تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - 2016 April 16
شرکت فیس‌بوک در اجلاس اف8 از طرح‌های خود مانند آکیولا، تراگراف و آریس برای ارائه اینترنت رایگان، رونمایی کرد.
شرکت فیس‌بوک قصد دارد در قالب طرح‌های مختلف به 1.4میلیارد نفر از مردم جهان که به اینترنت دسترسی ندارند یا سرعت دسترسی آن‌ها پایین است، اینترنت رایگان ارائه بدهد. در زمان برگزاری اجلاس اف8، تعدادی از این طرح‌ها معرفی شدند.

 
اولین طرح معرفی شده، پهپاد خورشیدی اکویلا (Aquila) است. این پهپاد به شکل بومرنگ بوده و می‌تواند بدون نیاز به فرود، چندین ماه به ارائه ارتباطات بی‌سیم بپردازد. فیس‌بوک ادعا می‌کند استفاده از این پهپادها، هزینه‌ی ارائه خدمات، کابل‌کشی و ایجاد زیرساخت‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
فیس‌بوک دو طرح جدید به نام‌های تراگراف (Terragragh) و پروژه‌ی آریس (Project Aries) را نیز معرفی کرد.

 

پروژه‌ی تراگراف مربوط به مجهز کردن تیرهای چراغ‌برق و «نیمکت‌های شهری»1 به آنتن‌های وای‌فای قدرتمند است. در حالی که پروژه‌ی آریس وظیفه‌ی تقویت این سیگنال‌ها را برای افزایش منطقه‌ی تحت پوشش بر عهده دارد. تراگراف با استفاده از استاندارد ویگیگ (WiGig) سرعت انتقال اطلاعات 7 گیگابیت در ثانیه را فراهم می‌کند. این استاندارد برای انتقال اطلاعات از فرکانس 60 گیگاهرتز (استفاده از این فرکانس در بسیاری از کشورها ممنوع است.) استفاده می‌کند. این فرکانس توانایی عبور از دیوارها را ندارد؛ اما می‌تواند منطقه‌ای به شعاع 200 تا 250 متر را تحت پوشش قرار دهد. این پروژه در اواخر امسال در سن‌خوزه2 (SanJose) به اجرا در خواهد آمد.

 
پروژه‌ی آریس مخفف عبارت «یکپارچه‌سازی طیف آنتن‌های رادیویی برای بهره‌وری بیشتر» (Antenna Radio Integration for Efficiency in Spectrum) است. این پروژه، نوعی فناوری مربوط به استفاده از استانداردهای نسل چهارم اینترنت همراه برای میمو  «MIMO» است که فیس‌بوک آن را میموی عظیم (Massive MIMO) می‌نامد. در حالی که پروژه‌ی آریس را می‌توان در شهرها به کار گرفت، فیس‌بوک اعلام کرد تمرکز آن‌ها مناطق روستایی خواهد بود.

______________________________________

1- نیمکت شهری اصطلاحی است که به تجهیزات داخل شهر با کاربردهای مختلف اطلاق می‌شود. این تجهیزات صندلی‌ها، سطح‌های زباله، صندوق پست و ابزاری از این دست هستند.

2 - یکی از شهرهای ایالت کالیفرنیای آمریکا

 

منبع: iTabnak
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار