه و آزمایش است و زمان در دسترس بودن دقیق آن مشخص نیست.

 

تلاش فیس‌بوک برای ارائه اینترنت رایگان

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، بخشی از زمان سخنرانی خود در اجلاس اف8 را به صحبت در مورد مبانی رایگان (Free Basics) و «Internet.org»، اختصاص داد.
فیس‌بوک در حال حاضر به 37 کشور، اینترنت ارائه می‌دهد و تنها در دو کشور مصر و هند با مشکل مواجه شد. فیس‌بوک اعلام کرد تا این لحظه 25 میلیون کاربر از اینترنت رایگان آن‌ها استفاده می‌کنند.
فیس‌بوک در گذشته اعلام کرده بود، آن‌ها می‌توانند به 1.4 میلیارد نفر اینترنت رایگان ارائه بدهند؛ اما با توجه به آمار ارائه شده تا این لحظه تنها 1.67 درصد از این افراد تحت پوشش خدمات آن‌ها قرار گرفته‌اند.
شرکت فیس‌بوک از ابزار جدیدی رونمایی کرد که به توسعه‌دهندگان وب امکان بررسی عملکرد وبگاه خود در مکان‌هایی با پهنای باند کم یا در دستگاه‌های قدیمی را می‌دهد. این ابزار در مرحله‌ی آزمایش بتا قرار داشته و تنها در دسترس 500 کاربر قرار دارد. همچنین ابزار دیگری با نام «بینش جمعیت‌شناسی» (Demographics Insights) معرفی شد که امکان بررسی داده‌های مبانی پایه را برای ارائه خدمات بهتر، به کاربر می‌دهد.

معرفی طرح‌های ارائه اینترنت رایگان فیس‌بوک

شرکت فیس‌بوک قصد دارد در قالب طرح‌های مختلف به 1.4میلیارد نفر از مردم جهان که به اینترنت دسترسی ندارند یا سرعت دسترسی آن‌ها پایین است، اینترنت رایگان ارائه بدهد. در زمان برگزاری اجلاس اف8، تعدادی از این طرح‌ها معرفی شدند.
 
اولین طرح معرفی شده، پهپاد خورشیدی اکویلا (Aquila) است. این پهپاد به شکل بومرنگ بوده و می‌تواند بدون نیاز به فرود، چندین ماه به ارائه ارتباطات بی‌سیم بپردازد. فیس‌بوک ادعا می‌کند استفاده از این پهپادها، هزینه‌ی ارائه خدمات، کابل‌کشی و ایجاد زیرساخت‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
فیس‌بوک دو طرح جدید به نام‌های تراگراف (Terragragh) و پروژه‌ی آریس (Project Aries) را نیز معرفی کرد.

 

پروژه‌ی تراگراف مربوط به مجهز کردن تیرهای چراغ‌برق و «نیمکت‌های شهری»2 به آنتن‌های وای‌فای قدرتمند است. در حالی که پروژه‌ی آریس وظیفه‌ی تقویت این سیگنال‌ها را برای افزایش منطقه‌ی تحت پوشش بر عهده دارد. تراگراف با استفاده از استاندارد ویگیگ (WiGig) سرعت انتقال اطلاعات 7 گیگابیت در ثانیه را فراهم می‌کند. این استاندارد برای انتقال اطلاعات از فرکانس 60 گیگاهرتز (استفاده از این فرکانس در بسیاری از کشورها ممنوع است.) استفاده می‌کند. این فرکانس توانایی عبور از دیوارها را ندارد؛ اما می‌تواند منطقه‌ای به شعاع 200 تا 250 متر را تحت پوشش قرار دهد. این پروژه در اواخر امسال در سن‌خوزه3 (SanJose) به اجرا در خواهد آمد.

پروژه‌ی آریس مخفف عبارت «یکپارچه‌سازی طیف آنتن‌های رادیویی برای بهره‌وری بیشتر» (Antenna Radio Integration for Efficiency in Spectrum) است. این پروژه، نوعی فناوری مربوط به استفاده از استانداردهای نسل چهارم اینترنت همراه برای میمو4 «MIMO» است که فیس‌بوک آن را میموی عظیم (Massive MIMO) می‌نامد. در حالی که پروژه‌ی آریس را می‌توان در شهرها به کار گرفت، فیس‌بوک اعلام کرد تمرکز آن‌ها مناطق روستایی خواهد بود.

 

توسعه قابلیت های ری‌اکت

 
شرکت فیس‌بوک در زمان برگزاری اجلاس اف8، ویژگی‌های جدیدی را برای توسعه‌دهندگانی که با ری‌اکت5 (React) کار می‌کنند معرفی کرد. فیس‌بوک در همکاری با سامسونگ و مایکروسافت، امکانی را فراهم کرده است که توسعه‌دهندگان ری‌اکت بتوانند برای ویندوز، ایکس باکس، هولولنز، ابزارها و تلویزیون‌های هوشمند، به‌صورت متن‌باز برنامه تولید کنند.
شرکت مایکروسافت از این پس از چارچوب نرم‌افزاری ری‌اکت نتیو (React Native framework) برای تولید برنامه‌های همه‌منظوره، پشتیبان خواهد کرد.
فیس‌بوک اعلام کرد، پلتفرم جدید سامسونگ برای ابزارها و تلویزیون‌های هوشمند با نام تایزن (Tizen) نیز، از زمان برگزاری اجلاس از ری‌اکت پشتیبانی خواهد کرد. همچنین «کیت توسعه نرم‌افزارهای فیس‌بوک» (The Facebook SDK) برای پشتیبانی ری‌اکت از اندروید و iOS نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.
ویژگی‌های ذکر شده امکان ورود و به اشتراک‌گذاری اطلاعات و چندین قابلیت دیگر را از طریق پلتفرم‌های مختلف به کاربر می‌دهد. به‌عنوان مثال کاربر می‌تواند با استفاده از حساب کاربری فیس‌بوک خود به برنامه‌های ویندوز 10 وارد شود.
فیس‌بوک افزود در حال حاضر 250 هزار توسعه‌دهنده از ری‌اکت استفاده می‌کنند و 500 عدد از برنامه‌های فروشگاه iOS با آن توسعه داده شده‌اند.

 

تغییر مفهوم حریم خصوصی

 
شرکت فیس‌بوک در زمان برگزاری اجلاس اف8، اعلام کرد که عملکرد ابزار «تجزیه‌وتحلیل برای برنامه‌ها» (Analytics for Apps) را بهبود داده است. این ابزار به توسعه‌دهنده‌ها کمک می‌کند تا بازخورد مردم نسبت به برنامه‌ی خود را بررسی کنند. همچنین توسعه‌دهنده‌ها به کمک این ابزار می‌توانند اطلاعاتی در مورد تحصیلات، شغل، بیماری، جنسیت، سن، زبانی که صحبت می‌کنند و انواع اطلاعات دیگر را از طریق حساب کاربری فیس‌بوک، مشتری‌های خود به دست بیاورند.
نکته‌ای که در مورد این ابزار وجود دارد، عملکرد آن بدون نیاز به ورود کاربر به‌حساب کاربری فیس‌بوک خود از طریق برنامه است؛ بنابراین توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند بررسی کنند که چه کسی در حال استفاده از آن است.
دو ویژگی اعلان جدید نیز به ابزار تجزیه‌وتحلیل برای برنامه‌ها اضافه خواهد شد. اولین ویژگی اعلان اجباری (push notification) است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد افرادی را که در برنامه‌ی آن‌ها نیستند هدف قرار دهد. به‌عنوان مثال می‌توان به برنامه‌ی استارباکس6 (Starbucks) اشاره کرد که به‌صورت هفتگی یک برنامه‌ی رایگان را برای دانلود پیشنهاد می‌دهد.
دومین ویژگی مربوط به اعلان‌های درون برنامه‌ای است که به توسعه‌دهنده اجازه‌ی استفاده از تصویر، عکس متحرک، استیکر و صدا استفاده کنند. این قابلیت، باعث می‌شود تا کاربران دقیقاً همان کاری را بکنند که توسعه‌دهنده می‌خواهد. آن‌ها می‌توانند عملکرد موردنظر خود را ایجاد کرده و هر چیز معنی‌داری را ضبط کنند تا به کاربر نشان دهند.
در حالی که عده‌ای از کاربران از این موضوع و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات خود راضی نیستند؛ عده‌ای از توسعه‌دهندگان نیز مجبور به قبول این موضوع شدند که سیاست حفظ حریم خصوصی آن‌ها در ادغام با فیس‌بوک تغییر خواهد کرد.

_________________________________

1- ام نام دستیار صوتی فیس بوک است.

2- نیمکت شهری اصطلاحی است که به تجهیزات داخل شهر با کاربردهای مختلف اطلاق می‌شود. این تجهیزات صندلی‌ها، سطح‌های زباله، صندوق پست و ابزاری از این دست هستند.

3- یکی از شهرهای ایالت کالیفرنیای آمریکا

4- میمو مخفف عبارت چند ورودی- خروجی (Multiple Input-Multiple Output) است. میمو یک فناوری انتشار امواج برای سیستم‌های مخابراتی بی‌سیم است، بدین صورت که در هر دو طرف فرستنده و گیرنده از چند آنتن استفاده می‌شود. سیگنال‌های ارسالی در انتهای مدار مخابراتی با هم ترکیب می‌شوند تا خطا به حداقل رسیده، سرعت انتقال اطلاعات به بالاترین حد، افزایش پیدا کند.

5- ری‌اکت یک کتابخانه متن‌باز جاوا اسکریپت برای ساخت رابط‌های کاربری با هدف مواجه شدن با چالش آدرس‌دهی در توسعهی اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای، است. فیس‌بوک این کتاب‌خانه را ایجاد کرده و توسط فیس‌بوک، اینستاگرام و جامعه‌ای از توسعه‌دهنده‌ها و شرکت‌ها نگه‌داری می‌شود.

6- قهوه‌خانه‌ی زنجیره‌ای آمریکایی که بزرگ‌ترین قهوه‌ی خانه زنجیره‌ای جهان حساب می‌شود.

منبع: iTabnak
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار