در جریان بازدید روز گذشته مدیر عامل مپنا از شرکت خودروسازی سایپا، تفاهم نامه همکاری "توسعه و تولید خودرو الکتریکی" با هدف طراحی، توسعه، تأمین قطعات و تولید خودرو الکتریکی به امضاي سیدجواد سلیمانی و عباس علیآبادی مدیران عامل گروه خودروسازی سایپا و گروه مپنا رسيد.
بر اساس مفاد این تفاهمنامه، شرکت های سایپا و مپنا اقدام به مشارکت و همکاری در خصوص طراحی، نمونه سازی، تست، تجاری سازی و تولید خودروهای جدید با پلت فرم الکتریکی خواهند کرد.
به گفته عباس علی آبادی، در این پروژه، سایپا مسئول تامین خودرو خواهد بود و مپنا نیز تکنولوژی برقی و دو توان را در اختیار این شرکت قرار می دهد.
تکنولوژی برقی مپنا شامل موتورهای برقی قرار گرفته درون چرخ ها (Wheel hub) و نوع رایج استفاده از موتور برقی بر روی شاسی خودرو می شود.
تکنولوژی دو توان نیز شامل افزودن یک مجموعه برقی و باتری به خودروهای رایج بنزینی است که می تواند امکان انتخاب نحوه تردد بر روی برق یا بنزین را برای رانندگان فراهم آورد.
مپنا همچنین می خواهد این فناوری را در اختیار سازمان تاکسی رانی قرار دهد. علیرضا قنادان، مدیر شرکت تاکسی رانی تهران درباره آمادگی گروه صنعتی "مپنا" برای برقی کردن تمام تاکسی های تهران اظهار کرد: «همکاری مشترکی بین ما و گروه مپنا از مدتها قبل آغاز شده و اواخر سال گذشته جهت هماهنگی بیشتر جلسهای با حضور مدیرعامل گروه صنعتی مپنا برگزار شد.»
وی تصریح کرد: «در جلسهای که برگزار شد مهندسین این مجموعه، طرحهای خود برای برقی کردن 80 هزار تاکسی تهران را ارائه کردند که قرار شد به صورت پایلوت این طرح اجرا شود و بعد از رفع نواقص احتمالی به صورت کلی اجرا شود.»
هم اکنون خودروهای هيبريدی و الکتریکی، نمایانگر یکی از جدی ترین روشهای بهره گیری از انرژیهای جایگزین در خودروها هستند که از مزایای آنها میتوان به کوچک شدن اندازه موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلايندههای محیط زیست اشاره کرد. پرداختن به این موضوع خودروهای هیبریدی در کشورمان با تأخیر فراوان و با جدیت کم آغاز شد، ولی با این حال، در یکی دو سال اخیر، رخدادهای مهمی در این زمینه رخ داده است.
به گفته قنادان هزینه لازم و زمان اجرای پروژه نهایی افزودن کیت هیبریدی به خودروهای تاکسی روشن نیست و جزییات این پروژه به زودی اعلام می شود. با این حال چندی پیش در خبری هزینه لازم برای کیت هیبریدی و برقی گروه مپنا بین 2 تا 8 هزار دلار اعلام شده بود.
این درحالیست که با افزوده شدن کیت هیبریدی در خودرو آزمایشی پژو 405، شتاب این خودرو به حدود 7.3 ثانیه بهبود یافته و از مصرف سوخت و آلایندگی نیز به شکل چشمگیری کاسته می شود. امکان تردد پاک درون شهری نیز در صورت شارژ بودن باتری های خودرو وجود خواهد داشت.
براساس اطلاعات مندرج در وب سایت شرکت مپنا، اولین نمونه این سامانه بر روی محصول ایران خودرو نصب و مورد آزمایشهای پیمایش، سرعت، شتاب و شیب قرار گرفت. این نمونه به یک سامانه محرک داخل چرخ (In-wheel drive) مجهز شده است که امکان حرکت خودرو در هر دو حالت بنزینی/برقی را فراهم میکند. این خودرو از شارژر AC با توان 6.6 کیلووات بهره می برد، برد مسافتی خودرو در داخل شهر 157 کیلومتر و به صورت ترکیبی حدود 210 کیلومتر است. سرعت بیشنه آن نیز به 170 کیلومتر بر ساعت میرسد. ظرفیت باتری خودرو 28 کیلووات بوده و توانایی بازگشت انرژی به باتری در هر دو حالت برقی و بنزینی (regenerative) در هنگام ترمز گیری و… را دارد.
مهندس قریشی از شرکت مپنا در گفتگو با دیجیاتو از کسب دانش لازم برای تولید خودروهای هیبریدی در کشور خبر می دهد. به گفته ایشان تکنولوژی مربوط به استفاده از موتورهای برقی درون چرخ ها هم اکنون توسط مپنا توسعه یافته است و موتورهای برقی مربوطه نیز در داخل کشور تولید می شوند.