کد خبر: ۳۰۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 05
با اینکه از نظر توان پردازشی شاید پلی استیشن 5 دست کم روی کاغذ تعدادی از طرفداران خود را ناامید کرد، اما همچنان تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در نسل نهم نیز برتری از لحاظ فروش با کنسول سونی باشد.
به گزارش  آی تابناک : با اینکه از نظر توان پردازشی شاید پلی استیشن 5 دست کم روی کاغذ تعدادی از طرفداران خود را ناامید کرد، اما همچنان تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در نسل نهم نیز برتری از لحاظ فروش با کنسول سونی باشد. اما چگونه این اتفاق خواهد افتاد در حالی که نماینده سونی از کنسول نسل بعد مایکروسافت ضعیف‌تر است؟ PS5 از ویژگی‌هایی برخوردار است که می‌توانند برتری سونی را در مقابل ردموندی‌ها رقم بزند. مارک سرنی، رئیس بخش معماری پلی استیشن به تازگی اطلاعاتی راجع به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های پلی استیشن 5 منتشر کرده که جالب توجه است.

Boost Mode در پلی استیشن 5 با عملکردی متفاوت

Boost Mode یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پلی استیشن 5 سونی محسوب می‌شود که اکنون نحوه عملکرد این ویژگی توسط مارک سرنی توضیح داده شده است. یکی از مهم‌ترین نقاط متمایز کننده PS5 و Xbox Series X نحوه پردازش در این دو کنسول است. در حالی که حالت استاندارد Boost Mode سطح های مختلفی از عملکرد را ارائه می‌دهد، سونی قصد نداشته کنسولی را طراحی کند که سطوح مختلفی از عملکرد را در اختیار کاربر می‌گذارد. بر روی کامپیوترهای شخصی، تقویت پردازش توسط دما و خواندن آنی اطلاعات از روی پردازنده کنترل می‌شود اما در کنسول‌های بازی این اتفاق بستگی به فاکتورهایی مانند دمای محیط دارد.

اما حالت بوست در کنسول جدید سونی کاملا متفاوت است. در عوض فرکانس CPU و GPU کنسول جدید این شرکت بر مبنای نظارت بر فعالیت سیستم تعیین می‌شود. در واقع به نظر در نگرفتن عملکرد خاصی از SoC (سیستم روی چیپ) کنسول، حالت Boost Mode بر اساس مدل SoC فعالیت می‌کند. هر کنسول از الگوی مشابهی برای چگونگی و زمان افزایش فرکانس پیروی می‌کند و هنگامی که دما یا میزان توان چیپست دستگاه اجازه دهد، فرکانس را بالاتر می‌برد و به دنبال آن قدرت کنسول افزایش پیدا می‌کند. بدین ترتیب عملکرد کنسول بدون توجه به دمای محیط، پایدار باقی خواهد ماند.

دست باز توسعه‌دهندگان در استفاده از حالت بوست PS5

این قابلیت را می‌توان چیزی شبیه به فناوری AVFS کمپانی AMD دانست که معیار ولتاژ را متغیر و مقیاس فرکانس را متفاوت تنظیم می‌کند. کرنی خاطر نشان کرده است که توسعه‌دهندگان افزایش کوتاه مدت فرکانس پردازنده در کنسول را نمی‌خواستند چرا که بعد از مدت کوتاهی فرکانس چیپست به سطح پائینی برمیگشت. بنابراین سیستم جدید به مراتب کارآمدتر است. همچنین توسعه‌دهندگان این فرصت را در اختیار دارند که توان مصرف انرژی و عملکرد کنسول در بازی‌ها را نیز برنامه نویسی کنند. به گفته مارک سرنی، کاهش 10 درصدی فرکانس CPU و GPU به طور میانگین می‌تواند 27 درصد مصرف انرژی را کاهش دهد. همچنین به گفته مارک سرنی هسته‌های پردازنده ZEN 2 در پلی استیشن حالت‌های ویژه ای در این زمینه دارد که به نظر سونی تصمیم گرفته از این ویژگی‌ها فعلا استفاده نکند.

SSD کاستوم PS5، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پلی استیشن 5

اما از Boost Mode که بگذریم، می‌رسیم به SSD پراهمیت پلی استیشن 5 که سونی با آن بسیار مانور می‌دهد. عملکرد یک SSD بسیار پرسرعت می‌تواند به رم به کار گرفته شده در دستگاه وابستگی داشته باشد. با توجه به پهنای باند بسیار بالای SSD کاستوم کنسول جدید سونی، شاید این کنسول باید به 128 گیگابایت رم مجهز میبود اما سونی موفق شده این اتفاق را با تنها 16 گیگابایت رم رقم بزند. نحوه عملکرد این SSD در کنسول سونی باعث شده که وابستگی زیادی به RAM نداشته باشد.

به گفته معمار پلی استیشن، یکی از دلایلی که باعث شده نیاز به RAM در PS5 کم شود، این است که اطلاعات بر روی درایو در مسیرهای بسیار متفاوتی ذخیره می‌شوند که سرعت پردازش اطلاعات بارگذاری شده را افزایش می‌دهد. سرنی مشخص نکرده که چه بازی‌هایی بر روی SSD سفارشی PS5 بهتر اجرا خواهند شد. در مورد امکان افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی به واسطه SSD مضاعف بر SSD پیشفرض دستگاه نیز سونی باید SSDهای PCIe 4.0 سازگار با کنسول خود را تائید کند. در واقع با اینکه می‌شود هر SSD با رابط PCIe 4.0 را در این کنسول استفاده کرد اما برای رسیدن به سرعتی در حد درایو خود دستگاه، باید از مدل‌های مورد تائید سونی استفاده کرد.

موتور پردازش صوتی Tempest پلی استیشن 5

موتور پردازش صوتی Tempest

سیستم صوتی پلی استیشن 5 توسط موتور پردازشی Tempest ساپورت می‌شود. با اینکه شاید سیستم صوتی با عموم گیمرها بخش چندان مهمی نباشد، و حتی بسیاری از کاربران تفاوت سیستم‌های صوتی 5 یا 7 کاناله را تشخیص نمی‌دهند، اما برای گیمرهای حرفه‌ای یک صدای عمیق و وسیع قابلیتی ارزشمند است. سونی قابلیت‌های صوتی کنسول جدید خود را به طور چشمگیری ارتقا داده که برخی از آنها انحصارا برای پلتفرم واقعیت مجازی PlayStation VR طراحی شده‌اند.

سونی از ویژگی HRTF برای موقعیت صوتی کاربر استفاده می‌کند. با این سیستم، صدا متناسب با اندازه سر و گوش‌های کاربر تنظیم می‌شود. در واقع صدا دیگر هدر نمی‌رود و کاملا درست به گوش کاربر منتقل می‌شود. همین باعث می‌شود صدایی باکیفیت تر و عمیق‌تر در حین بازی به گوش کاربر برسد. تمامی این کارها توسط موتور پردازش صوتی Tempest صورت می‌گیرد که در واقع یک سیستم پردازشی مضاف بر سیستم واحد پردازش صوتی AMD است. ویژگی‌های مذکور از حتی اسپیکرهای اکسترنال نیز پشتیبانی می‌کنند.

در نهایت باید گفت که با اینکه قدرت پردازشی Xbox Series X به طور محسوسی بالاتر از PS5 است، اما سونی با در نظر گرفتن ویژگی‌هایی مهم و اساسی که برای گیمرها اهمیت بالایی دارند، می‌تواند باز هم برتری خود را به مایکروسافت تحمیل کند. با این حال ماه‌ها تا عرضه کنسول‌های نسل نهم به بازار فاصله داریم و انتخاب برنده کنسول‌های جدید فعلا منطقی نیست.




منبع : سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار