کد خبر: ۳۰۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 02
یک افشاگری بزرگ به وقوع پیوست که از یک لینک محافظت نشده روی وب سایت شریک AMD نشأت می‌گیرد. این چیزیست که افشاگری‌های قبل از خود را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. گرافیک نسل بعدی AMD با نام Radeon RX Gamma XT شناخته خواهد شد.
به گزارش آی تابناک : یک افشاگری بزرگ به وقوع پیوست که از یک لینک محافظت نشده روی وب سایت شریک AMD نشأت می‌گیرد. این چیزیست که افشاگری‌های قبل از خود را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. گرافیک نسل بعدی AMD با نام Radeon RX Gamma XT شناخته خواهد شد. اگر شما تصور می‌کنید که این نام از ناکجا سروکله‌‌اش پیدا شده پس پیشنهاد می‌کنیم دوباره فکر کنید زیرا Gamma Cassiopeiae در واقع نام اصلی ستاره‌ایست که با نام غیر رسمی Navi می‌شناسیم، حالا مشخصات و بنچمارک‌های Radeon RX Gamma عرضه شده. خانم‌ها و آقایان این مدل همان گرافیک Big Navi است که مدت‌ها انتظار آن را می‌کشیدیم.

اسلایدهای لو رفته ظاهرا برای شرکای AMD به اشتراک گذاشته شده و مشخصات اولیه را به همراه طراحی مرجع داخلی نشان می‌دهد. این مدل از طراحی دو فن بهره می‌برد و بسیار شبیه به بلاک مرجع Small Navi است. البته ما تصور می‌کنیم که این طراحی تنها برای تست‌های داخلیست و نمایانگر محصول نهایی نخواهد بود، زیرا AMD قبلا بخش کوچکی از یک طراحی بسیار جذاب‌تر را به نمایش گذاشته بود.

واحد محاسباتی جدید

حتی ما شاهد بلاک دیاگرام گرافیک Gamma XT نیز هستیم. حجم انجین محاسباتی دو برابر شده و با عنوان QCU یا Quad Compute Unit شناخته می‌شود. نکته‌ای که به شکل خوشایندی تعجب برانگیز است فرکانس بسیار بالای 2.633 گیگاهرتزی می‌باشد که از آن یک هیولای دیوانه کننده خواهد ساخت. تنها دلیلی که چنین سرعت کلاکی می‌تواند امکان پذیر باشد تولید کارت با لیتوگرافی 7 نانومتری بر پایه EUV است. TSMC برنامه دارد تا فناوری ساخت 7 نانومتر EUV خود را امسال به بازار عرضه کند و ظاهرا AMD موفق شده از این فناوری بهره ببرد.

مشخصات و بنچمارک‌های Radeon RX Gamma

این کارت از 80 واحد محاسباتی بهره می‌برد و از آنجایی که 5120 پردازنده جریانی ذکر شده پس ما می‌توانیم شایعات افزایش میزان پردازنده جریانی به ازای هر واحد محاسباتی را رد کنیم، همچنان روی همان عدد 64 باقی مانده. سرعت کلاک در سه دسته تقسیم شده، درست به مانند Small Navi و بالاترین سرعت کلاک به رقم فوق العاده 2633 مگاهرتز می‌رسد. براساس این سرعت کلاک و با تصور بر اینکه دستورالعمل‌ها به مانند معماری پیشین باشد، کارت جدید می‌تواند به رقم 26.6 ترافلاپ محاسبات یک رقم اعشار دست پیدا کند. چنین رقمی افزایش قابل توجه نسبت به نسل گذشته را نشان می‌دهد و نه تنها بخاطر تعداد هسته‌های بیشتر بلکه بخاطر افزایش فرکانس بدست آمده است.

عملکرد Ray Tracing دو برابر بهتر از RTX 2080 Ti

به نظر می‌رسد AMD موفق شده کارایی Ray Tracing را دو برابر کند زیرا پشتیبانی تا 21.2 گیگارِی بر ثانیه فرام شده. برای مقایسه باید بدانید که پرچمدار فعلی انویدیا یعنی RTX 2080 Ti تنها می‌تواند به رقم 10 گیگارِی دست یابد. یعنی کارت جدید تیم سرخ رقمی بیش از دو برابر را ارائه خواهد داد. همچنین چیزی که ظاهرا رقیب فناوری DLSS است با نام ClearAI Upscaling لیست شده. بسته به قیمت گذاری این گرافیک می‌تواند همان TITAN Killer یا قاتل تایتانی باشد که همه ما منتظر آن بودیم.

این کارت گرافیک از Display Port 2.0 و PCIe 5.0 پشتیبانی خواهد کرد و توان حرارتی بُرد آن 350 وات می‌باشد. گذرگاه 512 بیت برای 32 گیگابایت حافظه GDDR7 در نظر گرفته شده که در فرکانس 24 گیگابیت بر ثانیه فعالیت می‌کند. HDMI 8K نیز برای نمایشگرهای سازگار حضور خواهد داشت. این کارت بر پایه معماری AMD RDNA 2 و فناوری ساخت 7 نانومتری (احتمالا TSMC 7nm EUV) تولید می‌شود.

بنچمارک‌های Radeon RX Gamma XT

مشخصات و بنچمارک‌های Radeon RX Gamma

قطار افشاگری ما همین جا متوقف نمی‌شود زیرا بنچمارک‌های داخلی این کارت در مقایسه با عملکرد تخمینی "پرچمدار بعدی انویدیا” در اسلایدها مشاهده می‌شود. ما هیچ ایده‌ای نداریم که این پرچمدار نسل بعدی انویدیا چیست اما فکر می‌کنیم که براساس مشخصات لو رفته برای گرافیک Ampere باشد که انتظار داریم امسال به بازار عرضه شود.

ما کاملا توصیه می‌کنیم هر نوع بنچمارک فرست پارتی (بنچمارکی که توسط شرکت تولید کننده اعلام می‌شود) را با شک و تردید نگاه کنید اما براساس اسلاید لو رفته در اینجا، کارت گرافیک AMD RX Gamma XT قدرتمندتر از (حداقل در بازی‌های مورد اشاره) پرچمدار بعدی انویدیاست. ظاهرا تیم سرخ استاندارد گیمینگ 4K 120Hz را هدف گرفته که یک سال پیش کاملا غیر ممکن بود. البته که این جایگاه مورد اشاره به شدت به گرافیک پرچمدار انویدیا مورد اشاره در اسلاید مربوط است (این که RTX 3080 باشد یا RTX 3080 Ti). به عبارت دیگر بهتر است که منتظر بنچمارک‌های دیگری باشیم یا حداقل افشاگری‌های بیشتری منتشر شوند. به هر حال مشخصات و بنچمارک‌های Radeon RX Gamma بسیار امیدوار کننده هستند و می‌توانیم شاهد رقابتی جذاب در قسمت بالا رده بازار کارت گرافیک باشیم.




منبع : سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار