کد خبر: ۲۹۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 16
AMD اخیرا پردازنده Ryzen Threadripper 3990X را روانه بازار کرده است. این پردازنده بسیار قدرتمند و توانا از 64 هسته و 128 رشته پردازشی برخوردار است و فرکانس یک هسته در حالت بوست می‌تواند به 4.3 گیگاهرتز برسد.
به گزارش آی تابناک : پیش‌تر در گزارشی AMD اعلام کرد پردازنده Ryzen Threadripper 3990X با 64 هسته و 128 رشته پردازشی قادر است از تمام پتانسیل معماری 7 نانومتری ZEN 2 استفاده کند. مشخصات فنی این پردازنده همان‌قدر که به نظر می‌رسد فوق‌العاده است و از لحاظ تعداد هسته و رشته پردازشی، هیچ‌گاه پردازنده‌ای همچون Ryzen Threadripper 3990X را در پلتفرم HEDT شاهد نبوده‌ایم.

عدم پشتیبانی کامل ویندوز 10 پرو از پردازنده Ryzen Threadripper 3990X

اما نکته‌ای در مورد این پردازنده بسیار قدرتمند وجود دارد که با اینکه همیشه این مورد صدق میکرده اما تاکنون اتفاق نیفتاده است. نرم افزارها و سیستم عامل‌ها باید توانایی پشتیبانی از قطعات سخت افزاری را داشته باشند اما ظاهرا ویندوز 10 پرو مایکروسافت قادر به پشتیبانی کامل از پردازنده Ryzen Threadripper 3990X کمپانی AMD نیست. نسخه Home یا خانگی ویندوز 10 نمی‌تواند از بیش از 64 رشته پردازشی پشتیبانی کند اما نسخه پرو از لحاظ فنی نباید مشکلی با این موضوع داشته باشد.

اما نکته‌ای که در این مورد وجود دارد این است که ویندوز 10 پرو نمی‌تواند یک جا از پس 128 رشته پردازشی برآید. به همین دلیل سیستم عامل رشته‌های پردازشی را به دو دسته 64تایی تقسیم می‌کند که این موضوع در عملکرد پردازنده تاثیر می‌گذارد. این مشکل می‌تواند به نوعی با غیر فعال‌سازی ویژگی شبیه سازی چند رشته‌ای (SMT) حل شود اما این بدین معناست که فقط یک دسته از پردازنده را در اختیار خواهید داشت و طبیعتا مقداری از توان پردازنده را از دست خواهید داد. اگر نمی‌خواهید از عملکرد پردازنده گران قیمت شما کاسته شود و در عین حال SMT نیز فعال بماند، نیاز به یک سیستم عامل قدرتمندتر دارید.

بهترین راه برای استفاده از تمام توان غول پردازشی AMD

ویندوز 10 خانگی و یا پرو تنها گزینه‌های شما نیستند و مایکروسافت سیستم عامل‌های قدرتمندتری نیز برای کاربران تجاری و ایستگاه‌های کاری تدارک دیده است. Windows 10 Pro Workstations و Windows 10 Enterprise توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های 256 هسته‌ای را دارند. خرید این دو سیستم عامل برای کاربرانی که 3990 دلار صرف خرید پردازنده کرده‌اند مشکل خاصی محسوب نمی‌شود و در عوض با پرداخت مقداری هزینه بیشتر، میتوانند از تمام توان این پردازنده استفاده کنند.

چنین مشکلاتی در لینوکس وجود ندارد. کاربران لینوکس بدون نگرانی در مورد این مسائل می توانند از سوپر پردازنده خود لذت ببرند. ضمن اینکه بر اساس گزارشات مایکروسافت با ارائه یک بروزرسانی برای ویندوز 10 پرو، محدودیت این سیستم عامل را در پشتیبانی از پردازنده با هسته‌های فراوان رفع خواهد کرد. تا آن زمان میتوانید از نسخه ایستگاه کاری یا تجاری ویندوز 10 استفاده کنید.





منبع : سخت افزار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار