کد خبر: ۳۰۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 April 26
بیش از یک دهه است که جدال وزارت ارتباطات و صداوسیما بر سر آزادسازی فرکانس 700-800 ادامه دارد و به نظر نمی‌رسد که در آینده‌ای نزدیکی راه حلی برای این موضوع پیدا شود. با شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و بالا رفتن مصرف اینترنت، کاربران مشکلاتی زیادی در زمینه کیفیت اینترنت داشتند و در این میان، وزرات ارتباطات، انگشت اتهام را به سمت صداوسیما نشانه رفت.
به گزارش آی تابناک : بیش از یک دهه است که جدال وزارت ارتباطات و صداوسیما بر سر آزادسازی فرکانس 700-800 ادامه دارد و به نظر نمی‌رسد که در آینده‌ای نزدیکی راه حلی برای این موضوع پیدا شود. با شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و بالا رفتن مصرف اینترنت، کاربران مشکلاتی زیادی در زمینه کیفیت اینترنت داشتند و در این میان، وزرات ارتباطات، انگشت اتهام را به سمت صداوسیما نشانه رفت.

چرا جدال وزارت ارتباطات و صداوسیما بر سر فرکانس 700-800 مهم است؟

بهترین و قوی‌ترین باند فرکانسی ایران، فرکانس 700-800 است. هر چه باند فرکانسی پایین‌تر باشد، کارائی آن بالاتر است. در مقایسه باندهای فرکانسی 2100 و 2600، این باند، پوشش‌دهی بالاتری دارد و می‌تواند سایت اپراتورها را تا 7-8 کیلومتر تحت پوشش قرار دهد. این در حالیست که در صورت استفاده از باندهای بالا، اپراتورها مجبور به احداث سایت در فواصل نزدیکتری خواهند بود و این هزینه بیشتری بر روی دست آنها خواهد گذاشت. اما در حال حاضر، باند 700-800 در انحصار صداوسیما است و این سازمان اجازه استفاده از آن را به دیگر نهادها نمی‌دهد.

در روزهایی که مدارس و تعدادی از اداره‌ها تعطیل شده‌اند و فعالیت خود را به صورت دورکاری ادامه می‌دهند، اختلالات اینترنت بیشتر از همیشه به چشم می‌آید. اپراتورهای موبایلی هم مدعی‌اند که اگر بخواهند بخشی از این مسئولیت را بر عهده بگیرند، با مشکل پوشش‌دهی روبه‌رو خواهند بود.

جهرمی: کلید حل ماجرا در دست صداوسیما است

وزیر ارتباطات معتقد است که صداوسیما 13 سال بهترین باند فرکانسی ایران را در اختیار داشته و اجازه استفاده از آن را به هیچ ارگان دیگری نداد است. این در حالیست که آنها تنها از 25 درصد ظرفیت باند استفاده می‌کنند. او گفته است که اگر این باند را در اختیار کاربران قرار دهد، هم ترافیک کاربران در آن باند توزیع شده و سرعت بالا می‌رود و هم مناطق محروم بدون نیاز به هزینه نصب تجهیزات مخابراتی می‌توانند اینترنت داشته باشند.

جهرمی حتی در نامه‌ای به رئیس جمهور از او برای حل ماجرا درخواست کمک کرده است. او گفته است که اگر بخواهد نسل پنجم ارتباطات موبایلی را به ایران بیاورد و خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا را در ایران توسعه بدهد، نیاز به فرکانس در انحصار صداوسیما دارد.

صداوسیما: وزارت ارتباطات به دنبال درآمدزایی است

صداوسیما اما با وجود تمام این فشارها زیر بار نرفته و ادعا کرده است که آنها کانال‌های تلویزیونی را رایگان ارائه می‌کنند و اگر قرار باشد ظرفیت فرکانس‌هایشان در اختیار وزارت ارتباطات قرار بگیرد، برنامه‌هایشان را پولی خواهند کرد. رضا علیدادی، معاون توسعه و فناوری رسانه ملی گفته است که مشکل وزارت ارتباطات اینست که به دنبال درآمد است. با این حال، روز گذشته 128 استاد دانشگاه در نامه‌ای به رئیس صداوسیما خواسته‌اند تا هر چه زودتر تکلیف این فرکانس روشن شود.

چه کسی حرف نهایی را خواهد زد؟

از آنجاییکه صداوسیما زیر نظر دولت نیست و توافقی هم با مجلس نداشته، این قدرت را در خود می‌بینید که تسلیم خواسته وزرات ارتباطات نشود. از طرف دیگر، خدمات صداوسیما رایگان بوده و اگر این فرکانس در اختیار وزارت ارتباطات قرار بگیرد، این وزارتخانه از آن درآمدزایی خواهد کرد. از همین رو می‌توان پیش‌بینی کرد که اختلاف اصلی این دو نهاد بر سر درآمدی حاصل از این باند فرکانسی باشد. باوجود تمامی این کشمکش‌ها، گفته شده که با پیشنهادی که مرکز پژوهش‌های مجلس برای آزادسازی این فرکانس در بررسی لایحه بودجه 99 ارائه کرده است، مذاکره جدال وزارت ارتباطات و صداوسیما ختم به خیر شود.






منبع : سخت افزار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار