کد خبر: ۳۰۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 April 25
از مدت‌ها پیش شایعاتی راجع به احتمال عرضه کامپیوترهای مک اپل با پردازنده‌های Arm منتشر شد و از آن زمان تاکنون بارها شاهد گزارشاتی در این مورد بوده‌ایم. اکنون باری دیگر بلومبرگ گزارشی را منتشر کرده و مدعی شده است که کمپانی اپل کامپیوترهای مک را با پردازنده اختصاصی خود در سال 2021 روانه بازار خواهد کرد.
به گزارش آی تابناک : از مدت‌ها پیش شایعاتی راجع به احتمال عرضه کامپیوترهای مک اپل با پردازنده‌های Arm منتشر شد و از آن زمان تاکنون بارها شاهد گزارشاتی در این مورد بوده‌ایم. اکنون باری دیگر بلومبرگ گزارشی را منتشر کرده و مدعی شده است که کمپانی اپل کامپیوترهای مک را با پردازنده اختصاصی خود در سال 2021 روانه بازار خواهد کرد. گفته می‌شود طراحی چیپست این محصولات بر پایه معماری 5 نانومتری TSMC است و دارای 12 هسته پردازشی خواهند بود.

تراشه 5 نانومتری با 12 هسته و معماری Arm برای نسل بعدی مک‌ها

گزارش تائید نشده مشابهی را پیش از این نیز در این رابطه شاهد بوده‌ایم. مینگ چی کو، تحلیلگر سرشناس محصولات اپل که معمولا اطلاعات دقیقی را منتشر می کند، پیش از این به این مشخصات اشاره کرده بود. در گزارش بلومبرگ به نقل از منابع ناشناس آمده است که اپل در حال کار بر روی سه تراشه با طراحی متفاوت است که رده بالاترین آن دارای 12 هسته پردازشی می‌باشد. هشت هسته این چیپست راندمان بالایی خواهند داشت در حالی که 4 هسته دیگر با راندمان پائین‌تر، مصرف انرژی پائینی نیز خواهند داشت. اسم رمز این تراشه اول Firestorm و تراشه دوم Icestorm است که معماری مشابه پردازنده A12X دارد که اپل در گذشته در آیپد پرو استفاده کرد.

در ژانویه نیز گزارشی مبنی بر این منتشر شد که اپل دو سوم از ظرفیت تولید تراشه‌های 5 نانومتری TSMC را پیش خرید کرده است. استفاده اپل از سیلیکون اختصاصی خود در کامپیوترهای مک و مک بوک‌ها کار نسبتا پیچیده‌ای است. بنابراین انتظار می‌رود کوپرتینویی‌ها فقط در چند مدل از چیپست‌های مبتنی بر Arm استفاده کنند و همچنان مک بوک پروهای جدید را به پردازنده اینتل مجهز کند.

علاوه بر هزینه توسعه زیاد برای چنین حرکتی، طبق گفته بلومبرگ، اپل قصد دارد متوجه شود که با این تغییر، چه میزان عملکرد دستگاه هایش تغییر خواهد کرد. بنابراین مدل‌های مجهز به تراشه اینتل را نیز با تاخیر وارد بازار خواهد کرد. ضمن اینکه اپل چالش طولانی مدتی برای ساخت تراشه با معماری جدیدتر داشته و همچنان درگیری این کمپانی ادامه دارد. بنابراین شاید اپل قصد داشته باشد که با طراحی تراشه‌های اختصاصی، خود را از مشکلات اینتل به دور نگه دارد.       




منبع : سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار