کد خبر: ۳۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 11
آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی(DARPA) متعلق به وزرات دفاع آمریکا اعلام کرد قصد دارد یک سازگار کننده مسافرتی برای بدن انسان برای جلوگیری از پرواززدگی و اسهال سربازان توسعه دهد.
به گزارش آی تابناک : این برنامه که آنها قصد توسعه آن را دارند "آداپتر"(ADAPTER) نام دارد و مخفف عبارت "ابزار پیشرفته سازگاری و حفاظت برای آمادگی محیطی"(ADvanced Acclimation and Protection Tool for Environmental Readiness) است و هدف آن تولید یک وسیله الکترونیک زیستی قابل کاشت یا خوراکی برای کمک به سربازان به منظور جلوگیری از پرواززدگی و اسهال است.

هر فردی که تجربه مسافرت در مسافت‌های طولانی با هواپیما را داشته باشد می‌داند که موضوع پرواززدگی و اسهال بسیار رخ می‌دهد. پرواززدگی یا "جت لگ" یک وضعیت فیزیولوژیک است که به دلیل تغییرات ریتم شبانه‌روزی بدن اتفاق می‌افتد و ناشی از مسافرت‌های طولانی است که در آن تنظیم خواب فرد به علت اختلاف ساعت مبدأ با مقصد پرواز به هم می‌ریزد. مهمترین دلیل پرواززدگی برهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن است. طی مسافرت به‌ ویژه سفرهای طولانی ترشح هورمون ملاتونین که مسئولیت ساعت بیولوژیک و زیستی انسان است، کاهش یافته و موجب اختلال ساعت خواب و بیداری فرد می‌شود. از دیگر علائم پرواززدگی می‌توان به خستگی، سوء هاضمه و تحریک پذیری اشاره کرد.

پرواززدگی و دیگر علائم آن می‌تواند برای توریست‌ها و تاجران ناخوشایند باشد اما این موضوع می‌تواند برای سربازان چندین برابر سخت‌تر باشد و یک مانع جدی باشد چرا که ممکن است صدها یا حتی هزاران سرباز در یک زمان به یک مکان اعزام شوند و در همین حین مشکلاتی همانند پرواززدگی و اختلال در خواب برای آنها ایجاد می‌شود و اگر غذا و یا آب آلوده نیز مصرف کرده باشند مشکلات روده‌ای برای آنها ایجاد می‌شود و  به مراقبت پزشکی نیاز دارند.

بنابراین دارپا با استفاده از فناوری پزشکی جدید و پیشرفته در حوزه زیست شناسی مصنوعی قصد دارد دستگاهی به نام "اداپتر" را توسعه دهد که اساسا فیزیولوژی یک سرباز را هک می‌کند تا بدن آنها را قادر به سازگاری با یک منطقه زمانی جدید کند و یا بعد از یک ماموریت شبانه به چرخه خواب طبیعی خود بازگردند. علاوه بر این دستگاه مذکور قادر به ضدعفونی آب و غذای آلوده است و می‌تواند باکتری‌های‌ مضر را از بین ببرد. دقیقاً چگونگی دستیابی به این هدف و سایر جزئیات برنامه هنوز توسط دارپا منتشر نشده است اما اعلام کرده دستگاه آداپتر از ابزارهای گذرا و غیرژنتیکی استفاده می‌کند.

دکتر "پال شیهان"(Paul Sheehan) مدیر توسعه برنامه اداپتر از دارپا می‌گوید: هدف برنامه اداپتر تولید روش‌های درمانی در بدن است. اداپتر ریتم شبانه روزی بدن سربازان را مدیریت خواهد کرد و خواب آنها را نیز پس از پرواززدگی به صورت طبیعی بازخواهد گرداند. همچنین با از بین بردن پنج باکتری مهم سربازان می‌توانند غذا و آب سالم مصرف کنند و دچار اسهال مسافرتی نشوند. این موارد سلامت و تحرک سربازان را ارتقا می‌بخشند.



منبع : ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار