کد خبر: ۳۰۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 15
محققان در تازه ترین مطالعات خود متوجه اولین جهش قابل توجه در ویروس کرونا شدند. به گفته آنها این کشف زنگ خطر را برای توسعه واکسن به صدا در آورده ولی عده دیگری از متخصصان نظر دیگری دارند و می گویند احتمال وقفه در تولید واکسن به خاطر جهش این ویروس بسیار کم است.
به گزارش آی تابناک : محققان در تازه ترین مطالعات خود متوجه اولین جهش قابل توجه در ویروس کرونا شدند. به گفته آنها این کشف زنگ خطر را برای توسعه واکسن به صدا در آورده ولی عده دیگری از متخصصان نظر دیگری دارند و می گویند احتمال وقفه در تولید واکسن به خاطر جهش این ویروس بسیار کم است.

محققان سویه ای (Strain) از ویروس کرونا را که ماه ژانویه از نمونه ای از هند جمع آوری شده بود، جدا کردند و پس از مطالعه بر روی آن متوجه شدند توانایی آن در متصل شدن به گیرنده هایی به نام «ACE2» که در بافت های ریه و دیگر ارگان ها یافت می شوند، کاهش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش Newsweek، پژوهشگران گفته اند که این جهش «زنگ خطر را به صدا در آورده و در صورتی که ویروس کرونا باز هم در آینده جهش پیدا کند، ممکن است تلاش های بشر برای ساخت واکسن بیهوده شود.»

کشف اولین جهش در ویروس کرونا

البته محققان، به رهبری محققان دانشگاه National Changhua University of Education تایوان و با همکاری محققان دانشگاه مرداک استرالیا (Murdoch University)، اضافه می کنند که نرخ جهش ویروس SARS-CoV-2 که فرد را به بیماری کووید 19 مبتلا می کند، پائین است:

«ما تأیید می کنیم که ویروس SARS-CoV-2 نرخ جهش پائینی دارد، ولی با این وجود شاهد ظهور انواع آن با درجات عفونت زایی متفاوت و بسته به خصوصیات سیستم ایمنی هستیم.»

«Jenna Macciochi»، مدرس ایمنی شناسی از دانشگاه ساسکس انگلستان که در این تحقیق نقشی نداشته، به سایت Newsweek گفته است که یافته های این تحقیق اهمیت دارند ولی به عقیده وی نمی توانند روند ساخت واکسن را به تعویق بیندازند:

«جهش های کوچک ممکن است در هر ویروسی رخ دهند. جهشی که در این تحقیق به آن اشاره شده، ظاهراً توانایی ویروس در متصل شدن به آنزیم ACE2 را کم می کند که به معنی عفونت زایی کمتر است. این یعنی از قدرت بیمار کردن ویروس کاسته شده است. ولی از آنجا که این تحقیق به شکل جداگانه انجام شده، نمی تواند لزوماً به معنی بیهوده شدن تلاش ها برای ساخت واکسن تلقی شود.»

«Benjamin Neuman»، استاد و رئیس علوم بیولوژیکی دانشگاه A&M تگزاس نیز در گفتگویی با سایت SCMP گفت که جهش های مداوم ویروس کرونا فقط به این معنی است که واکسن را باید هر چند وقت یکبار تست و به روزرسانی کرد.




منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار