کد خبر: ۳۰۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 19
پردازنده‌های عرضه نشده 10 نانومتری Cannonlake توسط افشاگر تکنولوژی Rogame مشاهده شدند. پردازنده‌های حاضر در این بحث جزئ خانواده Cannonlake در سه سری H و U و Y هستند که هیچگاه عرضه نشدند.
به گزارش آی تابناک : پردازنده‌های عرضه نشده 10 نانومتری Cannonlake توسط افشاگر تکنولوژی Rogame مشاهده شدند. پردازنده‌های حاضر در این بحث جزئ خانواده Cannonlake در سه سری H و U و Y هستند که هیچگاه عرضه نشدند.

در حالی که اینتل برنامه داشت تا خانواده 10 نانومتری Cannonlake را در سال 2018 عرضه کند، این لاین آپ در واقع قرار بود بسیار زودتر معرفی شود اگر که اینتل با مشکلات توسعه فناوری 10 نانومتری مواجه نمی‌شد. اینتل با لیتوگرافی 10 نانومتر اوج را هدف گرفته بود اما سقوطی سهمگین را تجربه کرد. تاخیرهای پی در پی و ناکارآمدی‌های دیگر باعث شکست کامل پروژه Cannonlake شد.

پردازنده‌های 10 نانومتری اینتل

با تمام نکات بیان شده، چیزی که قرار بود از پردازنده‌های نسل هشتم Cannonlake شاهد باشیم حالا در دیتابیس 3DMark مشاهده شده است. اینتل برنامه داشت تا هر دو سری Cannonlake H و U را با 8 هسته 16 رشته پردازشی در سال 2018 عرضه کند. بجای آن اما ما شاهد چیپ‌های 6 هسته 12 رشته‌ای Coffee Lake در سال 2018 بودیم و سرانجام در 2019 موفق شدیم مدل‌های 8 هسته 16 رشته‌ای لپ تاپ را در قالب Coffee Lake Refresh مشاهده کنیم. در حال حاضر اینتل سریع‌ترین پردازنده 8 هسته 16 رشته‌ای بازار را در اختیار دارد که البته مصرف وحشتناکی را به علت فناوری ساخت 14 نانومتری و معماری قدیمی به همراه دارد.

پردازنده‌های عرضه نشده 10 نانومتری Cannonlake
پردازنده‌های عرضه نشده 10 نانومتری Cannonlake

به سراغ مشخصات که برویم تمام چیپ‌های اشاره شده نمونه مهندسی هستند و هیچ گاه عرضه نشدند، پس سرعت کلاک آنها دقیق نیست. چیپ اول از سری Cannonlake H با 8 هسته 16 رشته است. بسیاری از ما تصور می‌کردیم که اینتل قادر نبوده یک پردازنده بالا رده Cannonlake H تولید کند اما حالا مشخص می‌شود که آنها حداقل یک نمونه برای این قسمت طراحی کرده بودند. چیپ مورد بحث از فرکانس پایه 1.8 گیگاهرتز و بوست 2.0 گیگاهرتز بهره می‌برد که به وضوح یک نمونه اولیه است.

مدل دوم نیز یک چیپ Cannonlake H دیگر با 6 هسته 6 رشته پردازشیست. حالا به خوبی متوجه می‌شویم که ایده طراحی بدون Hyper Threading حاضر در Coffee Lake Refresh از کجا پدیدار شده. این پردازنده از فرکانس پایه و بوست 1.00 گیگاهرتز استفاده می‌کند که نشان از نمونه‌ای حتی ابتدایی‌تر دارد. هر دو پردازنده از حافظه DDR4 پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده‌های عرضه نشده 10 نانومتری Cannonlake
پردازنده‌های عرضه نشده 10 نانومتری Cannonlake

همچنین دو چیپ Cannonlake Y که شامل Core M3 8114Y با 2 هسته 4 رشته می‌شود را نیز می‌بینیم. این پردازنده از فرکانس پایه 1.50 گیگاهرتز برخوردار است و خبری از کلاک بوست نیست. امتیاز 4384 در تست 3DMark Fire Strike Physics نشان می‌دهد شاهد افزایش کارایی 12 درصدی نسبت به مدل 2 هسته 4 رشته‌ای Core M3 7Y30 Kaby Lake با فرکانس بوست تا 2.60 گیگاهرتز هستیم. حالا اگر ما سرعت کلاک مشابه برای Cannonlake در نظر بگیریم یعنی عملکردی 15 الی 20 درصد بهتر که متأسفانه هیچ گاه توسط این خانواده ارائه نشد. این پردازنده البته در سال 2018 نیز مشاهده شده بود و از فرکانس مشابه بهره می‌برد.

آخرین پردازنده یک نمونه Cannonlake Y با 2 هسته 2 رشته و فرکانسی تا 2.2 گیگاهرتز بود. تمام این مدل‌ها قرار بود که از راه حل گرافیکی نسل دهم استفاده کنند که یک به روز رسانی نسبت به گرافیک‌های مجتمع نسل 9.5 بود اما سرانجام شاهد جایگزین شدن آن با چیپ مدرن‌تر نسل یازده در پردازنده‌های Ice Lake بودیم. در نهایت پردازنده‌های عرضه نشده 10 نانومتری Cannonlake یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های اینتل در زمینه توسعه چیپ‌های جدید بودند اما هیچوقت نتوانستند حضور مناسبی در بازار داشته باشند تا همزمان تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های اینتل شوند.




منبع : سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار