کد خبر: ۲۹۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - 2020 March 09
این روزها ویندوز 10 دوران فاجعه باری را پشت سر می‎گذارد. شاید تصورش را هم نمی‌کردیم یک روز سیستم عامل مایکروسافت، غول نرم افزاری جهان چنین شرایطی را تجربه کند اما این اتفاق رخ داده است.
به گزارش آی تابناک : سقوط ویندوز 10 از چشم و دل کاربران مدت‌هاست آغاز شده است و باید پذیرفت که حتی کسانی که در اوایل عاشق این سیستم عامل بودند، اکنون دیگر نگرش مثبتی به آن ندارند. آیا سیستم عامل کروم می‌تواند جایگزین مناسبی برای ویندوز 10 باشد؟

آپدیت‌های ویندوز 10 همه چیز را خراب کرد

چرا ویندوز 10 دیگر محبوبیت چندانی ندارد؟ چون سیستم آپدیت این سیستم عامل بسیاری از کاربران را دچار مشکل کرد.د. از همان اول Windows Update پاشنه آشیل ویندوز 10 بود. از بروزرسانی‌های خودکار گرفته تا آپدیت‌های پر از عیب و ایراد در نهایت موجب شده تا امروز هیچ کاربر این سیستم عامل از باگ‌های پرشمار آن بی نصیب نمانده باشند. شاید زمان آن است که سیستم عامل‌های دیگری را امتحان کنیم. کروم یکی از سیستم عامل‌هاییست که ارزش امتحان کردن دارد.

کروم یا Chrome OS سیستم عامل کمپانی گوگل است. این سیستم عامل بر پایه لینوکس طراحی شده و با پلتفرم متن باز کرومیوم همراه شده است. رابط کاربری این سیستم عامل درست مانند مرورگر گوگل کروم است. اولین لپ‌تاپ مجهز به این سیستم عامل در سال 2011 معرفی شد و امروز سازندگان مختلف، لپ‌تاپ‌هایی را با برخورداری از این سیستم عامل روانه بازار کرده‌اند. هدف گوگل از توسعه Chrome OS استفاده آن در نهادهای آموزشی بود.

ویندوز در برابر کروم

سیستم عامل کروم گوگل: جایگزینی مناسب برای ویندوز

از آنجایی که Chrome OS رایگان است و نیاز به منابع سخت افزاری چندانی ندارد، سازندگان به راحتی توانستند دستگاه‌های بسیار ارزان قیمتی را روانه بازار کنند. طبیعتا این دستگاه‌ها کیفیت چندان بالایی نداشتند. تا اینکه گوگل خود دست به کار شد و یک محصول شایسته مبتنی بر Chrome OS را معرفی و روانه بازار کرد. سال گذشته Pixelbook GO توسط گوگل وارد بازار شد و توانست نقدهای مثبتی را دریافت کند. این محصول از یک طراحی بسیار جذاب برخوردار بوده و شارژدهی باتری فوق العاده‌ای دارد.

در طول این سال‌ها گوگل بر توسعه Chrome OS تمرکز ویژه‌ای داشت و کرومی که امروز شاهد آن هستیم بسیار متفاوت با آن کروم سابق است. این سیستم عامل اکنون دیگر بدون ارتباط با اینترنت، غیر کاربردی نیست و یک محیط دسکتاپ مناسب و مرورگر فایل کاربردی دارد که نقص خاصی در آنها دیده نمی‌شود و بسیار روان کار خود را انجام می دهند. یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف سیستم عامل کروم، کمبود نرم افزارهای سازگار با آن بود. اما بعد از اینکه گوگل امکان نصب اپلیکیشن‌های اندروید را بر کروم فراهم کرد، به طور کلی داستان تغییر کرد و حالا گوگل پلی با دریایی از اپلیکیشن‌ها در اختیار کاربران کروم قرار گرفته است.

از آنجایی که کروم سیستم عامل سبکی است، سریع‌تر از ویندوز 10 به نظر می رسد. اهمیت رایگان بودن کروم بسیار بالاست. شما دیگر دغدغه‌ای برای خرید یک سیستم عامل گران قیمت همچون ویندوز ندارید. علاوه بر این اپلیکیشن‌های رایگان ایده آلی در هر زمینه برای کروم وجود دارند که هزینه‌ای روی دوش شما نمی‌گذارند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن Chrome-OS-pc-Mode-1160x680.jpg است
محیط سیستم عامل کروم

Chrome OS سیستم عاملی مناسب برای مصارف عمومی

احتمالا متوجه شده‌اید که قیمت یک لپ‌تاپ با ویندوز اورجینال چقدر بالاتر از یک نمونه کاملا مشابه بدون سیستم عامل است. بنابراین سیستم عامل در قیمت نهایی یک لپ‌تاپ می‌تواند نقش محسوسی داشته باشد. در گذشته لپ‌تاپ‌های مجهز به کروم نه طراحی زیبایی داشتند نه مشخصات فنی آنچنانی اما حالا کروم بوک‌ها زیباتر و قدرتمندتر شده‌اند. حتی چندی پیش خواندیم که استیم قصد پشتیبانی از این پلتفرم را دارد. بنابراین می‌توان انتظار کروم بوک‌های گیمینگ را در آینده نه چندان دور داشت.

یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌هایی که تقریبا همه کروم بوک‌ها از آن برخوردارند، عمر باتری بسیار بالا است. Pixelbook GO یک نمونه بارز در این مورد است که در مقایسه با لپ‌تاپ‌های ویندوزی، شارژدهی بسیار بهتری دارد به طوری که با یک بار شارژ می‌توانید یک روز کامل بر روی کروم بوک خود حساب باز کنید و این شاید اولین اولویت اکثریت کاربرانی باشد که خواهان یک کامپیوتر قابل حمل هستند.

جمع بندی

در نهایت باید گفت که به طور قطع ویندوز سیستم عامل حرفه‌ای تری نسبت به کروم است چرا که مایکروسافت تجربه بالاتری در توسعه سیستم عامل دارد اما بر خلاف گوگل که خیلی خوب توانسته سیستم عامل خود را به یک بلوغ نسبی برساند، متاسفانه مایکروسافت در مورد ویندوز 10 موفق به انجام این کار نشده است. با اینکه همه ما با ویندوز انس گرفته‌ایم و دل کندن از این سیستم عامل بسیار سخت است، اما با توجه به شرایط پیش آمده، تجربه یک سیستم عامل جدید اما آینده دار همچون Chrome OS بی فایده نیست. البته در بسیاری از کاربردهای خاص، ویندوز انتخاب اول و آخر کاربران است اما برای مصارف عمومی، Chrome OS قادر به رفع نیازهای همه کاربران است.





منبع : سخت افزار


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار