کد خبر: ۲۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 19
شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که شیوع یک بیماری در یک کشور بتواند کل بازار الکترونیک دنیا را تحت تأثیر خود قرار دهد. اما انجام کارهایی مانند این از یک ویروس قدرتمند به نام کرونا در چین، بر می‌آید، تا جایی که می‌بینیم بازارهایی به ظاهر کاملاً غیر مرتبط مانند دنیای دستگاه‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها به شدت از آن متأثر می‌شوند.
به گزارش آی تابناک : شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که شیوع یک بیماری در یک کشور بتواند کل بازار الکترونیک دنیا را تحت تأثیر خود قرار دهد.  اما انجام کارهایی مانند این از یک ویروس قدرتمند به نام کرونا در چین، بر می‌آید، تا جایی که می‌بینیم بازارهایی به ظاهر کاملاً غیر مرتبط مانند دنیای دستگاه‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها به شدت از آن متأثر می‌شوند.

تقریباً دو ماه از شیوع گسترده کروناویروس به عنوان جدیدترین بیماری همه‌گیر و کشنده دهه سوم قرن بیست و یکم می‌گذرد و این روزها در هر محافل بهداشتی و پزشکی، صبحت از این ویروس است. همانطور که می‌دانید این ویروس تنها در چین گسترده نشده و تقریباً در همه جای دنیا بیم انتقال آن وجود دارد و کشورهای مختلف به توصیه سازمان بهداشت جهانی از شهروندان خود خواسته‌اند تا جای ممکن سفرهای خود به شرق آسیا را متوقف کنند.

در عین حال یک بسیج عمومی برای مبارزه با این ویروس در چین ایجاد شده که باعث می‌شود بسیاری از پتانسیل کاری شرکت‌ها با مبارزه با این ویروس صرف شود و از طرف دیگر بسیاری از شرکت‌ها برای کاهش خطرات و شیوع هر چه بیشتر بیماری، برای کارمندان خود شرایط کاری را تغییر داده‌اند. در این حالت برخی از شرکت‌ها حتی دفاتر خود در چین را تعطیل کرده‌اند و بسیاری نیز با اعمال محدودیت در تردد، سیاست‌های ویژه و اضطراری را در این زمینه اعمال کرده‌اند.

با به وجود آمدن وضعیت فوق طبیعی است که بسیاری از بازارها و تولید محصولات در مقیاس بزرگ نیز متأثر از این شرایط گردد. گزارشاتی که از زنجیره تأمین قطعات سخت‌افزاری منتشر شده نشان‌دهنده این است که تولید ابزارهایی مانند لپ‌تاپ‌ها در چین به شدت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار خواهد گرفت. این گزارشات وسعت تأثیر این شرایط را بسیار گسترده تصور می‌کنند، به گونه‌ای که برآورد تحلیل‌گران در این زمینه احتمال افت 29 تا 36 درصدی عرضه لپ تاپ در بازارهای جهانی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی را عنوان می‌کنند.

قبل از این برخی تحلیل‌گران احتمال داده بودند که کروناویروس بتواند باعث کاهش 17 درصدی تولید لپ‌تاپ در سراسر چین شود ولی حالا به نظر می‌رسد که تبعات منفی آن بسیار بیشتر از تخمین‌های پیشین خواهد بود.

بر اساس گزارشی که دیجی تایمز در این زمینه منتشر کرده، شرکت کوانتا (Quanta) که همکار شماره یک اپل در تولید مک‌بوک‌ ایر و مک‌بوک پرو است اعلام نموده که به منظور جبران کاهش تولید در ماه گذشته، اقدامات و تصمیمات ویژه‌ای را اتخاذ کرده است. به عنوان مثال این شرکت درصدد هستند تا خط تولید و مونتاژ خود را از چین به تایوان منتقل کند. نکته مهم این است که به عقیده تحلیل‌گران، این اقدامات کافی نخواهد بود، چراکه مشکل اصلی در انبارهای شرکت تولیدکننده سخت افزار خواهد بود که به دلیل کاهش تولید قطعات در چین، به زودی تخلیه خواهد شد و مسلماً بدون قطعات اولیه نمی‌توان محصول نهایی را تولید کرد.

با اینکه تولیدکنندگان برخی ابزارها، تولید خود را در چین از سر گرفته اند، اما در صورتی که تامین‌کنندگان آنها به علت شیوع ویروس کرونا از نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، تا اردیبهشت ماه 1399 با کمبود قطعات روبرو خواهند شد.

همچنین گزارشاتی در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند نیز منتشر شده که نشان می‌دهند شرکت فاکسکان که تولیدکننده اصلی گوشی های آیفون اپل در چین به شمار می رود، با مشکلاتی مشابه روبرو شده است. در خبری عجیب، اعلام شد که در هفته گذشته تنها ۱۰ درصد از کارگران و پرسنل آن به کارخانه بازگشته‌اند و 90 درصد آنها وضعیت چندان مشخصی ندارند!

ویروس کرونا از حدود دو ماه پیش تاکنون جان بالغ بر دو هزار نفر را در چین گرفته و بیش از ۷۰ هزار نفر را در کشورهای متعدد جهان مبتلا کرده است.





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار