کد خبر: ۳۰۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 April 29
در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و در پی تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمامی مدارس کشور در هفته اول اسفند تعطیل شد.
به گزارش آی تابناک : در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و در پی تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمامی مدارس کشور در هفته اول اسفند تعطیل شد. گرچه این اقدام بنا به گزارشات منتشر شده در مدیریت و کنترل شیوع بیماری بین 30 تا 50 درصد تأثیر مستقیم و مثبت داشته و مورد تحسین سازمان بهداشت جهانی نیز قرار گرفت؛ لکن رشته ارتباط و پیوند حضوری معلم و دانش‌آموز را در بیش از 700 هزار کلاس و 100 هزار مدرسه گسست.

وزارت آموزش و پرورش از ابتدا با شعار «آموزش تعطیل نمی‌شود» در صدد احیای پیوندهای معلم و دانش‌آموز بر آمد. در گام اول با هماهنگی و همکاری سازمان صدا و سیما پخش زنده دروس باقیمانده دانش‌آموزان از این طریق دنبال شد. این اقدام گرچه توانست تا حدودی فضای حاکم در میان خانواده‌ها و نگرانی‌ها را کنترل کند، اما به هیچ‌وجه تأمین کننده نیازهای آموزشی دانش‌آموزان نبود.

مهم‌ترین نقص این فضا، ناتوانی در تعامل معلم- دانش‌آموز و کنترل و هدایت فضای آموزشی و خارج شدن نبض سیستم آموزش کشور از دست مدیریت نظام آموزشی کشور بود. از این رو این وزارتخانه با تعامل تنگاتنگ با متخصصان مرتبط آموزش و فضای مجازی، تصمیم به راه‌اندازی «شبکه فراگیر ارتباط معلم با دانش‌آموز» نمود.

بروز ملاحظات مهم فنی و نیز انتقاد درست برخی متخصصان درباره امکان درز اطلاعات دانش‌آموزان، لزوم راه اندازی شبکه اختصاصی در مالکیت آموزش و پرورش مورد مطالبه جدی معلمان و متخصصان فنی و تربیتی قرار گرفت. لذا آموزش و پرورش تصمیم به راه اندازی شبکه‌ای اختصاصی، مستقل و ایزوله که در مالکیت خودش باشد گرفت.

متعاقب بررسی‌های تخصصی برای یافتن پلتفرم اختصاصی، اپراتورهای ارتباطی برای ایجاد چنین ظرفیتی مناسب تشخیص داده شدند. با تعیین شروط فنی بسیار سخت‌گیرانه و پذیرش آن از سوی یکی از اپراتورهای تلفن همراه، توافق‌نامه‌ای برای ایجاد «شبکه آموزشی دانش‌آموز» موسوم به «شاد» بین دو طرف به امضا رسید و پروانه بهره برداری (لایسنس) کلیه پلتفرم های مربوط به شاد در راستای مسؤولیت اجتماعی آن اپراتور به وزارت آموزش و پرورش بصورت نامحدود هبه شد. نهایتاً با بهره‌گیری از توان متخصصان جوان و نخبه کشور، تلاش شبانه‌روزی هر دو طرف و موفقیت‌آمیز بودن تست‌های سخت‌گیرانه برای جلوگیری حداکثری از بروز خطاهای احتمالی، شبکه تعاملی «شاد» در روز پنجشنبه 21 فروردین مقارن با نیمه شعبان راه‌اندازی شد.

بدین ترتیب برای اولین بار در تاریخ آموزش کشور، وزارت آموزش و پرورش پلتفرم اختصاصی با مالکیت انحصاری خودش را راه اندازی کرد که معلمان و دانش آموزان می‌توانند به راحتی در فضایی امن همچون فضای مدرسه با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

روز گذشته محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش از عضویت بیش از 97 درصد مدیران مدارس در «شاد» و ثبت نام 10 میلیون دانش آموز خبر داده بود.

در همین راستا چندی پیش محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش با ابراز اینکه «ما با بزرگترین وقفه آموزشی مواجه شدیم و در طول این مدت خانواده‌ها نگران تحصیل فرزندانشان بودند»، اظهار کرده بود: رئیس‌جمهور هم پیگیر آموزش دانش‌آموزان است و تأکید داشت که باید برای آموزش آنها فکری کرد.

وی افزوده بود: پس از تعطیلات مدارس، صداوسیما همراه آموزش و پرورش شد و برنامه‌های آموزشی به‌صورت تلویزیونی ارائه شد، معلمان نیز به میدان آمدند و کارهای متنوعی را انجام دادند، اما ما به‌دنبال فضای ایمن و اختصاصی که در مالکیت آموزش و پرورش باشد بودیم تا امکان نظارت بر فعالیت‌ها وجود داشته باشد و مطمئن شویم برنامه‌های آموزشی تدریس می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص سرعت انتقال محتوا در اپ شاد نیز گفته بود: تعهد تیم فنی این است که سرعت دانلود فیلم و ارسال اطلاعات از پیام‌رسان‌های خارجی بالاتر و ارزانتر باشد که به‌تدریج اشکالات را برطرف می‌کنیم، ما نیاز داریم تمام معلمان و دانش‌آموزان به شبکه شاد بپیوندند تا کار آموزش لطمه نخورد.

همچنین معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه با یکی از رسانه ها از دلایل حرکت به سمت شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) را نظارت‌پذیری، قابل‌سنجش بودن و امکان مدیریت دانسته بود.

کمرئی گفته بود: 11 میلیون نفر عضو شبکه شاد هستند و نشان‌ دهنده این است که این قابلیت در شبکه وجود دارد. درباره مدارس ضرورت نصب شبکه را تأکید کردیم. اجباری است و معلوم نیست شرایط مشابه کرونا را بازداشته باشیم یا خیر. در کشور در معرض بلایای طبیعی قرار داریم و باید واکنش سریع داشته باشیم. اکنون آموزش ‌و پرورش در حال تهیه دستورالعمل آموزش در فضای بحران و در مقدمات کار است.

وی تاکید کرده بود: مدل اجرایی شبکه شاد همانند مدرسه است؛ فقط وارد فضای مجازی شده است. بچه‌ها فقط تعامل متنی رادارند و یک پیام‌رسان متناظر با ساختار مدرسه است و اطلاعات را از سناد گرفته‌ایم و موارد امنیتی تا حد ضرورت رعایت شده است.

به نظر می رسد طی چند روزی که از استفاده رسمی دانش آموزان از این اپلیکیشن می گذرد بازخورد خوبی داشته و مزایایی نظیر «راحتی نصب و استفاده»، «نصب رایگان و اینترنت نیم بها» و «امنیت مناسب» باعث شده این اپ از معدود سامانه هایی باشد در راستای دولت الکترونیک برای مردم کاربرد واقعی داشته باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار