کد خبر: ۳۰۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 05
گروهی از محققان بین المللی با مشارکت دکتر «علی میرعظیمی»، محقق ایرانی انستیتوی کارولینسکا سوئد به دارویی دست یافته اند که به شکلی موثر به درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ کمک می کند. دکتر عظیمی با اشاره به نتایج امیدبخش دارو آنرا انقلابی در مبارزه با ویروس کرونا می داند.
به گزارش آی تابناک : گروهی از محققان بین المللی با مشارکت دکتر «علی میرعظیمی»، محقق ایرانی انستیتوی کارولینسکا سوئد به دارویی دست یافته اند که به شکلی موثر به درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ کمک می کند. دکتر عظیمی با اشاره به نتایج امیدبخش دارو آنرا انقلابی در مبارزه با ویروس کرونا می داند.

ویروس کرونا دارای چهار پروتیین ساختاری S, M, E و N است که از این میان پروتیین های S یا اسپایک با تقسیم بندی در سه گروه به تشکیل برجستگی های روی سطح ویروس منجر می شوند. در واقع نام ویروس کرونا هم از روی همین برجستگی های تاج مانند الهام گرفته شده است.

محققان پیش از این دریافته بودند که ویروس کرونا از طریق برجستگی های تاج مانندش خود را به پروتئین گیرنده ای به نام ACE2 در برخی از سلول های بدن متصل کرده و آنها را عفونی می سازد. هدف ویروس از اینکار تزریق RNA و تمام ژنوم خود به سلول و تبدیل آن به کارخانه تولید ویروس های جدید است اما گروهی از محققان «موسسه کارولینسکا» در سوئد و دانشگاه «بریتیش کلمبیا» کانادا با مشارکت دکتر «علی میرعظیمی» به دارویی دست یافته اند که مانع از اتصال ویروس به ACE2 می شود.

دکتر علی میر عظیمی

این دارو با نام APN01 با وارد کردن آنزیم مهندسی شده hrsACE2 که نسخه ساختگی پروتیین ACE2 محسوب می شود، ویروس را گمراه کرده و آنرا وادار می سازند به جای سلول های اصلی بدن، توان خود را صرف آلوده سازی این آنزیم ساختگی کند. دکتر میرعظیمی از پژوهشگران اصلی پروژه APN01 را انقلابی در مبارزه با ویروس کرونا عنوان می کند:

دارو تا کنون روی ۸۲ بیمار تست شده و در کنار عوارض بسیار ناچیز نتایج خوبی به همراه داشته است. با توجه به نوع دارو به سرعت می توان آنرا به تولید انبوه رساند. هرچند هنوز ۲ مرحله از تحقیقات باقی مانده اما به نظر با انقلابی در مبارزه با ویروس کرونا مواجه هستیم.

نتایج پژوهش حاکی از این است که دارویAPN01 بسته به دوز وارد شده از hrsACE2 میزان رشد ویروس SARS-CoV-2 را بین هزار تا ۵ هزار برابر کاهش می دهد. به گفته محققان دستاورد آنها می تواند به درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در همان مراحل اولیه کمک شایانی کند. دکتر میرعظیمی در اینباره می گوید:

مطالعات ما به درک بهتر نحوه عفونی سازی سلول های بدن از جمله رگ های خونی و کلیه توسط ویروس SARS-CoV-2 کمک می کند. امیدواریم این دستاورد به تولید داروی جدیدی برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ منجر شود.

با توجه به نتایج امیدوار کننده APN01 در مراحل اولیه کمپانی بیوتکنولوژی Aperion Biologics قصد آزمایش آن روی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در چین را دارد. از آنجا که ایران هم یکی از کشورهای درگیر ویروس کرونا است توسعه چنین دارویی برای ما هم اهمیت بالایی دارد. «کیانوش جهانپور»، سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با تولید APN01 توسط تیمی با مشارکت محقق ایرانی اظهار کرد که تا زمانی که دارو آزمایش های علمی و بالینی را پشت سر نگذاشته نمی توان کارایی آن را تایید کرد و تا آن زمان منتظر خواهیم ماند.





منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار