کد خبر: ۳۰۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 13
همواره از اولین نسخه‌های کامپیوترهای ساخته شده تاکنون تفاوت سرعت درایوهای ذخیره‌سازی تأثیر مستقیمی در عملکرد این دستگاه‌ها داشته است. پیشرفت این قطعات در سال‌های اخیر باعث شده تا تفاوت سرعت چشمگیری نسبت به نسل‌های گذشته در آنها دیده شود.
به گزارش آی تابناک : همواره از اولین نسخه‌های کامپیوترهای ساخته شده تاکنون تفاوت سرعت درایوهای ذخیره‌سازی تأثیر مستقیمی در عملکرد این دستگاه‌ها داشته است. پیشرفت این قطعات در سال‌های اخیر باعث شده تا تفاوت سرعت چشمگیری نسبت به نسل‌های گذشته در آنها دیده شود. جدیدترین حافظه‌های ذخیره‌سازی که در حال حاضر در دسترس عموم قرار دارند، عبارتند از؛ M.2 Nvme، SSD و HDD.

معمولاً تفاوت عملکرد فنی قطعات کامپیوتری، یکی از فاکتورهای تعیین کننده قیمت آنها است. موضوعی که به وضوح میان 3 حافظه ذخیره‌سازی مذکور مشخص است. در ویدئوی این مطلب تفاوت سرعت این سه درایو را در هنگام اجرا ویندوز و چند بازی مختلف خواهیم دید.

احتمالاً اگر برای ارتقای یک سیستم یا لپتاپ کند، اقدام کرده باشید، با این راه‌حل که یک درایو SSD به آن اضافه کنید، مواجه شده‌اید. لپتاپ‌هایی که تا چند سال پیش تولید می‌شدند، تنها با یک حافظه ذخیره‌سازی از نوع HDD روانه بازار می‌شدند و این موضوع در مورد یارانه‌های شخصی هم صدق می‌کرد. HDDها که در حال حاضر نوع سنتی درایوهای ذخیره‌سازی به حساب می‌آیند، نسبت به نسل بعدی خود، یعنی حافظه‌های SSD تفاوت سرعت قابل توجهی دارند. این موضوع تا حدی تأثیرگذار است که با اضافه کردن یک SSD به PC یا لپتاپ خود از بهبود سرعت عملکرد آن، شگفت‌زده خواهید شد.

در برخی موارد SSDها تا 5 برابر سریع‌تر از هارد دیسک‌ها هستند، اما تفاوت میان درایوهای NVMe با SSD که از اینترفیس متفاوتی از هم بهره می‌برند، تا چه اندازه است. در ویدئویی که در ادامه مطلب مشاهده خواهید کرد، تفاوت سرعت درایوهای ذخیره‌سازی M.2 NVMe با SSD و HDD در اجرای ویندوز، بازی Metro Exodus، Watch Dogs 2، Far Cry New Dawn، Kingdom Come Deliverance، Shadow of the Tomb Raider و Battlefield 5 نمایش داده شده است.

تفاوت سرعت درایوهای ذخیره‌سازی متفاوت

مشخصات سیستمی که این تست بر روی آن انجام شده است، به همراه مشخصات سه درایو مورد نظر به شرح زیر است:

  • Windows 10 Pro
  • Intel i5 8400 2.8Ghz
  • Gigabyte Z370p D3
  • RTX 2060 6Gb
  • SSD M.2 – Samsung 970 EVO 500 GB
  • SSD SATA3 – Samsung 860 Evo-Series 500GB
  • HDD – Western Digital Blue 7200rpm 1TB
  • RAM 16Gb DDR4

تماشای ویدئو از یوتیوب




منبع : سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار