کد خبر: ۲۹۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 16
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوی در نشست خبری خود به بهانه راه‌اندازی سامانه سنجش کیفیت اینترنت «نت‌سنج پلاس» از تشکیل یک کنسرسیوم مشترک با ترکیب اپراتورهای FCP (ارتباطات ثابت) و وزارت نیرو برای استفاده از شبکه فیبرنوری این وزارتخانه خبر داد تا علاوه بر گسترش دسترسی کاربران به سرویس فیبرنوری،‌ انحصار مخابرات در این بازار نیز شکسته شود.
به گزارش آی تابناک : رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوی در نشست خبری خود به بهانه راه‌اندازی سامانه سنجش کیفیت اینترنت «نت‌سنج پلاس» از تشکیل یک کنسرسیوم مشترک با ترکیب اپراتورهای FCP (ارتباطات ثابت) و وزارت نیرو برای استفاده از شبکه فیبرنوری این وزارتخانه خبر داد تا علاوه بر گسترش دسترسی کاربران به سرویس فیبرنوری،‌ انحصار مخابرات در این بازار نیز شکسته شود.

 

فیبر نوری یکی از حوزه‌های گران‌قیمت و در عین حال مهم بخش ارتباطات ثابت است که از ابتدای عرضه در کشور همواره به صورت کامل در اختیار شرکت‌های خصولتی بوده است. در این زمینه به نظر باید منتظر تغییرات جدیدی به منظور بهبود شرایط و شکسته شدن انحصارها باشیم.

بنابر گزارش پیوست، روز گذشته حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری معرفی سامانه سنجش کیفیت اینترنت یا همان سامانه نت‌سنج‌پلاس، در این خصوص گفت:

در حال حاضر بهبود کیفیت در بازار اینترنت ثابت با مشکل سرمایه‌گذاری همراه است که در حال حاضر تنها دو تا سه اپراتور ثابت نسبت به ورود به بازار تکنولوژی‌های جدید اینترنتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند از سوی دیگر هم انحصار ذاتی در شبکه مخابرات باعث شده که ورود سرمایه‌گذار به این بازار هم با مشکلاتی همراه شود.

fallah.jpg

رئیس سازمان رگولاتوری، با اشاره به اینکه براساس دستورات وزیر ارتباطات آنها برنامه جدی برای بهبود کیفیت اینترنت ثابت و پایان دادن به انحصار شرکت مخابرات در نظر دارند توضیح داد:

انحصار ذاتی مخابرات به خاطر مشکل در واگذاری این شرکت در مرحله خصوصی‌سازی ایجاد شده است. زیرساخت‌های شبکه این شرکت در زمان دولتی بودن و با هزینه دولت ایجاد شده و حالا شرایط به گونه‌ای است که برای شرکت‌های بخش خصوصی صرف ندارد که با هزینه بالا یک شبکه موازی دیگر در این زمینه ایجاد کنند. از طرفی مخابرات حالا رقیب شرکت‌های اینترنتی است و با اینکه توانسته‌ایم بازار ۵ تا ۴ میلیون برای شرکت‌های اینترنت ثابت ایجاد کنیم اما همچنان نزدیک ۵۰ درصد بازار در اختیار مخابرات است. در واقع مخابرات علاوه بر عمده‌فروشی، خرده‌فروشی هم انجام می‌دهد و این کار را برای شرکت‌های اینترنتی سخت‌تر کرده است.

فلاح جوشقانی در ادامه با اشاره به اینکه برای پایان دادن به این انحصار آنها دو راه‌حل در نظر گرفته‌اند گفت:

در اولین گام به شرکت ایرانیان‌نت به عنوان اپراتور چهارم در حوزه فیبرنوری مجوز برای ایجاد شبکه براساس فیبرنوری را دادیم اما به دلایل مختلف این اپراتور نتوانست سرمایه‌گذاری لازم در این بازار را انجام دهد. در نهایت راه‌حل دومی را در نظر گرفته‌ایم و آن ایجاد یک کنسرسیوم مشترک با ترکیب اپراتورهای FCP و وزارت نیروی برای گسترش شبکه فیبرنوری است.

بنابر شواهد و اعلام رئیس سازمان تنظیم مقررات با تشکیل این کنسرسیوم که مراحل نهایی شدن خود را طی می‌کند قرار است از راه هوایی و با توجه به زیرساخت‌های وزارت نیرو در زمینه شبکه فیبرنوری، اپراتورهای اینترنتی امکان ارائه سرویس فیبرنوری را داشته باشند.

او تأکید می‌کند با این روش هم سرویس اینترنت با قیمت پایین‌تر و با کیفیت بالاتر به دست کاربران می‌رسد و از سمت دیگر انحصار مخابرات و شهرداری نیز شکسته خواهد شد. فلاح ابراز امیدواری کرد که این سیاست‌گذاری‌ها در کنار شفاف‌سازی وضعیت کیفیت سرویس شرکت‌های اینترنت ثابت و همراه در نهایت باعث شود تا کاربران نهایی به سرویس پرسرعت و بدون اختلال دسترسی داشته باشند.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار