کد خبر: ۲۹۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - 2020 March 15
حتما به یاد دارید که AMD در کنفرانس روز تحلیل مالی خود اعلام کرد تراشه گرافیکی پلی استیشن 5 و Xbox Series یکسان است.
به گزارش آی تابناک : انتظار می‌رود توان گرافیکی این دو بسیار نزدیک به یکدیگر باشد. طبعا برای یک کنسول گیمینگ چه چیزی مهم‌تر از قدرت گرافیکی است؟ بنابراین رقابت گرافیکی کنسول‌های نسل بعد مطمئنا بسیار جذاب و داغ خواهد بود. قدرتمندترین کنسول نسل نهم کدامیک خواهد بود؟ نماینده سونی یا مایکروسافت؟

رقابت گرافیکی کنسول‌های نسل بعد نفس‌گیر است

مایکروسافت در سال 2019 کنسول Xbox Series X را رونمایی کرد. ماه گذشته نیز ردموندی‌ها اطلاعات فنی جامع‌تری درباره این کنسول منتشر کردند. با این حال هنوز نمی‌توان گفت که این کنسول به طور کامل معرفی شده است. اما تقریبا از تمام مشخصات اصلی این دستگاه با خبریم.

اما سونی با وجود شایعات فراوان، هنوز پلی استیشن 5 را رونمایی نکرده است. با این حال جدیدترین گزارشات در رابطه با این کنسول، به فوق‌العاده بودن توان گرافیکی این دستگاه اشاره دارند. به عقیده عده‌ای از توسعه‌دهندگان بازی، پلی استیشن 5 یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در زمینه توان بصری محسوب می‌شود.

اما آیا با این اوصاف می‌توانیم از حالا نماینده سونی را توانمندترین کنسول نسل نهمی معرفی کنیم؟ هنوز برای این کار زود است. ایکس‌باکس بعدی سلاح مخفی خود را دارد. در حالی که طبق آخرین گزارشات، توان گرافیکی PS5 معادل 11 ترافلاپس است، Xbox Series X قادر است با پردازشگر گرافیکی خود، 12 ترافلاپس قدرت تولید کند. چنین توان فوق‌العاده بالایی باعث می‌شود توسعه‌دهندگان بتوانند با استفاده از تکنیک‌های جدید، بازی‌هایی با گرافیک واقعی‌تر و داینمیک‌تر توسعه دهند.

رقابت گرافیکی کنسول‌های نسل بعد

کارگردان سابق ناتی داگ: بازی‌های نسل بعد گرافیک چشمگیری خواهند داشت

بروس استریلی، یکی از کارگردانان بازی‌ساز سابق استودیو مشهور ناتی داگ توضیح داده است که چگونه قدرت گرافیکی Xbox Series X می‌تواند به تولید رندرهای واقع گرایانه‌تر مانند دود، آب و باد کمک کند و چنین بافت‌هایی را به چیزهایی مانند مو اضافه کرد که نتیجه آن ساخت عناوینی با گرافیک چشمگیر است. به گفته استریلی، ساخت یک موی خوب برای یک شخصیت همیشگی سختی و پیچیدگی‌های خود را داشته است. سخت‌تر از آن واکنش مو در محیط‌های مختلف است. به طور مثال ترکیب مو و آب، مو و باد، مو و ژل مو همگی واکنش‌های خود را دارند که باید پردازش شوند.

همچنین استریلی در رابطه با فناوری رهگیری پرتو یا Ray Tracing هم اشاره‌ای داشته است که چگونه این ویژگی می‌تواند موجب اضافه شدن VFX رده بالای بسیار واقعی به بازی‌ها شود که تا پیش از این هیچ‌گاه در بازی‌های ویدئویی شاهد آن نبوده‌ایم و فقط در سینما چنین تکنیک‌هایی رایج است. مانند چیزهایی که معمولا می‌توان در انیمیشن‌های ساخت پیکسار مشاهده کرد. انعکاس نور از سطوح مختلف مانند پوست که در فیلم‌های سینمایی بسیار زیبا طراحی می‌شوند. به گفته استریلی، بازی‌سازان هر راهی برای شبیه‌سازی چنین قابلیتی انجام داده‌اند اما هیچ یک از آنها واقعی نبوده‌اند اما اکنون به لطف ray tracing بسیاری از بازی‌سازان می‌توانند این کار را به معنای واقعی انجام دهند.

Xbox Series X

ویژگی‌ها و توانایی‌های گرافیکی ایکس‌باکس جدید در خدمت همه بازی‌سازان

مهم‌تر از همه، این ابزار حالا می‌توانند در دسترس استودیوهای کوچک بازی‌ساز نیز قرار بگیرند و بازی‌های زیبایی را دست کم از نظر گرافیک بصری بسازند. یک توسعه‌دهنده ناشناس گفته است که Xbox Series X به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کارهایی انجام دهند که هیچ‌وقت تا قبل از آن در خواب هم ندیده بودند. به عقیده استریلی، دسترسی به این ابزار و این قدرت و پتانسیل فرصت‌های بیشتری را برای بازی‌سازان فراهم می‌کند که ایده‌ها و طرح‌های مفهومی خود را به مرحله اجرا برسانند. خوشبختانه چنین ایده‌هایی فراوان هستند چرا که در نسل‌های قبل هیچگاه امکان پیاده‌سازی آنها نبوده است. ray tracing در این امر نقشی اساسی را ایفا خواهد کرد و تجربه‌های متفاوتی را برای گیمرها و سازندگان بازی رقم خواهد زد.

در واقع با توان گرافیکی بالای Xbox Series X دست توسعه‌دهندگان در نسل بعد باز خواهد بود. لازم ضروری نیست که حتما بافت‌های واقع‌گرایانه ایجاد شود، اما به لطف قدرت گرافیکی بالا و ویژگی‌های شاخصی همچون ray tracing، بازی‌سازان می‌توانند در مورد اینکه چه کاری در طراحی بازی‌ها انجام دهند آزادی عمل داشته باشند. وی با تاکید بر آزادی عمل بازی‌سازان می‌گوید من علاقمندم که ماریو (شخصیت بازی قارچ خور) آنطور که توسعه‌دهنده بازی دوست دارد پرش انجام دهد.

گرافیکی که هیچ‌وقت تا پیش از این شاهد آن نبوده‌ایم

از حرفای استریلی می‌توان کاملا دریافت که توان پردازش گرافیکی Xbox Series X مایکروسافت بسیار بالاست و دستاورد تازه‌ای را در بخش گرافیک بصری عناوین نسل بعد به ارمغان خواهد آورد. شاید کمی طول بکشد که توسعه‌دهندگان بتوانند از تمام پتانسیل کنسول نسل بعد مایکروسافت استفاده کنند و طبیعتا مدتی باید منتظر بمانیم تا عناوینی ساخته و عرضه شوند که گرافیک نسل بعد را به نمایش بگذارند. این روند آهنگ آهسته‌ای خواهد داشت اما شکی نیست که این اتفاق صورت خواهد گرفت و گرافیکی را در نسل بعد خواهیم بود که تاکنون اتفاق نیفتاده است.




منبع : سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار