کد خبر: ۲۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - 2016 April 12
مقامات سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریكا (ناسا) اعلام كردند كه تلسكوپ فضایی كپلر از وضعیت اضطراری خود در 75 میلیون مایلی زمین بیرون آمد.
این شكارچی سیاره های ناشناس كه در وضعیت اضطراری مقادیر عظیمی از سوخت خود را به سرعت مصرف می كرد، به حالت مصرف كمترین میزان سوخت بازگشته و در حال ارسال داده به زمین است.

نقص فنی هفته گذشته كپلر اولین نقص فنی این تلسكوپ فضایی در جریان هفت سال حضور آن در فضا بود.

پس از قرار گرفتن كپلر در وضعیت ثابت، آنتن ارتباطاتی آن به سمت زمین هدایت شد تا داده های تله متری و تاریخی به زمین ارسال شود.

سپس گروه تحقیقاتی كپلر این داده ها را مطالعه خواهند كرد تا تصمیم بگیرند كه آیا این تلسكوپ در وضعیتی است كه به حالت علمی بازگردد یا خیر.

این نقص فنی زمانی بروز كرد كه كپلر برای بررسی یك خوشه متراكم از ستارگان در مركز كهكشان راه شیری آماده می شد.

قرار بود كپلر در كنار مجموعه ای از تلسكوپ های زمینی و با استفاده از فناوری جدیدی به نام 'میكرولنز' برای كشف سیارات فراخورشیدی كار كند.

دانشمندان امیدوارند كه این روش به كشف سیارات بزرگ فرا خورشیدی كه دور از ستارگان خود قرار دارند و نیز به كشف سیاراتی كمك كند كه آزادانه میان سیستم های خورشیدی شناور هستند.

مهندسان عملیات كپلر هفته گذشته در جریان آخرین تماس برنامه ریزی شده خود با این فضاپیما متوجه شدند كه كپلر در حالت اضطراری قرار دارد؛ وضعیتی كه مقادیر عظیم سوخت را به سرعت مصرف می كرد. كپلر همچنین در پایین ترین وضعیت عملیاتی خود قرار داشت.

این وضعیت 36 ساعت قبل از آغاز عملیات یك مانور برای هدایت این فضاپیما به سمت مركز راه شیری شروع شد. برقراری ارتباط میان كپلر و مركز تحقیقات آمس در كالیفرنیا حتی با سرعت نور، 13 دقیقه طول می كشد.

كپلر در حالت اضطراری منابع انرژی خود را سریعتر می سوزاند و حداقل داده را ارائه می دهد كه این موضوع تعمیر این فضاپیما را در اولویت قرار می دهد.

اولین ماموریت كپلر در سال 2012 كامل شد. كپلر حدود پنج هزار سیاره فرا خورشیدی و سیاراتی را كه به دور ستارگانی به غیر از خورشید می گردند، كشف كرده است.

ماموریت بعدی كپلر كه K2 خوانده می شود، در سال 2014 آغاز می شود و در این ماموریت كپلر تحقیقات در مورد سیارات فراخورشیدی و مطالعه ستارگان جوان، ابرنواخترها و سایر پدیده های نجومی را ادامه می دهد.
منبع: iTabnak
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار