کد خبر: ۲۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - 2016 April 12
مایکروسافت سیستم‌عامل خود یعنی ویندوز XP را کنار گذاشت می‌گذرد؛ اما این سیستم‌عامل هنوز از هر ده رایانه روی یک رایانه در سرتاسر جهان اجرا می‌شود.
برخلاف اینکه طی این مدت هیچ به‌روز‌رسانی یا وصله‌ی امنیتی برای کاربران ویندوز XP بیرون نیامده است، اما این سیستم‌عامل هنوز از هر ده رایانه روی یک رایانه در سرتاسر جهان اجرا می‌شود.

در مقایسه با هشتم آوریل ۲۰۱۴ زمانی که مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین تصمیمات جنجالی تاریخ رایانه را اعلام کرد، این آمار به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش‌یافته است.

در آن زمان حدود یک‌چهارم (۲۷.۷ درصد) رایانه‌ها در سرتاسر جهان همچنان از ویندوز XP استفاده می‌کردند و تمایلی به ارتقای سامانه‌ خود هم نداشتند. حتی ماه‌ها پس از پایان زندگی این سکوی محبوب در ماه می سال ۲۰۱۴، تنها حدود ۲٫۴ درصد از کاربران از ویندوز ۷ یا ۸.۱ استفاده کردند.

یکی از پژوهش‌گران ESET به نام آریه گورتسکای در مورد آمار این سامانه‌ی قدیمی مایکروسافت قدیمی گفت: حدود ۸ الی ۱۱ درصد از کاربران در بازار جهانی و در بعضی موارد در بازارهای نوظهور درصد بیشتری از کاربران همچنان از ویندوز XP استفاده می‌کنند.

اگر شما هم یکی از کاربران ویندوز XP هستید، چند دلیل خوب برای خداحافظی با این دوست قدیمی‌تان در زیر آمده است:

بدون انتشار به‌روز‌رسانی برای XP، رایانه‌ی شخصی شما در معرض تمامی کدهای مخربی قرار دارد که می‌توانند اطلاعات شمارا نابود کنند یا به سرقت ببرند. متأسفانه حتی اگر از برنامه‌ی امنیتی قابل‌اعتماد و به‌روزی هم استفاده می‌کنید، این برنامه نمی‌تواند به‌طور کامل از شما محافظت کند زیرا خود سامانه در معرض آسیب‌پذیری‌های گزارش نشده و درنتیجه ناشناخته است.

همه این حفره‌های امنیتی نه‌تنها دستگاه شمارا به خطر می‌اندازد بلکه هرکسی را که بیرون رایانه باشد را نیز به خطر می‌اندازد. طبق گفته‌ی آقای گورتسکای، رایانه‌هایی که هنوز ویندوز XP را راه‌اندازی می‌کنند می‌توانند سکوی پرشی برای حمله به سامانه‌های دیگر باشند. مهم‌تر از محافظت کاربران از این سامانه‌های وصله نشده و محافظت نشده، استفاده از نسخه‌های جدیدتر ویندوز که امن‌تر هم هستند، است.

همچنین طبق تصمیم دیگری که در همان سال ۲۰۱۴ گرفته شد، ویندوز دیگر از نسخه‌های قدیمی اینترنت اکسپلورر ازجمله نسخه‌ی ۶.۰ پشتیبانی نمی‌کند؛ این نسخه مرورگر وب در ویندوزهای XP است.

شرکت‌های نرم‌افزاری دیگر نیز به‌آرامی در حال ترک این زیرساخت هستند، یکی از نمونه برجسته این شرکت‌ها گوگل کروم است. در وبلاگی راجع به پایان حمایت از XP و دیگر سیستم‌عامل‌های قدیمی اطلاعیه‌ای منتشرشده است و می‌گوید: «دیگر به‌روز‌رسانی‌های امنیتی بحرانی برای این زیرساخت قدیمی‌ای منتشر نمی‌شود و بنابراین این سامانه‌ها پتانسیل آلوده شدن با ویروس‌ها و بدافزارها رادارند.»

این ممکن است تنها شرکتی نباشد که چنین تصمیمی می‌گیرد باوجود آسیب‌پذیری‌های روز صفر جدیدی که در کمین سامانه‌ها نشسته‌اند، تعداد شرکت‌هایی که XP را کنار می‌گذارند رو به افزایش است. اگر شما به دنبال یک جایگزین برای ویندوز XP قدیمی هستند، توصیه این است که کاربران به نسخه‌های جدید‌تر ویندوز و حتی در حالت ایده آل به سیستم‌عامل‌های متن‌باز مانند لینوکس مهاجرت کنند.

منبع: iTabnak
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار